Jiwang Corner :)

Rabu, 5 Oktober 2011

Agak-agak reput tak tulang kita andai....


Umur bersara 60 tahun ? Hehehe...

Ramai yang terbaca dan terdengar berita di kaca tv sama ada di rumah masing2 atau di kedai mamak tentang umur persaraan yang bakal di lanjutkan. 

Berita lanjut mengenai penjelasan CUEPACS tentang umur bersara 60 tahun adalah seperti berikut:

KUALA LUMPUR: CUEPACS menyifatkan pihak yang menentang cadangan had umur persaraan kakitangan awam dan swasta dilanjutkan kepada 60 tahun adalah golongan tidak faham terhadap keperluan dan kepentingan masa depan. 

CUEPACS memperjuangkan supaya had umur persaraan dilanjutkan bagi membolehkan kakitangan dalam perkhidmatan berdepan pelbagai kenaikan kos sara hidup, termasuk perubatan, perumahan dan barangan keperluan harian.

Sehubungan itu, Presidennya, Omar Osman berkata, pihaknya tidak berganjak dengan cadangannya supaya umur persaraan dilanjutkan kepada 60 tahun.

Katanya, adalah wajar umur persaraan kakitangan awam dilanjutkan daripada 58 tahun kepada 60 tahun kerana selain negara maju dan negara serantau juga sudah menaikkan umur persaraan 60 tahun hingga 65 tahun. 

“Jadi, harapan CUEPACS supaya kerajaan meneliti sewajarnya perkara ini dan ia bukan untuk kepentingan kakitangan awam sekarang, tetapi untuk generasi akan datang. 

“CUEPACS memohon sejak 2007 lagi supaya had umur persaraan dilanjutkan kepada 60 tahun dan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi meluluskan kepada 58 tahun. 

“Soal kononnya ia menyekat peluang kenaikan pangkat tidak timbul kerana perkara itu hanya dibimbangi mereka yang semata-mata fokus untuk bekerja di sektor awam saja. 

“Ketika ini ada 200,000 kekosongan jawatan belum diisi di pelbagai agensi dan jabatan kerajaan manakala kakitangan awam bersara pada umur 58 tahun pula tak sampai pun 20,000 orang setahun.

“Jadi, golongan muda dan mereka yang masih belajar di universiti tak perlu bimbang, yang penting siapkan diri dengan pelbagai ilmu kemahiran pasti mudah mendapat kerja,” katanya pada sidang akhbar selepas perasmian penutup taklimat kepada ahli CUEPACS Zon Timur berkenaan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010, Isu Kebangkrapan di Malaysia dan Khidmat Bantuan Guaman di sini, semalam. 

Baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Tan Sri Azlan Zainal berkata pihaknya menyokong perlanjutan umur persaraan kakitangan swasta daripada 55 tahun sekarang kepada 60 tahun. 

Bagaimanapun ia dibantah pelbagai pihak terutama golongan muda dari sektor swasta dan awam yang menyifatkan usaha itu sebagai mengarut, menyekat peluang kenaikan pangkat, meningkat kadar pengangguran, masalah sosial dan jenayah menyifatkan KWSP, badan yang diamanah untuk menjaga simpanan lebih lapan juta pencarum tidak mempunyai wang dan agenda tersendiri. 

Omar berkata, CUEPACS sedia memberi penerangan kepada semua pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) dan badan belia mengenai isu perlanjutan umur persaraan kakitangan awam.

Cadangan CUEPACS untuk melanjutkan umur bersara 60 tahun ada baik dan buruknya. Jika kakitangan tersebut mempunyai prestasi yang baik, adalah patut beliau ditawarkan umur bersara 60 tahun kerana boleh menyumbang kepada negara. Namun jika sebaliknya, adalah baik tidak ditawarkan kerana hanya merugikan kepada pengganti jawatan tersebut.

Apa pula kata anda...

2 ulasan:

  1. bukan reput tapi tak larat kerja....

    BalasPadam
  2. hehehe...mmg xkan reput mcm kain tuh. sakit-sakit bdn dah pasti. lagi2 kami yg kena mdaki tangga setiap hari :)

    BalasPadam