Sabtu, 19 Julai 2014

@ Giant, Plentong

Bertemu kita pada 21 Ramadhan. Hari ini merupakan hujung minggu aku yang betul-betul santai. Mana tidaknya, seawal jam 8.30 pagi aku dah keluar rumah menuju ke Pasar Tani Larkin untuk mencari keperluan peribadi. Erm...nak raya nih mesti le cari baju, tudung dan selendang lah yea. Perempuan, oh, perempuan !

Ke Pasar Tani Larkin bersendirian tadi agak menghampakan. Aku pulang tanpa mendapat apa-apa hasil. Semuanya tidak menepati citarasa dan warna yang aku inginkan. So, kaki terus melangkah dan memandu ke Giant Plentong. Hah, kat sini aku dapat macam-macam. 

Hasil tinjau yang pertama ( after less RM145 )
Then aku ke Kedai Hiasan Dalaman Romantika untuk membeli bunga gantung. Sebenarnya dah lama aku nak memiliki bunga gantung di rumah. So, hari ini baru berkesempatan untuk membeli bunga dan pasu. Erm...nak menggubah pulaklah, yea !

Selesai pilih bunga aku ke Kedai Cosway untuk membeli keperluan peribadi. Hah, kelakarlah pulak sebab aku beli body trimmer. Konon le nak bersenam kat rumah, yea! Ahaks...Apapun aku akan usahakan almaklumlah, sedang dalam proses diet nih. So, takkan nak buat alat tu jadi perhiasan pula. Hehehe...

Allat ni berharga RM 28.90 jerk :) Total shopping at Cosway = RM95.00

Sebelum balik, sempat lagi aku singgah dan beli sepasang sandal di Kedai Kasut Amly ( RM49.99). Kat kedai kasut ni tadi aku agak terkilan dengan satu aksi begis seorang bapa kepada anak perempuannya. Masa aku masuk tu, si anak sedang mencuba kasut. So, aku pun skodeng le kasut-kasut yang ada kat situ. 
(Tak sangka ada plak sandal Dr Cardin kat situ). Dalam pada itu, si bapa yang berkopiah itu meninggikan suara kepada anaknya.

Bapa : Kasut tu boleh pakai ke tidak ?
Anak : ( muka takut )
Bapa : Boleh ke tidak !!!
Anak : Menganggukkan kepala.
Bapa : Nak cari kasut pun susah!

Bapa ke kaunter untuk membuat bayaran yang hampir dengan kedudukan aku. Aku pun naik seram. Macam ada hantu dalam badan dia. Kesian si anak sebab diperhatikan orang sekeliling. Aku turut simpati. Kemudian si bapa membuat bayaran harga kasut anaknya itu, RM70. 

Tidak lama kemudian, dia memberitahu kepada jurujual tentang saiz kasut tersebut. Aku tidak pasti apa yang dibicarakan coz tumpuan aku pada kasut yang sedang aku pilih. Tiba-tiba, " Nah, bawa sendiri kasut ni!" Bentak si bapa sambil membaling kotak kasut tersebut ke lantai dekat dengan anaknya. Dia terus berlalu meninggalkan anaknya. Sayu aku lihat akan wajah anaknya. 

Dalam fikiran, 

1) Si bapa tak sayangkan anak, ke? Kanak-kanak juga berhak membuat pilihan.
2) Mengapa wataknya tidak menggambarkan penampilannya yang berkopiah itu?
3) Ke mana isterinya pada waktu itu ?
4) Mengapa marahkan sangat anak perempuannya itu ? 
Wallahu alam...

Pengajaran : Allah bersama dengan orang-orang yang sabar.

Sabtu, 12 Julai 2014

Sajak : Tangisan Anak Gaza


Anak-anak Gaza,
Hujan air matamu itu,
Lali dalam kehidupan,
Mengiring ayah dan bondamu,
Yang pasti menantimu di syurgaNya.

Tabahlah, 
Kuatlah, dan
Senyumlah, 
Allah telah memilih mereka sebagai penghuni syurga,
Satu masa nanti pasti kau menemui mereka...

Airmata jatuh tanpa dibendung lagi,
Melihat rakaman gambar dan video,
Suara wanita yang tidak bermaya,
Jeritan si kecil yang tidak berdosa,
Ratapan si tua yang tidak terdaya,
Darah perwira tumpah melimpah...

Zionis itu takkan pernah puas menzalimi,
Bagaikan binatang buas yang lapar,
melapah manusia bernama Muslim,
Ya, Allah lindungi mereka....  
Allahu Akbar !



Selasa, 8 Julai 2014

Pink Day

Hari ini aku menggayakan shawl baharu aku dengan mood pinky. Hehehe...ramai yang memuji namun menerima pujian itu bukan satu tujuan aku. Bagi aku sesekali menggayakan pembaharuan dalam penampilan itu penting untuk menarik perhatian murid. Maklumlah bila ajar kelas belakang ni, kena pandai juga menarik perhatian mereka. Yeah, shawl dari NurJannah Collections menjadi koleksi aku. Online boleh, offline pun boleh :)


Seorang sahabat menegur tentang warna pemakaian. Rupa-rupanya warna untuk hari Selasa dalam Islam adalah warna pink. Memang sangat sesuai dengan aku le. Perkara ini sebenarnya pernah didedahkan. Bila kita tak praktikkan, maka ia semakin dilupakan. Insha Allah aku cuba praktikkan warna mengikut hari-hari ini.

Gambar hiasan seperti mana yang aku gayakan tadi. Selfie bukan cara aku coz aku
pemalu :))
                                                           
So, aku cuba tanya Pak Google tentang perkara ini. Maka, aku kongsikannya di sini :)


ISNIN = PUTIH

Warna putih merupakan warna yang merangsang kelenjar Pineal dan kelenjar Pitutary. Menurut teori warna putih ini, seseorang itu perlu mempunyai tidur yang cukup untuk menghadapi hari Isnin. Kerana tidur yang tak cukup akan membuatkan badan terasa lemah dan malas untuk berkerja atau ke kelas. Hari Isnin merupakan hari yang baik untuk pencetusan idea baru di mana kekuatan hari Isnin adalah lebih reatif dan efisyen.

Jika diperhatikan, pada hari Isnin juga, pohon bunga yang berwarna putih juga akan lebih mekar berbanding hari lain. Begitu juga jika ingin menanam pokot itu, pokok berbunga putih akan lebih sukar untuk hidup jika ditanam pada hari lain.

Bagi doktor dan pesakit pula, rawatan yang sesuai dijalankan pada hari ini adalah penyakit lemah semangat, kelesuan, tiada keyakinan diri, halusinasi, nyanyuk dan beberapa penyakit lain yang berkaitan dengan kelenjar Pitutary dan Pineal.

SELASA = PINK

Warna pink pula mempunyai perkaitan dengan bahagian Thalamus. Thalamus berperanan sebagai penjaga kasih sayang dan penghayatan. Hari ini juga merupakan hari yang paling sesuai untuk beremosi (bukan marah-marah ya), tapi untuk meluahkan perasaan kasih sayang. Hari ini juga sesuai untuk mengembara atau bermusafir ke destinasi yang jauh kerana jika berlaku kesesatan sekalipun, ianya dapat diimbangi dengan daya penghayatan yang tinggi pada hari ini.

Jadi, jika kalian memakai pakaian berwarna pink, kuasa pujukan juga akan bertambah kuat. Jangan pula pakai warna merah ya (maaf la kaum Adam sekalian ya hehe) kerana mereka yang dipujuk akan menentang semula.

Rawatan yang sesuai dijalankan pada hari ini adalah migrain, attention-deficit / hyperactivity disorder (kanak-kanak yang bermasalah) atau yang berkaitan dengan bahagian otak Thalamus.

RABU = BIRU

Untuk hari ini, ia merangsang kelenjar Tiroid dan mempunyai hubungan yang baik dengan muzik. Kalau ikut ilmu kedoktoran, pada hari ini, paras hormone thyroxine akan dirembes dalam kadar yang optimum menjadikan segala yang dihasratkan oleh hati dapat diluahkan dengan kata-kata secara lebih berkesan. Oleh itu, hari ini merupakan hari yang terbaik untuk berucap, bercakap, behujah, bersidang, berpidato dan apa-apa sahaja la ang berkaitan dengan ‘percakapan’.

Rujukan para doktor, hari ini kalian sesuai untuk merawat penyakit beguk, tongsel, kerongkong dan semua yang berkaitan dengan tiroid.

KHAMIS = KUNING / OREN

Warna kuning mampu merangsang sistem penghadaman, manakala warna oren adalah warna kesuburan. Pada hari ini, kalian tidak digalakkan untuk makan terlalu banyak pada waktu siang untuk bagi peluang kepada sistem penghadaman menjalankan fungsi dengan sepenuhnya. Maka, sistem penghadaman dapat menghadan segala sisa makanan dalam badan untuk menjadi zat dan tenaga. Pada hari ini juga, asid folik yang amat sukar untuk dihasilkan pada hari biasa tapi akan aktif pada hari ini...

Warna oren juga meransang sistem kesuburan lelaki dan wanita. Oleh itu, sesuai untuk pasangan suami isteri. Cuba kita pandang balik kepada ajaran Islam. Ada benarnya kan – subhanallah

JUMAAT = HIJAU

Warna hijau pula mempunyai tenaga yang baik terhadap jantung dan paru-paru. Pada hari Jumaat, klorofil juga akan aktif membebaskan oksigen. Maka, hari ini juga merupakan hari yang sesuai untuk menjalankan senaman pernafasan, bersenam dan beriadah. Biasanya, pada hari lain kita akan mudah terasa lemas jika berada dalam kesesakan orang ramai. Dan fungsi pernafasan yang baik pada hari ini membolehkan kita berhimpit-himpitan di dalam masjid untuk menunaikan solat Jumaat – bagus sekali kombinasi ini dengan Islam.

Hari ini merupakan hari yang sesuai untuk menjalankan rawatan kardiovaskular dan paru-paru kerana paras oksigen dalam atmosfera yang tinggi.

SABTU = MERAH

Mempunyai hubungan dengan usus, otot, darah, tulang dan saraf. Hari sabtu merupakan hari yang paling sesuai untuk bersosial dan menjalankan aktiviti lasak

AHAD = HITAM

Pada hari ini, zarah-zarah akan tertumpu kepada satu kawasan sahaja berbanding hari lain yang bergerak secara rawak. Dan gerakan zarah ini akan menyamai zarah dalam air walaupun ianya zarah dalam atmosfera. Maka, sepatutnya, warna pada hari ini adalah warna putih, namun menjadi hitam kerana pergerakan zarah yang menyamai sifat air.

Hari Ahad merupakan hari yang paling sesuai untuk beristirehat. Memandangkan penyerakan zarah yang tidak stabil, pemakaian warna hitam akan mengelakkan diri dari terdedah kepada gelombang asing

Ahad, 6 Julai 2014

Penyampaian Pin Calon Cemerlang dan Calon Harapan UPSR 2014

Ok, guys...Sambung lagi bicara untuk hari ini. So, saje aku nak kongsikan tentang salah satu aktiviti dalam Program Peningkatan Akademik tahun ini. Kiranya aktiviti ini kali pertama diadakan untuk tujuan memberi semangat kepada semua calon UPSR pada tahun ini - 293 calon.

Seramai 36 orang calon telah dikenalpasti dicalonkan sebagai calon cemerlang manakala 20 orang lagi dicalonkan sebagai calon harapan. Acara semat pin kepada calon cemerlang telah dijalankan lebih awal iaitu pada hari terbuka yang lalu. Pin tersebut  telah disematkan oleh ibu bapa mereka sendiri dalam satu program khas calon cemerlang. Jadi, aku ambil kesempatan dalam perhimpunan pagi tadi untuk menjemput Guru Besar untuk sdmatkan pin kepada calon harapan.

Mudah-mudahan program ini dapat memberi motivasi kepada semua calon terlibat agar menjadi lebih bersemangat untuk menuju ke puncak kecemerlangan. Tidak ketinggalan, calon-calon yang lain juga turut diberikan khidmat nasihat dan bimbingan dari semasa ke semasa. Beginilah keadaannya jika mempunyai calon yang ramai. Potensi gagal turut tinggi ditambah pula dengan sikap calon yang berpenyakit M.

Apapun, aku sentiasa mengharapkan hasil usaha semua guru tahun 6 akan membuahkan hasil dan menjelmakan keputusan peperiksaan yang unsangkarable. Mudah-mudahan keajaiban itu dapat mencipta sejarah sepanjang perkhidmatan aku di SKTM.


Pin ini aku tempah dari facebook melalui page AR MEDIA CREATIVE. Kosnya hanya RM2 seunit. 

Kunjungan SISC+ kali ke-2

Dah lama aku tak mencatat kat blog ni. Maklumlah nak menulis ni kena ambil masa yang santai dan tenang. Yang penting mood tu kena ada. So hari ini aku nak kongsikan apa yang aku dapat hasil kunjungan SISC+ Matematik yang membimbing aku.

Actually aku terkejut juga dia call aku masa waktu aku sedang mengajar untuk sampaj ke sekolah kira-kira 1/2 jam lagi. Mau berpeluh juga aku dengan apa yang diminta iaitu markah UPPM 2 mengikut individu mengikut kelas yang kita ajar. Mana tidaknya aku tak tulis lagi dalam buku RPH!

Nasib baik Encik Suhairi ni sangat memahami. Yelah, dia pun pernah mengajar di sekolah sebelum ni kan. So, aku legalah juga. Banyak perkara yang dibincangkan dengan kami berempat.  Memandangkan banyak kelemahan daripada kami, maka aku akui dan akur dengan kelebihan teknik dan strategi pengajaran guru dari sekolah-sekolah lain yang dapat dia kongsikan.

Antara ilmu yang dapat dikongsikan kepada kami adalah :

1) Kenalpasti markah murid mengikut jenis kertas iaitu K1 dan K2. Saring murid mengikut markah. Bimbing mereka cara belajar dalam kumpulan. Lantik guru muda dalam kumpulan tersebut.
2) Jawab latihan dalam akhbar Didik Berita Harian ( memang kami sedang gunakan dalam kelas )
3) Banding beza keputusan UPPM 2 dengan tahun sudah. Mencari punca kelemahan.
4) Kenalpasti murid near miss menguasai kerana gagal satu subjek jika ia subjek Matematik. Beri tumpuan kepada murid tersebut.
5) Kaedah nota poket. Kertas A4 dilipat menjadi buku 8 muka surat. Beri latihan sekurang-kurangnya 5 soalan pada setiap muka surat mengikut kategori soalan 1 markah, 2 markah atau 3 markah. Minta murid bawa nota/ soalan poket itu setiap hari. Boleh gunakan juga untuk menulis formula atau rumus pada nota poket itu ( elakkan murid bosan menjawab soalan dalam modul ).


So, kesimpulannya aku memang tabik spring kat SISC+ Matematik yang membimbing aku ni. Banyak idea dia dan sangat membantu kami dalam strategi pengajaran yang lebih berkesan. Insha Allah, beliau akan muncul pada sesi ke-3 selepas UPPM 3 nanti. Mudah-mudahan ada peningkatan dalam keputusan percubaan UPSR nanti. Amin...

Rabu, 11 Jun 2014

Bukit Tinggi, Pahang Siri 2

Aku sambung entry yang lalu. Sepetang di PD bertemu anak-anak saudara dapt melepaskan rasa rindu terhadap mereka. Uzma, Damia dan Ammar itulah buah hati adik aku. Kelincahan dan kenakalan Damia dan Uzma sudah tentu menjadi suasana menjadi riuh seketika. Mujurlah Ammar yang baru berusia 7 bulan itu masih terbaring. Kalau dah berkaki nanti, pasti tidak menang tangan melayan mereka.

Selesai makan malam, kami mula lepak-lepak menonton tv. Semalaman di rumah adik merasakan tidak puas bersama mereka. Pagi esok kami kena meneruskan perjalanan tambahan pula adik akan ke pejabat. Suaminya pula belum sampai ke rumah setelah 2 minggu bertugas sebagai pengadil sepak takraw di SUKMA. 

So, dalam jam 8 pagi kami telah bersiap-siap untuk bertolak ke Bukit Tinggi. Perjalanan ke sana mengambil masa kira-kira 2 jam. Destinasi pertama kami adalah ke Dusun Nora. Kami telah pun tempat chalet di situ. Berdasarkan pengalaman blogger-blogger yang pernah ke sana, tempatnya memuaskan apatah lagi jika ada musim buah.

Dari KL, melalui Lebuhraya Karak, kami mengambil susur keluar ke Bukit Tinggi atau Berjaya Hills Resort. Lepas Pondok Pengawal yang pertama kami belok ke sebelah kanan, menuju ke Dusun Nora tu. Dalam beberapa kilometer je dari bawah kita akan nampak papan tanda ORCHARD LOT FOR SALE. Sebelah papan tanda tu ada satu papan tanda kecil yang tertulis DUSUN NORA.


Hah, bermulalah pemanduan yang mencabar. Walupun aku tidak memandu, tapi aku amat faham perasaan pemandu aku. Punyalah berdebar-debar sebab sebelah kanan korang tu adalah tebing yang curam. Nasib baik pemadu aku sangat cekap. Dengan jalan yang tidak berturap dan hanya ditutupi dengan batu-batu kerikil, akhirnya kami sampai di chalet Dusun Nora. 



Wow, pemandangan yang cukup indah! Suhu tidaklah sejuk iaitu hanya 24' tetapi udaranya cukup nyaman. Memang sesuai untuk merehatkan minda. Melihat kehijauan pokok-pokok dan rama-rama yang berterbangan membuatkan aku terasa tenang di sini. Hilang stress, beb !

Kehadiran kami disambut oleh Pakcik Ibrahim, iaitu pekerja Puan Nora. Dia menunjukkan chalet yang ada di situ. Kebetulan, pada hari tersebut tidak ada pengunjung lain yang datang. Maka, berleluasalah kami. 


Ok, contengan aku akan bersambung pada siri 3, yea. Kalau berminat nak tau, tunggu contengan aku tau!

Selasa, 10 Jun 2014

Bukit Tinggi, Pahang Siri 1

Hari ini aku baru sempat nak conteng dinding blog aku ni dengan kisah percutian aku baru-baru ni ( 3-5 Jun2014 ). Sebenarnya ini adalah percutian semasa cuti sekolah bulan Jun yang lalu. Kali ini percutian aku hanya bertiga. Maklumlah, geng-geng yang lain dah ada tujuan tersendiri di kampung halaman masing-masing. 

So, pagi ini sahabat dari Seri Medan dan JB telah singgah ke rumah aku di kampung. Syioknya, bila berjalan tanpa jadi pemandu. Merekalah pemandu aku. So, cik puan leh le duduk rileks kat belakang. Nak nyanyi tapi tak pandai. Hikhikhik...


Destinasi percutian kami adalah ke Bukit Tinggi, Bentong Pahang. Nak ke sana terus, memang tidak lah kan. Letih juga all the driver tu nanti. So, dari BP kami teruskan perjalanan menggunakan jalan kampung sahaja. Kita-kira 2 jam perjalanan, kami singgah ambil angin sambil makan pisang goreng di tepi laut Pengkalan Balak, Melaka. Tidak ramai pengunjung waktu itu. Udaranya yang nyaman membuatkan mata layu plak. Hiskh...mengalahkan pemandulah, pulak! Keh3...


Lepas  selesai aktiviti makan dan berselfie, kami teruskan perjalanan menuju ke Port Dickson. Malam ni kami bermalam di rumah adik aku di Kg Paya. Bila dah transit kay PD, tidaklah terasa jauh nak ke Bukit Tinggi nanti. 

Ok, sampai sini dulu untuk entry kali ini. Kita bertemu di siri 2, tau !



Selasa, 27 Mei 2014

Nikmat Kesihatan Diuji

Lama aku tidak singgah di blog aku ni atas sebab-sebab kesibukan kerja. Tambahan pula, dalam usia yang semakin meningkat badan mula cepat letih. Terpaksalah terima hakikat yang aku yang dulu tidak lagi yang sekarang. Mungkin telah sampai masanya untuk aku kurangkan sedikit tenaga fizikal dan mental berbanding dahulu.

Baru ini aku dikejutkan pula dengan penyakit yang mula mendekati aku. Mungkin faktor usia dan keturunan aku mendapat darah tinggi. Selama seminggu aku terpaksa memeriksa tekanan darah. Terpaksa singgah ke klinik mahupun farmasi untuk mendapatkan bacaan. Setelah 3 hari, aku mula mendapatkan sendiri mesin tekanan darah tu. ( Aku beli jenama Omron - RM250 ).



Seakan tidak menerima kenyataan bacaan darah aku antara 145-170/96-105. Memang tidak normal sama sekali. Kadang-kadang rasa pusing nak pitam. Hati berbisik sedih namun hati terpaksa merelakan takdir ini. Pelbagai petua tradisional aku cuba amalkan hasil saranan sahabat-sahabat. ( jus seledri, jus timun, air asam keping, jus epal+ seledri ). Sekurang-kurangnya tekanan darah aku ada penurunan.

lastly, hari ketujuh iaitu kelmarin doktor mengesahkan aku memang ada darah tinggi. So, dia mula memberikan aku ubat darah tinggi dan surat susulan rawatan ke Klinik Kesihatan. Mungkin ini adalah ujian aku. Inshaa Allah aku cuba amalkan budaya pemakanan yang sihat selepas ini. 

Khamis, 20 Mac 2014

Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) 2014

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mempelawa calon lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang berkelayakan, berpotensi, berminat dan beriltizam untuk mengikuti Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP).

1.KETERANGAN PROGRAM   
1.1 Nama Program: Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) 
1.1.1 Program ini dikhususkan untuk melatih bakal guru di Institut Pendidikan Guru (IPG) yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam pelbagai bidang pengkhususan bagi keperluan di sekolah rendah. 
1.1.2 Calon dikehendaki mengikuti PPISMP selama dua belas (12) bulan/dua (2) semester di IPG berkenaan yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. 
1.1.3 Calon yang LULUS Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan akan diberikan Sijil Tamat PPISMP dan DITAWARKAN mengikuti pengajian Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP)selama empat (4) tahun/lapan (8) semester di IPG yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. 
1.1.4 PPISMP dan PISMP dijalankan menggunakan Mod Sepenuh Masa.

2.SYARAT DAN KELAYAKAN ASAS   
2.1 Warganegara Malaysia.   
2.2 Umur tidak melebihi 20 tahun pada 30 Jun 2014 iaitu lahir pada atau selepas 30 Jun 1994.   
2.3 Calon mesti sihat tubuh badan.   
2.4 Calon mesti aktif dalam kegiatan kokurikulum.   
2.5 Calon mendapat gred cemerlang Makluman Gred cemerlang merangkumi gred A-, A dan A+ dalam mana-mana lima (5) mata pelajaran di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).    
2.6 Calon mesti mendapat sekurang-kurangnya gred kepujian dalam mata pelajaran yang berikut iaitu:
 i.Bahasa Melayu; dan
ii.Sejarah.  2.7Calon mestilah lulus Bahasa Inggeris.   2.8Calon memenuhi syarat bidang pengkhususan (Rujuk Syarat Bidang Pengkhususan dalam permohonan online). 

3.BIDANG PENGKHUSUSAN YANG DITAWARKAN:   3.1Sekolah Kebangsaan (SK)    3.1.1Bahasa Melayu3.1.11Pendidikan Muzik3.1.2Bahasa Inggeris
3.1.12 Pendidikan Pemulihan
3.1.3 Bahasa Arab
3.1.13 Pendidikan Khas
3.1.4 Bahasa Tamil
3.1.14 Pendidikan Awal Kanak-Kanak
3.1.5 Bahasa Cina
3.1.15 Sejarah
3.1.6Bahasa Iban
3.1.16Reka Bentuk dan Teknologi
3.1.7Bahasa Kadazandusun
3.1.17Matematik
3.1.8Pendidikan Jasmani
3.1.18Sains
3.1.9Pendidikan Islam
3.1.19Bimbingan dan Kaunseling
3.1.10Pendidikan Seni Visual     
3.2Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) 
3.2.1Bahasa Melayu 
3.2.9Pendidikan Khas
3.2.2Bahasa Inggeris
3.2.10Pendidikan Awal Kanak-Kanak
3.2.3Bahasa Cina
3.2.11Sejarah
3.2.4Pendidikan Jasmani
3.2.12Reka Bentuk dan Teknologi
3.2.5Pendidikan Islam
3.2.13Matematik
3.2.6Pendidikan Seni Visual
3.2.14Sains
3.2.7Pendidikan Muzik
3.2.15Bimbingan dan Kaunseling
3.2.8Pendidikan Pemulihan     
3.3Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT)    
3.3.1Bahasa Melayu
3.3.9Pendidikan Khas
3.3.2Bahasa Inggeris 
3.3.10Pendidikan Awal Kanak-Kanak
3.3.3Bahasa Tamil
3.3.11Sejarah
3.3.4Pendidikan Jasmani
3.3.12Reka Bentuk dan Teknologi
3.3.5Pendidikan Islam
3.3.13Matematik
3.3.6Pendidikan Seni Visual
3.3.14Sains
3.3.7Pendidikan Muzik
3.3.15Bimbingan dan Kaunseling
3.3.8Pendidikan Pemulihan          

CALON TIDAK LAYAK MEMOHON

1.Calon yang sedang mengikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan atau Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di institusi-institusi pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia.  
2.Calon yang dikenakan tindakan tatatertib atau sedang dalam proses tindakan tatatertib semasa dalam perkhidmatan awam atau latihan yang dianjurkan oleh agensi kerajaan.   
3.Calon yang pernah mengikuti program ikhtisas di Institut Pendidikan Guru, tetapi gagal dalam peperiksaan dan ditamatkan daripada program.   
4.Calon yang pernah atau sedang disabitkan dengan kesalahan penyalahgunaan dadah, jenayah atau tindakan mahkamah.           

CARA MEMOHON

1.Permohonan hanya boleh dibuat secara dalam talian (online dengan melayari laman sesawang Kementerian Pendidikan Malaysia di alamat : http://www.moe.gov.my mulai 10 Mac 2014.  
2.Permohonan calon akan ditapis berdasarkan syarat kelayakan dan kriteria yang telah ditetapkan oleh KPM. Calon yang terpilih mesti menduduki dan LULUS Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG) sebelum layak dipanggil temu duga  
3.Pemohon dinasihatkan melayari laman sesawang : http://www.moe.gov.my bagi mendapatkan maklumat iklan, Ujian KelayakanCalon Guru (UKCG), temu duga, bidang pengkhususan dan gred minimum serta kalendar aktiviti sebelum membuat permohonan.  
4.Calon dibenarkan mengemukakan SATU (1) permohonan dan boleh mengemaskini pada bila-bila masa sahaja.  
5.Permohonan hendaklah disahkan dan dihantar sebelum tarikh tutup permohonan. Permohonan yang berjaya dihantar akan menerima nombor rujukan sebagai pengesahan.   
6.Maklumat yang tidak benar dan tidak lengkap boleh mengakibatkan permohonan ditolak.      

PERINGATAN

Calon yang didapati memberi maklumat salah/tidak benar/manipulasi maklumat dalam borang permohonan akan diambil tindakan dengan menarik balik surat tawaran dan dikenakan tindakan undang-undang. Maklumat ini akan disemak secara terperinci pada hari pendaftaran dan selama tempoh pengajian.    

TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 30 MAC 2014 (11:59 MALAM)       

Sila hubungi alamat berikut sekiranya ada sebarang pertanyaan berkaitan dengan permohonan :      

INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
ARAS 1, ENTERPRISE BUILDING 3, BLOK 2200
PERSIARAN APEC, CYBER 6,63000 CYBERJAYA 
(u.p: Unit Pengambilan Pelajar, Sektor Hal Ehwal Pelajar dan Hubungan Luar)
No. Telefon : 03-8312 6731/6720/6733/6769/6723

Sumber : http://apps.moe.gov.my/smg/02/020002/spcg/iklan_pismp.cfm

PROGRAM BURSARY PELAJAR CEMERLANG LEPASAN SPM 2013 (KPM) AMBILAN 2014

Bursary Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) adalah merupakan penajaan di peringkat persediaansebelum pelajar melanjutkan pengajian Ijazah Pertama dalam pelbagai bidang di universiti sama ada di dalam atau luar negara.

Bursary KPM ditawarkan secara automatik kepada pelajar-pelajar cemerlang lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Tahun 2013 yang mendapat keputusan cemerlang 9A+ dan ke atas bagi mengikuti pengajian peringkat persediaan di dalam negara sahaja.


Program persediaan yang boleh diikuti pelajar seperti berikut:

Sijil Tinggi Persekolahan MalaysiaAsasi di IPTA  International Baccalaureate
Syarat-syarat penajaanMendapat 9A+ dan ke atas dalam peperiksaan SPM Tahun 2013;
Warganegara Malaysia; danUmur belum mencapai 18 tahun (19 tahun bagi pelajar peralihan) pada 31 Disember 2013.


Mengikuti salah satu program persediaan yang ditetapkan berikut:

Sijil Tinggi Persekolahan MalaysiaAsasi di IPTAInternational BaccalaureateMengikuti pengajian peringkat persediaan di Institusi Persediaan dalam negara yang telah ditetapkan oleh KPM sahaja.

Pelajar yang menerima Bursary KPM layak mendapat kemudahan dan elaun berikut:
Pembiayaan yuran pengajian di institusi persediaan; dan elaun Sara Hidup sebanyak RM430.00 sebulan.


SISTEM APLIKASI ONLINE BURSARY PELAJAR CEMERLANG LEPASAN SPM TAHUN 2013 KPM AMBILAN TAHUN 2014 AKAN DIBUKA PADA PUKUL 10 PAGI KEESOKAN HARINYA SELEPAS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SPM 2013 DIUMUMKAN.

Selasa, 18 Mac 2014

PMR diganti PT3

KENYATAAN MEDIA

YAB MENTERI PENDIDIKAN TAN SRI MUHYIDDIN MOHD YASSIN

MENGENAI PENAMBAHBAIKAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) amat prihatin terhadap isu pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang telah dibangkitkan oleh guru-guru.

PBS merupakan dasar yang melibatkan pentaksiran secara menyeluruh (holistik) terhadap pencapaian murid yang terangkum menerusi empat komponen pentaksiran iaitu Pentaksiran Sekolah (PS), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK), Pentaksiran Psikometrik (PPsi) dan Pentaksiran Pusat (PP).

Selain itu PBS merupakan sistem pentaksiran yang akan digunakan bagi menjamin pencapaian seseorang murid supaya tidak lagi dinilai berasaskan peperiksaan semata-mata.

Jemaah Menteri pada Disember 17, 2010 telah bersetuju supaya PBS dilaksanakan sebagai sebahagian daripada program transformasi pendidikan. Pengoperasian PBS mula dilaksanakan di sekolah rendah  pada sesi persekolahan tahun 2011 dan sekolah menengah  pada sesi persekolahan tahun 2012.

Walaubagaimanapun, pada 11 Februari tahun ini, KPM telah membuat keputusan untuk menangguhkan PBS dan mengkaji semula pelaksanaannya.


Ini adalah kerana guru-guru  menyatakan bahawa mereka  dibebankan dengan kesibukan mengisi dan merekodkan penilaian pelajar ke dalam sistem komputer berpusat yang menjadi bebanan kepada mereka, manakala ibubapa pula tidak pasti bagaimana murid dinilai terutama pelajar tingkatan 3 tahun ini yang merupakan kohort pertama melalui PBS.

Penangguhan ini adalah untuk mengenalpasti permasalahan yang ditimbulkan ekoran daripada rungutan guru-guru dan ibu-bapa dan mengambil langkah-langkah yang perlu dan segera dalam penambahbaikan PBS.

Ekoran dari kajian semula PBS, KPM telah mengambil langkah proaktif dengan mengadakan beberapa siri perbincangan dan pertemuan dengan kesatuan-kesatuan guru serta beberapa kelompok guru-guru  untuk mendapatkan maklum balas dan membantu dalam memberi input kepada penambahbaikan PBS.



Isu-isu pelaksanaan PBS

Berdasarkan kajian KPM dan input daripada guru-guru dan kesatuan-kesatuan guru, didapati terdapat tiga isu utama  berkaitan perlaksanaan pentaksiran sekolah.



Pertama, ialah penggunaan Dokumen Standard Prestasi (DSP) yang menyebabkan guru terikat dengan bilangan pernyataan deskriptor dan pernyataan evidens yang banyak.  

Bagi menangani isu ini, KPM telah menetapkan DSP dipermudahkan menjadi Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid.

Guru mengajar menggunakan kurikulum kebangsaan yang dibangunkan berdasarkan tema, tajuk atau kemahiran mata pelajaran yang perlu dikuasai oleh murid. Guru seterusnya mentaksir perkembangan pembelajaran murid berdasarkan pemerhatian dan penilaian mereka sendiri dengan merujuk kepada Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid tersebut.

Guru boleh merekodkan tahap penguasaan murid mengikut kesesuaian masa dan kaedah mereka sendiri. Perekodan ini menggambarkan perkembangan pembelajaran murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran yang boleh dimaklumkan kepada ibu bapa. Dengan yang demikian, guru tidak lagi dibebankan dengan pengumpulan data dan evidens hasil kerja murid melalui pernyataan evidens yang terlalu kompleks.

Bagi ibu bapa yang ingin mengetahui tahap pencapaian anak-anak mereka, pihak sekolah boleh menyediakan pelaporan pencapaian dengan mengadakan ujian bulanan, peperiksaan pertengahan tahun atau peperiksaan akhir tahun sekolah.



LAMPIRAN 1 DAN LAMPIRAN 2

Isu kedua ialah pengurusan fail yang rencam meliputi Fail Perkembangan Murid (FPM) dan Rekod Transit.

Bagi menangani masalah ini, guru tidak perlu lagi menyediakan FPM dan melengkapkan Rekod Transit. Perekodan perkembangan pembelajaran murid boleh dilakukan mengikut kesesuaian masa guru.



LAMPIRAN 3

Ketiga, perekodan prestasi murid melalui Sistem Pengurusan PBS (SPPBS) secara atas talian (online) yang sukar diakses dan memakan masa yang lama.



Oleh kerana bilangan pernyataan deskriptor dan evidens telah dikurangkan, secara otomatik guru-guru tidak akan dibebankan dengan kesibukan mengisi dan merekodkan penilaian pelajar ke dalam sistem komputer berpusat.  

Bagi memastikan guru memberi fokus terhadap pengajaran dan pembelajaran, guru tidak perlu lagi mengisi data penguasaan murid menerusi SPPBS secara online seperti sebelum ini. Guru boleh merekodkan perkembangan pembelajaran murid secara offline.

Menerusi PBS juga, peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di Tingkatan 3 akan digantikan dengan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3). Ini bermakna tiada peperiksaan berpusat untuk pelajar Tingkatan 3 yang akan dilaksanakan di peringkat sekolah.

PT3 bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris akan dilaksanakan dengan menggunakan instrumen pentaksiran ujian bertulis dan ujian lisan. Manakala mata pelajaran Science, Mathematics, Pendidikan Islam, Kemahiran Hidup, Bahasa Arab, Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Bahasa Iban dan Bahasa Kadazandusun akan menggunakan instrumen pentaksiran ujian bertulis sahaja. Mata pelajaran Sejarah dan Geografi pula akan ditaksir menggunakan pelbagai instrumen seperti tugasan bertulis (assignment), ujian amali (practical test), projek, kajian lapangan (field study) atau kajian kes (case study).

Melalui PT3, pihak sekolah akan mentadbir, mentaksir dan memberi skor terhadap pentaksiran tersebut berpandukan instrumen dan panduan peraturan penskoran yang setara (standardised) yang disediakan oleh pihak Lembaga Peperiksaan (LP). LP dan pentaksir luar yang dilantik oleh LP akan melaksanakan moderasi dan verifikasi sebelum pelaporan dikeluarkan.

Moderasi ialah suatu proses menyelaras markah yang diberi oleh beberapa orang pemeriksa ke atas hasil kerja murid bagi mendapatkan satu markah yang dipersetujui bersama. Persetujuan ini adalah berdasarkan peraturan pemarkahan yang disediakan dan merupakan prosedur untuk memastikan ketekalan (konsistensi) pemberian markah antara pemeriksa. Verifikasi pula ialah proses menentusahkan markah yang diperoleh murid adalah markah yang selayaknya diterima.



LAMPIRAN 4

PT3 ini juga akan digunakan sebagai asas untuk menentukan kemasukan murid-murid ke tingkatan 4 sama ada di Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) termasuk Sekolah Menengah Teknik (SMT) dan Kolej Vokasional. Di samping PT3, kemasukan ke sekolah-sekolah tersebut juga menggunakan Ujian Psikometrik bagi memastikan pemilihan dan penempatan murid bersesuaian dengan kemampuan dan minat mereka.



LAMPIRAN 5

Untuk memastikan PBS yand telah di tambahbaik ini dapat dilaksanakan dengan berkesan dan seperti yang dihasratkan, KPM akan mengadakan taklimat secara terperinci tentang konsep dan pelaksanaannya kepada pegawai-pegawai di Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, pentadbir dan guru-guru.

Latihan adalah satu aspek utama dalam memastikan guru dapat melaksanakan pentaksiran. Oleh itu, KPM akan berusaha mengadakan latihan supaya guru memahami konsep pentaksiran dan mengamalkannya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.  Selain daripada itu, KPM juga akan mengadakan latihan bagi meningkatkan kemahiran guru memeriksa jawapan murid.

Penambahbaikan PBS akan di laksanakan mulai April 1.


Sabtu, 15 Mac 2014

Teks Perhimpunan Bulanan Uniform Tunas Puteri 2

Ini aku kongsikan pula teks pengerusi majlis untuk perhimpunan bulanan kami yang akan di adakan pada hari Rabu 19 Mac 2014 nanti. Jika rakan-rakan guru ada yang lebih baik untuk dikongsikan, boleh lah kongsi sama :)

Perhatian...

1)      Diminta semua guru mengambil tempat masing-masing.
2)      Semua murid diminta bersedia kerana perhimpunan akan dijalankan sebentar lagi

Komendan bagi arahan sedia kepada semua murid

Baris, baris sedia
Baris, senang diri,
Baris, rehatkan diri,
Baris, ke kanan lurus
Pandang..depan

3)      Yang berusaha, Tn Syed Sulaiman bin Ariffin, Guru Besar SK Taman Molek, Pn Rosni binti Gani, PK Pentadbiran, Pn Soh Rosie, PK Hal Ehwal Murid, Pn Hjh Rokiah binti Md Isa, PK Kokurikulum, guru-guru serta rakan-rakan sekalian. Assalammualaikum dan selamat sejahtera.

4)      Bersyukur kita kehadrat Ilahi kerana masih dapat bertemu pada pagi ini. Walaupun negara dalam keadaan kesulitan dengan fenomena kemarau, jerebu dan kehilangan MH370, kita masih mampu berdiri di sini dengan aman. Mudah-mudahan setiap apa yang kita usahakan dipermudahkan oleh Allah.

5)      Bagi memberkati majlis perhimpunan kita pada pagi ini, dijemput  Ammar Ridhauddin untuk membacakan doa. Dipersilakan.

6)      Seterusnya majlis diteruskan dengan nyanyian Lagu Bangsa Johor dan lagu sekolah Ke Puncak Jaya. Semua hadirin diminta berdiri tegak dan tangan di sisi.

LAGU BANGSA JOHOR
LAGU SEKOLAH

7)    Majlis diteruskan dengan bacaar ikrar pelajar. Dijemput Siti Hazwany binti Zaini untuk mengetuai bacaan ikrar.

      RUKUN NEGARA
      IKRAR PANDU PUTERI  TUNAS

            Kem Kom beri arahan kepada semua
            – baris, senang..... diri


Semua kumpulan bunga naik atas pentas

Komander bagi arahan
                                                                                                                              
Baris, baris sedia
Baris, senang diri,
Baris, rehatkan diri,
Baris, ke kanan lurus
Pandang..depan
Dari...kanan, nombor
Hentak kaki dengan nombor, dari kiri hentak...

Nyanyi Lagu Dunia

Setiap kumpulan nyanyikan lagu kumpulan masing-masing dalam bulatan
kecil.

Memperkenalkan diri, kami kumpulan .......................

-kesidang
-melur
-cempaka
-teratai
-siantan
-kenanga

Nyanyi lagu

Di Sini Suka Di sana Suka
Ini Tari Pandu


8)      Terima kasih atas persembahan daripada kumpulan uniform Pandu Puteri Tunas sebentar tadi. Diharap semua hadirin terhibur.

9)      Majlis diteruskan dengan menjemput ketua guru yang bertugas pada minggu lepas untuk membuat laporan. Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan Cikgu .........................

10)  Majlis mengucapkan terima kasih kepada Cikgu .................................. atas laporan itu tadi. Semoga setiap teguran dan kata nasihat yang disampaikan tadi memberi kesan kepada kita semua.

11)  Seterusnya dijemput Yang Berusaha / Yang Dihormati ....................................................... Guru Besar / Penolong Kanan Kokurikulum untuk menyampaikan ucapan. Dengan segala hormatnya dipersilakan.

12)  Terima kasih, tuan/puan atas ucapan sebentar tadi. Diharap setiap kata dalam ucapan tadi memberi pengajaran yang manfaat buat kita semua.

13)  Sebelum bersurai, diminta semua hadirin berdiri tegak dan bersedia untuk sama-sama menyanyikan lagu Negaraku.

14)  Akhir sekali, dijemput ......................................................... untuk mengetuai bacaan tasbih kifarah dan surah Al-Asr.

15)        Puan Rozita berkebaya merah,
            Lenggang lenggok meniti titi,
            Kalau ada silap dan salah,
            Jangan disimpan di dalam hati.

16)  Sekian, wabilah hi taufik wal hidayah, wassalammualaikum warah matullahi wabarakatuh








Teks Perhimpuan Bulanan Kokurikulum Tunas Puteri 1

Hari ini aku nak kongsikan teks perhimpunan bulanan Kokurikulum unit Pandu Puteri Tunas. Teks ini sebenarnya aku gunakan pada tahun lepas. Persembahan kokurikulum ini sebenarnya berlaku mengikut giliran unit masing-masing. So, sebagai ketua pemimpin akulah yang bertanggungjawab nak urus perjalanan persembahan ni. Mujurlah, rakan-rakan banyak membantu.


Pemasangan khemah dan backdrop banyak diusahakan oleh guru-guru sesi petang. Kami guru-guru sesi pagi uruskan persembahan. Masa yang singkat membataskan aksi yang cemerlang tapi tetap bersyukur.



Ralat tahun lepas :
1) Tak dapat sediakan doa pada masa yang ditetapkan
2) Lagu rasmi perhimpunan tiada dalam simpanan


Harapan untuk mendapat persembahan tebaik unit uniform terpaksa dikuburkan. Namun aku puas hati sebab ramai yang memuji persembahan daripada unit Pandu Puteri Tunas. Lain daripada yang lain. Suasana perkhemahan, gitu. 

Teringat juga komen daripada PK Koko, " Sayangnya awak tak bersedia 100%. Kalau tidak, saya memang nampak unit awak yang akan menang." Aku tersenyum redha. " Takda rezeki, puan. Latihan saat akhir. Bertindih pula dengan aktiviti lepas UPSR," jawab aku. Huhuhu...

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Perhatian...

1)      Diminta semua guru mengambil tempat masing-masing.
2)      Semua murid diminta bersedia kerana perhimpunan akan dijalankan sebentar lagi

........kem komendan bagi arahan sedia kepada semua murid..........
........bunyi ayam hutan kokok diiringi bunyi unggas dalam hutan....
( pukul 5.30 pagi )
........kem kom tiup wisel, bagi arahan bersiap .....................
.......murid keluar dr khemah, bersiap........

LAGU DI SINI KITA BERKUMPUL

.......kem kom bagi arahan senaman pagi.......
.......senarobik........


Peserta senamrobik turun
Peserta koir naik

Kem kom – arahan kawat kaki

3)      Bagi memberkati majlis perhimpunan kita pada pagi ini, dijemput ........................................... untuk membacakan doa. Dipersilakan.
4)      Seterusnya majlis diteruskan dengan nyanyian Lagu Bangsa Johor dan lagu sekolah. Semua hadirin diminta berdiri tegak dan tangan di sisi.

LAGU BANGSA JOHOR
LAGU SEKOLAH

5)    Majlis diteruskan dengan bacaar ikrar pelajar. Dijemput Yasmin Batrisya untuk mengetuai bacaan ikrar.

RUKUN NEGARA
IKRAR PANDU PUTERI  TUNAS

Kem Kom beri arahan kepada semua – arahan senang diri
Kem kom beri arahan sedia untuk persembahan

LAGU UNDANG-UNDANG TUNAS PUTERI
LAGU SAYONARA

Kumpulan koir turun

6)      Terima kasih atas persembahan daripada kumpulan uniform Pandu Puteri Tunas sebentar tadi. Diharap semua hadirin terhibur.

7)      Majlis diteruskan dengan menjemput ketua guru yang bertugas pada minggu lepas untuk membuat laporan. Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan Cikgu .........................

8)      Majlis mengucapkan terima kasih kepada Cikgu .................................. atas laporan itu tadi. Semoga setiap teguran dan kata nasihat yang disampaikan tadi member kesan kepada kita semua.

9)      Seterusnya dijemput Yang Berusaha / Yang Dihormati ....................................................... Guru Besar / Penolong Kanan Kokurikulum untuk menyampaikan ucapan. Dengan segala hormatnya dipersilakan.

10)  Terima kasih, tuan/puan atas ucapan sebentar tadi. Diharap setiap kata dalam ucapan tadi memberi pengajaran dan manfaat buat kita semua.

11)  Sebelum bersurai, diminta semua hadirin berdiri tegak dan bersedia untuk sama-sama menyanyikan lagu Negaraku.

12)  Akhir sekali, dijemput ......................................................... untuk mengetuai bacaan tasbih kifarah dan surah Al-Asr.

13)   Cik Rozita berkebaya merah,
        Lenggang lenggok meniti titi,
        Kalau ada silap dan salah,
        Jangan disimpan di dalam hati.

14)  Sekian, wabilah hi taufik wal hidayah, wassalammualaikum warah matullahi wabarakatuh