Jiwang Corner :)

Jumaat, 28 Oktober 2011

Cerita Tentang Kuku Siri 2

Ekoran cerita tentang kaedah memotong kuku yang betul pada entry saya sebelum ni, saya tertarik pula nak kongsikan tentang Rekod Dunia Kuku Wanita Terpanjang 2011 . Anugerah ini jatuh kepada seorang wanita yang berasal Last Vegas USA. 


Sebenarnya saya mendapat idea ini melalui rancangan Nasi Lemak kopi O di saluran TV9 yang disiarkan pagi tadi. Saluran tersebut turut menyiarkan video melalui YouTube tentang wanita yang memiliki kuku terpanjang itu.

Chris Walton dinobatkan sebagai pemegang rekod bagi kuku terpanjang dunia pada tahun 2012 dengan kepanjangan kukunya yang berukuran 10 kaki 2 inches (309.8cm). Dia tidak pernah memotong kukunya selama 21 tahun. ( Eeee...geli plak aku nengoknyer ! )

img

Walton dianugerah gelar wanita dengan kuku terpanjang di dunia oleh Guiness Book of Records. Pemberian gelaran tersebut dilakukan di New York, Rabu (14/9/2011). Kuku-kuku Walton tampak dihias dengan cat kuku berwarna emas dan dibubuhi glitter. Kuku-kuku itu tampak melingkar-lingkar di seluruh jarinya.

Semua jari Walton memiliki kuku yang panjang. Panjang kuku jari manisnya sama dengan panjang lengan manusia. Sedangkan panjang kuku kelingkingnya setara dengan panjang hydran pemadam kebakaran.



Juru bicara Guinness Book of Records, Stuart Clacxton mengatakan apa yang dimiliki Walton adalah sebuah 'kecantikan unik'. Bagaimana wanita 45 tahun itu boleh memiliki kuku sepanjang enam meter?


Walton yang memiliki nama panggung The Dutchess mengaku memanjangkan kukunya selama 18 tahun. Ia pun menjalani diet yang baik untuk kukunya seperti tidak minum susu. Ketika melihat kuku Walton, semua orang terfikir akan kesulitan beliau dalam menjalani kegiatan sehari-hari. Namun ternyata hal itu tidak mendatangkan masalah kepada wanita yang menyanyi di kelab di Las Vegas itu.

* tidak ke menyusahkan diri sendiri ? tak selesanya....





2 ulasan: