Jiwang Corner :)

Khamis, 27 Oktober 2011

Info Susulan Penyakit Batu Karang

Berakhirlah entry saya tentang rawatan tradisional di Kampung Permatang Duku. Harapan saya moga rawatan yg diperoleh beroleh kesihatan yang positif. InsyaAllah...

Susulan entry yg lepas berkisar rawatan batu karang tu, terlintas dalam fikiran untuk kongsikan sedikit maklumat mengenai penyakit batu karang ni. Ikuti maklumat lanjut di bawah. Apapun, terima kasih Pak Google.

PENYAKIT batu karang dalam buah pinggang dan hempedu (kidney dan gall bladder) bukan penyakit baru tetapi juga dihadapi oleh orang tua-tua kita dan mereka telah menemukan banyak kaedah dan rawatan untuk penyakit ini.


Batu karang di buah pinggang dan saluran kencing.

Batu karang dikenali dalam istilah perubatan sebagai kalkulus dan penyakitnya disebut nefrolitiasis.

Batu karang terbentuk daripada pemendapan jasad-jasad hablur garam kalsium, asid urik dan beberapa zat lain. Bentuk dan saiznya berbeza; ada yang serupa bujur telur ayam, lonjong, tajam, halus atau berbutir-butir. Penyumbang atau kerosakan yang disebabkan wujudnya batu karang ini boleh menimbulkan rasa yang amat sakit di kawasan pinggang atau kawasan organ seks.

Rasa sakit ini disebut kolikrenal (renal colic). Batu karang yang pecah juga boleh menjadi punca berlakunya pengumpulan bakteria.

Penyakit batu karang lebih cenderung berlaku pada mereka yang sudah lanjut usia, penghidap gout, mereka yang alami jangkitan bakteria di saluran kencing dan mereka yang menghidap penyakit metabolik (penyakit yang disebabkan oleh ketiadaan atau kekurangan enzim tertentu yang diperlukan untuk metabolisme asid amino, karbohidrat dan lain-lain.

Kemudian saya terbaca pula satu entry tentang petua nak mengelakkan penyakit batu karang  ni. Sebenarnya banyak rawatan lain untuk memecahkan batu karang ni selain daripada proses pembedahan.

Jom, kita lihat apa petua tersebut :

Untuk mengelakkan kencing kotor atau penyakit batu karang, amalkan selalu minum air bali



atau

lobak putih yang dihiris halus dan direbus . Minum airnya dan lobak putih selalu pagi dan petang



Tiada ulasan:

Catat Ulasan