Jiwang Corner :)

Jumaat, 28 Oktober 2011

Cerita Tentang Kuku

Pejam celik, pejam celik hari ini dah hari Jumaat. Dah hampir seminggu berada di kampung halaman. Nak pergi bercuti namun cuaca tidak mengizinkan. Jadi, buatlah apa yang patut di rumah. Apapun bersyukur kita dapat berjumpa lagi dengan hari penghulu segala hari iaitu hari Jumaat. Bergandalah pahala ibadah yang dilakukan jika dituruti dengan niat yang betul. InsyaAllah...



Memandangkan hari ini hari Jumaat, saya cuba kongsikan cara mendapatkan pahala sunat dalam adab memotong kuku dalam kaedah Islam.


Inilah cara memotong kuku yang betul mengikut sunnah Nabi. Moga kita sama-sama dapat mengamalkannya.



Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi oppss khinzir ( lembutlah sikit bahasanya yea ). So, jika kesemua jejari anda menyimpan kuku yang panjang, berapa ekor khinzir yang anda ternak ? Bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk menternak kesemua khinzir tersebut ? Makan, potonglah kuku anda :)

Jangan ada niat simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya pada jari kelingking ( yang kebanyakannya saya ternampak ). Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.


Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan kotor yang ada di kuku jari emaknya. Perkara ini berlaku terutamanya semasa si emak tadi menyediakan makanan untuk anak-anakanya. Biasanya mereka memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepung, dan sebagainya menggunakan jari yang berkuku panjang tadi. Menurut sumber pembacaan juga, ilmu yang di ajar kepada anak tersebut turut sukar diterima masuk ke dalam otak. Wallahulam...


Kepada golongan bujang-bujang diluar sana, ( termasuklah diri saya sendiri ) sama-samalah kita beringat. Bukan apa, jika hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai, dan mendengar kata, maka pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek.
( sudah semestinya saya tidak pilih yang berkuku panjang )


Tiada ulasan:

Catat Ulasan