Jiwang Corner :)

Rabu, 12 Oktober 2011

Dekat, Jauh, Besar, Ringan, dan Tajam

Ikuti kisah Imam Ghozali ini.

Satu hari Imam Al-Ghozali berkumpul dengan murid-muridnya.Lalu Imam Al-Ghozali pun bertanya:

Pertama:

... "Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?"
Murid-muridnya menjawab:"Orang tua, guru, kawan dan sahabatnya".

Imam Al-Ghozali menjelaskan bahwa semua jawaban itu BENAR tapi sesungguhnya yang paling dekat dengan kita adalah KEMATIAN.Sebab itu adalah janji Allah SWT,bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati.(Q.S.Ali Imran 185)

Kedua :

"Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?"
Murid-muridnya menjawab:"Negara Cina,bulan,matahari dan bintang-bintang"

Lalu Imam Al-Ghozali menjelaskan bahawa semua jawaban yang mereka berikan adalah benar,tetapi yang paling benar adalah MASA LALU.Walau bagaimanapun caranya,kita takkan mampu kembali ke masa lalu.Oleh sebab itu,kita harus menjaga hari ini dan hari-hari akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama..

Ketiga:

"Apakah yang paling besar di dunia ini?"
Murid-muridnya menjawab:"Gunung,bumi dan matahari"

Semua jawaban itu benar kata Imam Al-Ghozali,tetapi yang paling besar dari apa yang ada di dunia ini adalah HAWA NAFSU.(Q.S Al-A'raf 179).Maka kita harus berhati-hati dengan nafsu kita.

Keempat:

"Apa yang paling berat di dunia ini?"
Ada yang menjawab:" Besi dan gajah" 

Semua jawaban adalah benar kataIimam Al-Ghozali,tetapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH.(Q.S Al-Ahzab 72) Tumbuh-tumbuhan,binatang-binatang,gunung-gunung bahkan para malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka untuk menjadi Khalifah(pemimpin) di muka bumi,tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT,sehingga banyak dari manusia masuk ke neraka kerana ia tidak mampu memegang amanahnya.

Kelima:

"Apakah yang paling ringan di dunia ini?"
Ada yang menjawab:"Angin,kapas,debu dan daun-daunan"

Semua itu benar kataIimam Al-Ghozali,tetapi yang paling ringan di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT.Seringkali hanya kerana pekerjaan,kita tinggalkan solat kita..Hanya kerana hal duniawi,kita tinggalkan perintah solat kita..

Dan yang keenam adalah:

"Apakah yang paling tajam di dunia ini?"
Murid-muridnya menjawab serentak:"Pedang"

BENAR kata Imam Al-Ghozali,tetapi yang paling tajam itu adalah LISAN.kerna melalui lisan kita,manusia mudah untuk menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri...


Sekarang kita tahu bahwa hal yang paling dekat dengan diri kita itu adalah KEMATIAN, hal yang paling jauh dengan diri kita itu adalah MASA LALU,hal yang paling besar adalah HAWA NAFSU, hal yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH, hal yang paling ringan adalah MENINGGALKAN SOLAT, dan hal yang paling tajam di dunia ini sesungguhnya adalah LISAN kita....

Maka mulai sekarang, sama-samalah kita renungkan betapa selama ini kita tak pernah menyedari semua hal itu,Seringkali kita merasa sudah sempurna seakan bisa hidup selama-lamanya padahal kita tak pernah sedar bahawa kematian itu sungguh dekat. Kita selalu mengiyakan masa kini, kerana merasa kita masih mempunyai masa depan. Padahal kita takkan pernah mampu untuk mengulang masa sekarang di masa akan datang.

Seringkali kita ikuti terus hawa nafsu kita, padahal betapa hawa nafsu itulah akan menjerumuskan kita ke lautan api neraka. Seringkali kita melepas amanat yang kita pegang, dan seringkali kita begitu ringan meninggalkan warisan dari Nabi Muhammad SAW iaitu solat. Kita juga sering bertutur untuk menyakiti perasaan orang lain bahkan kepada ibu bapa kita sendiri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan