Jiwang Corner :)

Isnin, 1 Jun 2015

Minuman yang Menakjubkan untuk Cairkan Lemak Dalam Tempoh 4 Hari

Ramai diantara kita yang ingin mencari cara yang cepat untuk menghilangkan lemak badan yang terkumpul. Sekarang, anda tidak perlu lagi risau kerana terdapat cara yang lebih cepat untuk selesaikan masalah ini.

kepada mereka yang berfikir bahawa mustahil untuk berfesyen dengan baju-baju yang cantik dan “up to date” disebabkan bentuk badan anda berlemak terutama pada bahagian perut,paha dan lenggan?. Disini saya menawarkan minuman ajaib yang mengambil masa hanya beberapa minit untuk menyiapkannya. Keajaiban mengenai minuman ini adalah ia sangat berkesan dalam meleburkan lemak perut yang berlebihan.

Untuk membuat minuman ini, anda akan memerlukan bahan-bahan berikut:

8 ½ cawan air ditapis
1 sudu teh halia parut (atau satu sudu halia organik serbuk akar)
1/2 timun, dihiris nipis
1/2 lemon, dihiris nipis
12 daun pudina
Cara penyediaanya:

Campurkan semua bahan dan gaul sehingga sebati. Keluarkan kepingan lemon, halia dan daun pudina sebelum menuangkan minuman tersebut ke dalam gelas. Saya cadangkan anda minum minuman ini untuk sepanjang hari. Jika tidak habiskan minuman itu pada hari yang sama, anda boleh menyejukkanya selama 2 hari.

Anda boleh minum minuman ini setiap hari dalam masa 4 minggu, kerana ia selamat dan sangat menghidratkan.

Bagaimana ia berfungsi dan mengapa ia begitu berkesan?

Semua bahan-bahan yang disenaraikan diatas mempunayai pelbagai manfaat kesihatan dan kesan pembersihan, tetapi apabila digabungkan, mereka mampu menghasilkan BOM yang sihat dimana ia membantu menyucikan badan dan membantu membuang lemak yang berlebihan.

Sekarang jom kita lihat satu persatu khasiat bahan yang telah kita gunakan tadi.

Timun:

timun adalah rendah kalori, bertindak sebagai diuretik, kaya dengan serat pemakanan dan membantu menjaga alkali badan. Timun adalah makanan yang sesuai untuk penurunan berat badan.

Halia

Dalam satu kajian yang dilakukan di Institut Pemakanan Manusia di Universiti Columbia menunjukkan, apabila seseorang individu minum minuman panas dengan halia, mereka berasa lebih kenyang dan mempunyai peluang kurang daripada makan berlebihan.

Lemon

Walaupun pada dasarnya lemon mengandungi asid, tetapi apabila diproses di dalam badan manusia hasilnya adalah dalam keadaam beralkali. Lemon mengandungi kedua-dua sitrik dan asid askorbik,asid-asid lemah mudah dimetabolismakan dalam badan membolehkan kandungan mineral lemon untuk membantu pengalkalian darah(ph optmal darah ialah:7.35 – 7.45). darah yang ber Ph rendah dari itu (berasid) sangat “subur” untuk sel-sel kanser dan bakteria jadi mengundang pelbagai jenis penyakit.

Pudina

Anda mungkin tidak terfikir bahawa pudina sebagi penahan selera makan. Tetapi sebenarnya ia memang penahan selera. Pudina bukan sahaja memberikan rasa segar malah dapat membendung rasa ketagihan untuk makan.

Air

Anda semua mesti sudah tahu manfaat kesihatan apabila minum air yang mengcukupi. Air menyokong kehidupan kita, menghidratkan badan, meringankan sendi dan otot semasa senaman,dan jika minum secara teratur ia dapat mengurangkan ketagihan makanan.

Isnin, 16 Februari 2015

Day 3 @ Kawah Putih, Bandung

Pagi ini aktiviti berjimba di Bandung diteruskan. Selepas sarapan, kami ke bertolak ke Kawah Putih, Bandung. Perjalanan dari hotel mengambil masa kira-kira 2 jam. Memandangkan perjalanan agak lama, aku sempat melelapkan mata, beb. Persekitaran menuju ke Kawah Putih sangat cantik. Lerengan bukit dihiasi dengan gunung ganang, tanaman strawbery, sawah padi, pokok bawang dan deretan pokok teh memukau pandangan mata kami.


Suhu dingin amat dirasakan. Sungguh segar persekitaran di sini. Mungkin juga faktor larva daripada letupan gunung berapi. Argh..tak sabarnya nak sampai ke kawasan tersebut. Tiba-tiba bas persiaran berhenti di parkir Kolam Air panas dan kebun  strawberi. Eh, kenapa sik?? Alkisahnya kami terpaksa  turun dari bas persiaran dan bertukar naik angkutan lain. Rupanya bas persiaran tidak boleh naik hingga ke puncak gunung. Semput, kok! Untuk tujuan tersebut, kami diminta bayaran sebanyak RP35000 untuk tiket masuk dan pengangkutan ke kawah putih. Mahal juga kan ???


Pendakian dengan menaiki angkutan ringan membuatkan kami teruja memandangkan kenderaan tersebut tidak mempunyai pintu dan tingkap. Dengan suhu yang begitu dingin membuatkan kami yakin yang kami sedang menghirup udara segar. Kira-kira 10 minit, perjalanan kami pun sampai. Yeah, alhamdulillah akhirnya kami sampai juga ke kawasan Kawah Putih yang sebelum ini hanya diintai melalui kaca tv mahupun daripada bloggers.


Van yang kami naiki untuk sampai ke Puncak Gunung Patuha
Udara yang dingin dan hembusan segar tiba-tiba bertukar. Aku and the gang agak teruja. Itu adalah bau sulfur aka belerang. Penjaja yang berada di bahagian masuk kawah putih mula memanggil-manggil menawarkan topeng mulut kepada kami. " Buk, mari beli topengnya, buk. Udaranya tidak bagus untuk kesihatan, buk," kata penjaja tersebut. Aku hanya tersenyum sambil mengatakan, " Terima kasih, Mas." Pendakian anak-anak tangga diteruskan. Subhanallah, pemandangan kawah putih sangat cantik! Airnya nampak hijau kebiruan. Apa lagi, penggunaan kamera diaplikasikan secara maksimum. Hihihi....


Sampai sahaja di kawasan kawah, bau sulfur semaki  kuat. Aku yang semput ni rasa agak ketidakselesaan. Jurugambar mula mendekati kami. " Kak, mau gambar buat kenangan kak. Sekeping RM3 sahaja." Punyalah ramai jurugambar di sana. Bertauliah atau tidak, itu tidak menjadi persoalannya. Yang penting, dengan cara itulah mereka memperoleh rezeki. Aku buat muka jual mahal. Terus mengeluarkan tablet dan hp untuk merakam gambar. Ramai juga pengunjung di situ meskipun hari Isnin merupakan hari bekerja.


Gaya, aksi dan lakonan pengunjung dapat diperhati secara percuma semasa masing-masing merakam gambar. Lucu pun ada. Kumpulan kami tidak terkecuali termasuk aku. Para sekalian jurugambar aka mas jurufoto masih tidak jemu memainkan peranan masing-masing. Hati mula terdetik untuk mengupah mereka merakam gambar lantas mencetaknya barang sekeping dua. Akhirnya, aku terjebak juga. Dengan bayaran RP20 000 sekeping (kira-kira RM3) bagi camera digital, maka aku membeli 2 keping gambar. Jika menggunakan kamera DSLR, RP30 000/keping akan dikenakan. Seterusnya aku terjebak membeli gambar ahli kumpulan rombongan kami. Huh, melayang RP 70000 di Kawah Putih nih! Hihihi....

Baca entri aku seterusnya...


Ahad, 15 Februari 2015

Day 1 @ Bandung

Alhamdulillah, akhirnya aku sampai juga ke Bandung, Indonesia Barat pada 14hb Februari yang lalu. Penerbangan dengan Air Asia AK1028 yang bertolak dari Senai International Airport pada jam 11.55 pagi telah selamat mendarat di Lapangan Terbang Husein Sasteranegara,  Bandung pada jam 1.20 petang waktu tempatan. Lapangan terbang ni bersebelahan dengan kawasan Lapangan Terbang Tentera Udara Indonesia. Sebelum mendarat, kepala mula pusing-pusing *#+*" juga. Almaklumlah, jarang-jarang sekali berada di awan biru. Seingat aku, penerbangan aku yang terakhir adalah pada tahun 2012 semasa aku bercuti ke Sabah. Mujurlah tiada apa yang berlaku. Kalau tidak, payah juga dibuatnya. Syukur padaMu Ya Allah....

Terkejut juga melihat lapangan terbang Bandung ni. Kawasannya sangat terhad. Imagerisennya hanya ada tiga kaunter sahaja. Memang tersangat jauh beza dari pelbagai aspek  jika dibandingkan dengan Senai Airport. Waktu ini, mulalah rasa bersyukur menjadi warganegara Malaysia, sebuah negara maju. Selepas selesai diperiksa oleh kastam, kami dijemput oleh Kiki, pemandu pelancong yang telah kami tempah untuk berkhidmat kepada kami sepanjang lawatan di sana, iaitu 4 hari 3 malam.


Dalam pada mendapatkan van di parkir, ada pula jurugambar yang sibuk merakam wajah-wajah kami. Cis, pandai betul mereka mengambil peluang! Semua ahli rombongan iaitu seramai 18 orang memulakan perjalanan. Setiap papan tanda di sepanjang perjalanan ke tempat makan dan hotel menambat pemerhatian kami. Satu persatu kami baca. Maklumlah, bahasanya agak asing bagi kami biarpun ada dalam kalangan kami berbangsa Jawa. Macam aku le, kononnya anak Jawa, tapi bahasa Jawa entah ke mana. Semuanya kian hilang di telan zaman. Mula terasa alangkah ruginya aku.


Perjalanan yang sesak membuatkan kami mula letih. Lorong laluan kenderaan sangat sempit ditambah pula dengan pelbagai jenis kenderaan pengangkutan yang banyak. Perut mula berkeroncong. Bila nak sampai kedai makan nih! Dalam fikiran, apakah jenis makanan yang akan dihidangkan yea? Alahai, harap-harap boleh diterima oleh tekak aku nih! Grrr....

Akhirnya kami dihentikan di Restoran Masakan Padang. Penjaja-penjaja mula mengerumuni kami untuk menjual barang yang didagangkan. Mujurlah ada pengalaman cerita daripada pakcik google dan kawan-kawan yang pernah ke Bandung. Maka, aku taklah mudah terjebak. Hehehe....amacam, gerek tak aku?

Masuk ke restoran ni, aku mula melopong. Bagaimana nak menempah makanan ek? Tidak lama kemudian, pelayan pun muncul membawa berpinggan-pinggan lauk. Ayoyo...macam mana nak makan ni? Ketua rombongan memberitahu, kami perlu makan apa yang berkenan sahaja. Lauk yang tidak perlu, dibiarkan sahaja tanpa diusik. Kelak, pelayan hanya akan mengira lauk yang dimakan sahaja berdasarkan pinggan lauk. Huh, termenung juga nak pilih lauk yang berderet-deret depan mata! Kok kayo gitu sik...Huhuhu


Lastly, aku pilih rendang daging, sayur dan sotong. Jus avocado pula menjadi minuman pilihan. Namun, air masak putih turut disediakan iaitu segelas setiap orang. Syukur, dengan makanan yang sedia ada. Layan biarpun terasa asing. Sebelum pulang, aku terjebak dengan rakaman gambar  semasa di parkir lapangan terbang yang telah dicetak. 3 keping ala-ala poskad = RP70000 (kira-kira RM21). Aku anggap itu rezeki mereka, biarpun agak mahallah kan.Huhuhu....
Baca entry aku selanjutnya, yea :)

Selasa, 2 Disember 2014

Baki Bayaran Ke Bandung

Hari ni aku mula teruja nak ke Bandung pada tahun depan ( lambat lagi tuh ). So ketua rombongan mula mengutip baki bayaran untuk ke sana sejak 1hb yang lalu hinggalah 31hb Disember nanti. Aku dan rakan-rakan akan bertolak pada 14 Februari 2015. Inshaa Allah mudah-mudahan semuanya akan dipermudahkan. Actually 14hb tiada cuti umum kecuali pada 19 dan 20 Februari sempena Tahun Baru Cina. Moga itu memang cuti sekolah berganti yang biasa diamalkan oleh warga sekolah seluruh negara. So, tak payahlah nak mohon cuti ek?


Percutian yang akan menghabiskan duit bershopping tu dirancang akan berada di sana selama 4 hari 3 malam dengan bayaran RM780 termasuk bagasi 20kg ( RM50 ). Kalau tak nak bagasi kuranglah skit. Tempahan tiket airasia juga mempengaruhi kos tambang yang berbeza. Tiket aku RM230 pergi dan balik     ( JB-Bandung ), manakala ada rakan yang menepah lebih awal mendapat harga RM200 sahaja.

Apapun, moga penantian ini akan berakhir dengan kemudahan dan kegembiraan :)

Selasa, 11 November 2014

Hadiah lagi @ Jaya Jusco

Hah, macam nilah bila jadi Ketua JK Hadiah. Berhari-hari juga nak selesaikan pembelian hadiah. So hari ini aku dan dua sahabat fokuskan kepada hadiah murid yang memenangi anugerah pasukan sukan dan permainan terbaik. Anggarannya dalam RM10 untuk 12 orang pemain bola tampar lelaki. Pasukan ini mewakili permainan hingga ke peringkat negeri Johor. 

So, pusing punya pusing akhirnya kami memilih tuala sebagai hadiah. Senang nak bungkus dan mungkin ia boleh digunakan dalam jangka masa yang panjang. Kemudian kami selesaikan juga pembelian hadiah kepada guru yang melatih murid yang membuat persembahan pada Hari Anugerah Fiesta Gemilang yang akan diadakan pada hari Sabtu nanti. Esok, misi membeli hadiah untuk murid-murid yang membuat persembahan pula. Huhuhu...

Sebenarnya aku agak serabut skit dengan pertindihan tugas sebagai JK Majlis Graduasi Tahun 6 juga. Itu yang loading semacam je. Banyak urusan pembelian yang nak diurus. Tambahan pula, semuanya melibatkan kewangan yang diuruskan oleh aku. 

Aku harap semuanya dapat berjalan dengan lancar. Moga kesihatan aku turut tidak terjejas. Inshaa Allah.

Isnin, 10 November 2014

JK Hadiah @ Jaya Jusco

Hari ini bermulanya tugasan membeli belah hadiah sempena Hari Fiesta Gemilang Kokurikulum. Nampaknya setiap tahun aku ditugaskan sebagai JK Hadiah ni. Tahun lepas tugas JK Hadiah agak ringan sedikit memandangkan hadiah telah disediakan oleh unit koko. Tapi tahun ni nampaknya hadiah perlu dibeli oleh JK Hadiah sendiri.

So, berbekalkan wang yang telah diperuntukkan, aku dan seorang sahabat menuju ke Jaya Jusco Tebrau untuk proses pemilihan dan pembelian hadiah. Hari ini aku fokus untuk membeli hadiah kepada guru yang memakai uniform seragam lengkap sepanjang tahun. Akhirnya, kami memilih untuk membeli set mug beserta tangkai sebagai hadiah sesuai dengan buget yang diberikan.

Mujurlah di Jusco ni ada perkhidmatan pembungkusan secara percuma. So, kami tinggalkan barang-barang kami untuk kerja-kerja pembungkusan. Esok, kami akan menyusul untuk membuat pungutan. Hohoho...

Sabtu, 1 November 2014

Surat Rayuan Pertukaran EGTukar

Keputusan pertukaran guru dah pun boleh mula disemak sejak 11.30 malam tadi. Bagi aku sekarang belum masanya untuk aku mengisi EGTukar. Walaupun tahun ini merupakan tahun ke 11 aku di SKTM, namun aku masih mencari-cari pengalaman yang terbaik di sini. Macam biasa, aku roger-roger rakan-rakan yang mengisi EGTukar. So, ada berita yang menggembirakan, dan pasti ada juga berita yang mendukacitakan.

Buat masa ini ada seorang sahabat yang  berjaya bertukar ke Pulau Pinang mengikut suami. Alhamdulillah, dan syukur aku panjatkan tambahan pula dia dalam proses awal hamil. Kepada yang masih gagal, inshaAllah mungkin ada lagi usaha yang boleh dilakukan seandainya situasi benar-benar berkehendak.

So kat sini aku  kongsikan contoh surat rayuan pertukaran yang dirujuk daripada blog CikguHailmi.com, untuk download korang boleh rujuk terus ke blog tersebut.

Isnin, 27 Oktober 2014

Peperiksaan Akhir Tahun

Antara sedar dan tidak, pejam celik pejam cilik, kita sudah berada di fasa hujung 2014. Cepatnya masa berlalu. Hari ni majoriti murid sekolah rendah menduduki peperiksaan akhir tahun.

Ahad, 26 Oktober 2014

@Carlo Rino Sales BP Mall

Setengah hari menghabiskan masa bersama anak buah di BP Mall. Bukannya apa, asalnya aku nak ke Melaka bersama abah. Tapi apakan daya perancangan aku tidak diperhalusi sehingga ianya terbatal begitu sahaja. Terkilan juga rasa hati. Tak kesampaian untuk aku bercuti di Bandaraya Bersejarah setelah beberapa tahun tidak singgah.

Argh...lupakan kisah yang terkilan tu. Inshaa Allah panjang umur, murah rezeki maka sampailah nanti. So, jenjalan bersama anak buah dan cuba mengisi masa mereka yang kebetulan tidak bercuti ke mana-mana. Membawa mereka ke kedai buku Popular menjadikan mereka ceria. Maklumlah si adik berusia 6 tahun itu sudah mula lancar membaca. Mulalah nak membeli bahan bacaan. Si kakak yang berusia 10 tahun pula sudah pandai membaca novel remaja. Sk, aku layankan permintaan mereka. Aku cuba dapatkan majalah al-Ustaz keluaran 30.

Selesai urusan pembayaran, aku menuju ke Butik CR. Kelihatan ramai pengunjung memandangkan ada jualan murah. Diskaun hingga 70% tuh. Krik, krik, krik...mulalah mata terbuka luas. Aku memang nak beli kasut kasual. Memandangkan kasut aku mula rosak ekoran tuannya yang kaki jalan, aku pun pantas ke rak kasut. Pilih punya pilih, usha punya usha, akhirnya sangkut juga sepasang kasut. ( padahal bulan lepas dah sambar sepasang Scholl ) Hehehe....

So, tak nak lepaskan peluang, aku pun meminta juru jual mengambil ukuran saiz kasutku. Tadaaaa....tetiba jadi saiz 6? Kenapa ek? Biasanya aku pakai saiz 5 je pun. Tapak kaki comel katakannnn....Tapak rata pulak tuh! Hehehe....

Apapun melayang duit aku lagi. Diskaun untuk kasut aku tidaklah banyak memandangkan ia keluaran baharu. Hanya 10% sahaja daripada RM129. Waduhhh...bila hati dah suka. Apa mau buatkan? Beli saja, kok! Namun dalam ingatan, aku tidak pernah lupa pepatah yang menyatakan biar papa asal bergaya. Itu bukan yang dimaksudkan, hokey! Hehehe....

Sabtu, 25 Oktober 2014

Penganjur Program 'I Want To Touch A Dog' Mohon Maaf

PETALING JAYA: Selepas dikritik pelbagai pihak, penganjur program 'I Want To Touch A Dog', Syed Azmi Alhabshi pada Sabtu membuat permohonan maaf secara terbuka.


Beliau meminta ampun daripada semua pihak di atas perkara berbangkit dalam acara yang dianjurkannya minggu lalu.

Syed Azmi mengakui, walaupun acara itu dianjurkan dengan niat ikhlas, ia juga mempunyai kelemahan tersendiri.

"Saya ingin memohon maaf di atas sebarang tidaksenangan yang berbangkit dan tindak balas yang berlaku selepas program I Want To Touch A Dog.

"Terus-terang dengan hati yang ikhlas niat saya menganjurkan program ini adalah kerana Allah dan bukan untuk memesongkan akidah, menukar hukum hakam agama, mempersendakan ulama atau menggalakkan liberalisme...saya akui program ini mempunyai kelemahan tersendiri," katanya pada sidang media di Kelab Golf Selangor di sini, Sabtu. 

Hadir sama peguam Syahredzan Johan dan penganjur bersama Norhayati Ismail. 

Menurut Syed Azmi, beliau menerima semua komen yang diterima dan menganggapnya sebagai proses pembelajaran. 

"Terima kasih atas komen-komen yang diterima. 

"Ini adalah proses pembelajaran bagi saya juga. Saya sejujurnya tidak mempunyai mana-mana niat untuk mengguris sensitiviti rakyat Malaysia," katanya. 

Syed Azmi dalam pada itu juga sempat menegaskan bahawa program yang dianjurkannya tidak sama-sekali menggalakkan anjing sebagai binatang peliharaan.

Sebaliknya beliau berkata program itu diadakan bertujuan mengatasi rasa takut terhadap anjing, cara membantu anjing yang berada dalam kesulitan dan batasan bersama anjing dalam konteks Islam.

"Segala pencerahan mengenai hukum-hakam pengendalian anjing telah diterangkan semasa program tersebut.

"Ingin saya tekankan sekali lagi program ini adalah proses pembelajaran. Kaedah sertu juga telah diterangkan dan amali dikendalikan," katanya.

Sementara itu, menjawab soalan media Norhayati berkata pihaknya telah mengikuti semua prosedur dan garis panduan yang ditetapkan oleh Jabatan Mufti, Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Bagaimanapun katanya, timbul beberapa kelemahan dalam dari segi kawalan dan penganjuran acara tersebut yang tidak dijangka pihak penganjur.

"Kami mengedarkan sebanyak 500 risalah tentang pandangan Islam terhadap anjing tetapi tidak cukup kerana kita jangka 500 orang yang akan hadir tetapi yang datang hampir seribu orang.

"Kita akui kelemahan kita kita tak dapat kawal pengunjung yang datang ke situ," katanya.

Katanya, kelemahan-kelemahan tersebut telah menyebabkan ada di kalangan pengunjung yang memegang anjing bukan untuk tujuan belajar tetapi untuk tujuan suka-suka seperti yang dilaporkan di media sosial.

Selasa, 21 Oktober 2014

Kejahilan Program ' I WANT TO TOUCH A DOG '

I want to touch a dog. Sebuah program yang dilaksanakan oleh mereka yang jahil agama. Jahil ilmu fiqh mazhab Syafie. Jahil ilmu 'uruf. Jahil ilmu fitnah khilafatul 'uruf. Jahil ilmu fiqh Aulawiyat. Dan segala kejahilan yang terkandung di dalamnya.


Program yang mampu mencipta fitnah (kekacauan dan kekeliruan) di kalangan orang awam yang kurang ilmu fiqh. Contoh fitnahnya, akan wujud mereka yang ingin sesuka hati menyentuh dan membelai anjing tanpa sebab, akan wujud mereka yang berniat untuk membela anjing sebagai haiwan dalam rumah untuk bermanja (asalkan boleh sertu lepas pegang, kononnya), dan bermacam fitnah lagi.

Kita menghormati pendapat mazhab lain yang menyatakan tubuh anjing bukan najis jika tiada didapati najis mughallazah (air liur dan tahi) pada tubuhnya. Namun kita juga harus menghormati pegangan 'uruf masyarakat setempat di mana Malaysia berpegang pada pendapat mazhab Syafie. Bila anda ada di rumah orang, anda tak boleh buat rumah dia macam rumah sendiri, tak gitu? Walaupun tuan rumah tu hormati perilaku dan perbuatan anda, namun tak bermakna dia redha anda melakukannya di dalam rumahnya.

Di sini saya menjelaskan kembali hukum mengenai anjing. Program bodoh itu telah melanggar dua point yang saya berikan di bawah, iaitu point pertama dan kedua:

Hukum menyentuh anjing

1. Memang wujud khilaf di kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara ringkasnya, dalam mazhab syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah (Imam nawawi, Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab syafie (yakni mazhab hanbali, maliki, hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja najis. Ini berdasarkan hadis:
“Sucinya bejana (bekas) salah seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan dibasuh bejana itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur dengan tanah.”
[Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]


Jadi, hukum menyentuh anjing memang ada khilaf. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis keatas tubuh kita. Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab syafie kerana najis boleh berpindah.
Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.

**Dalam program tersebut, adakah peserta dan trainer yakin sepenuh jiwa anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya? Dan adakah semua mereka yakin benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering? Jika tak yakin, bodoh namanya. Jika pegang pada "alaaa.. lepas pegang boleh sertu (samak ikut sesetengah pemahaman orang)", ikut hukum fiqh, sengaja meletakkan diri dalam keadaan menyusahkan juga dibenci agama.

Hukum membela anjing

2. Namun tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa, tidak dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan, sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:
i. Untuk menjaga harta
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga


"Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath." [Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Abdullah bin Umar dia berkata: "Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya."
[Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940]


Juga daripada Ibnu Umar berkata: "Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak."
[riwayat Muslim no. 1571]


"Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan (harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qirath bagi setiap hari"
[Hadis Muttafaq 'Alaih]


Daripada Aisyah r.a beliau berkata: “Telah berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda bertanya: “Bila masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”. Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”. Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yg menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar" [Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

Syaratnya:
1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja


**Peserta-peserta program tu dah peluk, sentuh, belai anjing. Adakah ia dibenarkan? Tidak sama sekali.

3. Walaubagaimanapun, anjing tetap bukanlah haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul, diseksa atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah. Telah ada hadis panjang mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum, dimasukkan ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis tu takde pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai anjing tu. Cukup sekadar memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat pahala.

Rujukan:
Halal wa Haram fi al-Islam (Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj (Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram (Abdul Qadir Ahmad 'Ata)

Isnin, 20 Oktober 2014

Kempen Touch A Dog

Kempen Touch A Dog?
Kat Kuala Lumpur Malaysia?
Disertai oleh orang Islam?
Tujuan agar setiap masyarakat tidak takut pada anjing?
Boleh sentuh dan usap-usap anjing?
Tak fikir ia adalah haram dalam hukum hakam Islam?
Tak fikir masa buat?
Atau kau Islam tapi mazhab mana yang kau ambil?


Pergh..penat aku fikir. Macam-macam persoalan timbul dari dalam otak aku ni. Bila melihat gambar-gambar mereka aku bertambah sedih pula. Di mana status mereka sebagai Islam? Hinggakan anak murid aku PM aku di massanger bertanyakan hal ini. Cikgu, kenapa diorang buat macamtu? Kesian kat mak ayah diorang sebab ada anak-anak yang tak tahu hukum sentuh anjing.

Aku cuba jelaskan kepadanya walaupun aku tahu dia memang tahu perkara tersebut salah. Mengapa semakin pelik fahaman umat Islam terhadap hukum sesuatu perkara. Satu persatu isu besar timbul di Malaysia pada tahun ini. Adakah perkara ini merupakan satu agenda penganut agama lain untuk menjatuhkan Islam? Ya Allah, ampuni aku...

Aku berharap agar umat Islam di Malaysia jangan terus diperbodohkan dengan agenda-agenda jahat tersembunyi ini. Adakah tujuan mereka untuk memecahbelahkan perpaduan dalam kalangan umat Islam di dalam negara ini? Ternyata kempen”touch a dog” itu telah berjaya membuat segelintir umat Islam bukan sahaja memegang anjing bahkan siap bergambar sambil memeluk anjing. Apakah selepas ini bila kita sudah liberal sangat kita akan mula menganjurkan kempen “Jom pegang babi” atau “Jom melawat pasar babi” dan lain-lain lagi?

Semoga kita hidup dalam landasan yang benar.
Ya, Allah..ampuni mereka dan semoga kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang beriman.


Sabtu, 18 Oktober 2014

Bila Tiba - Ungu

Saat Tiba Nafas Di Ujung Hela
Mata Tinggi Tak Sanggup Bicara
Mulut Terkunci Tanpa Suara

Bila Tiba Saat Berganti Dunia
Alam Yang Sangat Jauh Berbeda
Siapkah Kita Menjawab Semua
Pertanyaan

Bila Nafas Akhir Berhenti Sudah
Jatuh Hati Pun Tak Berdaya
Hanya Menangis Tanpa Suara
Ooo...

( Korus )
Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri
Ooo...

Mati Tinggal Menunggu Saat Nanti
Ke Mana Kita Bisa Lari
Kita Pastikan Mengalami
Mati

( Ulang Korus )

Jumaat, 17 Oktober 2014

Pertandingan Koir Patriotik

Tahun ini majlis penutupan bulan kemerdekaan sudah tidak sempat dijalankan. Kekangan masa dek kerana peperiksaan ulangan UPSR menjadi salah satu puncanya. So hari ini pertandingan koir bagi tahun 4, 5, dan 6 diadakan secara serentak di Dataran De Molek dengan anggapan sebagai majlis penutup bulan kemerdekaan yang sepatutnya diadakan pada pertengahan September yang lalu.

6 Cekal ( Tempat Ketiga )
Persembahan dimulakan dengan peserta tahun 4. Dengan bantuan dan bimbingan guru kelas masing-masing, penyertaan dianggap mantap. Semua peserta menunjukkan penampilan tersendiri dengan pakaian dan aksesori masing-masing. Tidak kurang juga dengan peserta-peserta tahun 5. Inilah peluang mereka tampil ke atas pentas mengeluarkan suara disamping mengambil peluang mencipta pengalaman.


Peserta tahun 6 mula tampil dengan tampak lebih matang berbanding peserta tahun 4 dan 5. Suara remaja mula kedengaran memukau penonton dan juri. Keseragaman dan keyakinan diri dalam persembahan menarik perhatian peserta cilik. Argh....nampaknya mereka kena bersabar. Ambil peluang semasa dalam tahun 6 nanti, yea!


6 Bijak

6 Arif ( Johan )

6 Cerdik 
So, aku kongsikan sedikit rakaman gambar peserta-peserta tahun 6 yang sempat aku rakamkan :)

Rabu, 15 Oktober 2014

Jersi Anak-anak 6 Aktif

Hari ini aku layankan lagi anak-anak 6 Aktif yang inginkan jersi untuk pasukan bola kelas masing-masing. Huh, jenuh juga melayan mereka. Bila dah reramai ni maka banyak jugalah cekadaknya.

So semalam aku sempat layankan dua orang anak yang terlebih awal membuat bayaran. Jadi mereka dah miliki jersi mereka terlebih awal. 


Syahir : Cikgu, semalam saya tak boleh tidur. Asyik terjaga je.
Aku : Kenapa jadi macamtu?
Syahir : Saya teringatkan jersi saya yang cikgu post kat FB semalam. Tak sabar nak tengok.
Aku : Lah...kesiannya dia.
Syahir : Hehehe...




Itulah semangat anak-anak. Terlalu teruja untuk mendapatkan sesuatu lantas membawa sampai ke tempat tidur. 

Syahir : Cikgu jangan lupa tengok kitaorang lawan dengan kelas Arif, esok. 
Aku : Ok-ok..
Syahir : Cikgu, rasa-rasanya kelas mana yang boleh menang ?
Aku : Semalam cikgu Hazizul ada bagitau yang kelas Cekal gerenti menang.
Syahir : Ye ke cikgu ?
Awi : Yelah, dalam kelas tu banyak star...
Syahir : Ermmm
Aku : Tak apa. Lawan je. Yang penting semangat kena tinggi. 
Tolong promote nama kedai ni. Aku ambil dari cawangannya di Kip Mart Masai

Antara contoh jersi yang sempat aku rakam sebelum pemilihan