Jiwang Corner :)

Selasa, 17 Oktober 2017

1st day @ FPP Hospital Sultan Ismail & Tyroid

Hari pertama ke Hospital Sultan Ismail untuk dapatkan rawatan. Biasanya aku jejak kaki ke sini untuk melawat pesakit tapi kali ni akulah pesakitnya. Aku dah redho dengan ujian ini.
Memandangkan aku telah membuat temujanji dengan perkhidmatan FPP ( full payment patient ), aku terus ke kaunter pendaftaran. Rupanya nurse di kaunter itu telah sedia menunggu aku.
Aku duduk sebentar menanti giliran aku memandangkan nurse tadi sedang melayan pesakit lain. Tidak lama kemudian, nurse Wanie memanggil nama aku.
Aku diminta mengisi borang dan tandatangani perjanjian peraturan perkhidmatan yang telah ditetapkan. Nurse Wanie memberi aku kad rawatan dan rujukan kepada Dr Seniyah.
"Puan, nanti puan bawa kad ini dan lalu di belakang sana. Belok kanan dan nanti nak jumpa Dr Seniyah kena belok kiri. Masukkan kad dalam kotak/bakul yang disediakan." 
Aku mula keliru. Dengan penyakit yang aku ada, aku memang tidak boleh fokus dengan pelbagai arahan. Daya ingatan juga tidak tajam. Cepat sangat jadi pelupa.

Tetiba airmata aku mengalir depan nurse Wanie. Aku sebak sebab seakan tidak dapat mengikuti arahan nurse Wanie.
Aku malu tapi apakan daya aku tak mampu untuk tanggung emosi waktu itu. Nurse Wanie pegang tangan aku cuba tenangkan aku. Akhirnya aku redha. Airmata dapat ditahan.
Nurse Wanie cuba menerangkan kepada aku semula. Aku bangun lalu ke tempat yang diarahkan. Tidak lama kemudian, nurse di kaunter pembedahan memanggil aku.
Aku masuk menemui Dr Seniyah. Cergas orangnya dan begitu meyakinkan aku. Patutlah sahabat aku yang pernah berurusan dengannya rasa selesa bersama. Alhamdulillah...
Aku dan Dr Seniyah bersoaljawab tentang penyakit aku. Selesai dia rekod hasil temubual aku dengannya, dia mula menaip rekod untuk rujukan akan datang.
Aku diarah ke kaunter pendaftaran semula untuk mengambil sampel darah bagi rujukan T4 tyroid aku. Nurse Wanie diamanahkan untuk tujuan itu. Argh...aku redho. Selang seminggu darahku diambil untuk sampel rujukan doktor.
Selesai urusan pada hari ini. Kos yang dikenakan RM 10- pendaftaran, RM100 - runding Dr Seniyah, RM150 - sampel darah. Jumlah RM 260.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan