Jiwang Corner :)

Ahad, 30 Oktober 2011

Akuarium Puyu Dah Bersih

Aktiviti saya sebelum pulang ke tempat bertugas tadi adalah membersihkan akuarium ikan puyu di dapur rumah. sebelum ini, akuarium ini dipenuhi oleh ikan-ikan emas. Namun, disebabkan masing-masing tidak ada kesempatan menjaga ikan-ikan tersebut, maka kesemuanya telah disemadikan...



Jadi, sekarang ini terbentuklah akuarium ikan puyu yang dipancing oleh abang saya. Apapun ada baiknya juga membela ikan puyu ini.



 Inilah akuarium yang saya bersihkan tadi. Lupa pulak nk ambil gmbr sebelum cuci td. Boleh juga saya banding sebelum dan selepas.


Orang-orang tua ada pesan memang elok untuk kita bela ikan puyu di rumah. Katanya ikan ini dapat menghalau hantu atau makhluk halus. Selain itu ikan ini dapat menghalang perbuatan pukau dan sihir yang hendak ditujukan pada penghuni dalam rumah itu. 




Terbaca pula sebuah cerita ini. Jom, kita baca...



Seorang polis yg ditugaskan setiap waktu perbicaraan dalam mahkamah jenayah di Hulu Selangor berkata:


Ada kes dimana melibatkan siri kecurian berantai di Serendah Hulu Selangor. Kes ini sangat lama dah akhirnya tertangkap dan dibicara di mahkamah Hulu Selangor. Hakim bertanya kepada pencuri warga Indon tersebut. “ Kenapa kamu masuk 3 rumah sekali gus pada satu malam ? Dan kenapa kamu tak masuk rumah yang di tengah yang lebih besar?” “Saya tidak boleh masuk Pak kerna dalamnya ada ikan puyu ( tuan rumah ada bela ikan puyu ) dan ilmu saya tidak menjadi”, jawab pemuda Indon tadi. Seluruh mahkamah riuh dengan kenyataan Pak Indon ini.

Benar atau tidak dan mungkin juga adalah kebetulan saja kisah yang diceritakan tadi. Wallahhualam tetapi yang pasti hanya dengan izin Allah sahaja ikan itu mampu menjadi pendinding sihir.

Walaubagaimana pun jika Allah berkehendakkan seseorang itu jatuh sakit atau sihir tetap terkena kepadanya juga.

Wallahulam...




2 ulasan:

  1. Dari petua datangnya ilmu. Orang lama-lama memang banyak petua. Ikan puyu memang berkesan menghalau ilmu pukau.

    BalasPadam
  2. Mudah2an, namun semua itu urusan Allah.

    BalasPadam