Jiwang Corner :)

Ahad, 29 Oktober 2017

Teks Ucapan Restu Ilmu Penyelaras UPSR 2017

Sorry, aku pakai baju PJ hari ini. Terasa tidak rasminya aku. Huhuhu...

Yang berusaha 
Encik Che Kamarudin bin Che Mohd Zin, Guru Besar Sk Taman Molek, 

Yang dihormati,
Puan Rosni binti Gani, PK Pentadbiran
Puan Soh Rosie, PK HEM,
Puan Sinasuria binti Mohd Sikon, PK Kokurikulum,
Puan Suzni binti Kaulan, PK Petang
Ahli PIBG, rakan-rakan guru serta Anak-Anak Molek calon UPSR 2017.

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

· Tepuk semangat, alhamdulillah

Anak-anak calon UPSR 2017,

· ( Countdown bersama murid )
Ya, peperiksaan UPSR semakin hampir. Jika kalian sedang berlari dalam acara lari pecut pasti kalian sudah menghampiri ke garisan penamat. Begitulah ibaratnya dengan keadaan kalian sekalian. Pasti mahukan kejayan di depan mata. Pasti tidak sabar mencurah idea pada kertas jawapan. 

Anak-anak calon-calon UPSR semua, 

Saya pasti kamu semua perlu telah bersedia dari segi mental dan emosi bagi menghadapi peperiksaan. Sehingga hari ini, kalian telah belajar selama 5 tahun 8 bulan 7 hari tidak termasuk alam pra sekolah. Maka inilah tahun terakhir kalian menjadi murid di sekolah rendah. Kata janji dan impian yang telah kalian tetapkan sejak awal tahun lalu, perlu dibuktikan.

Sematkan dalam diri bahawa, 

Aku boleh
Aku akan cuba sedaya upaya aku, 
Aku mahu mak dan ayah aku gembira atas kejayaan aku, 
Aku mahu cikgu bangga dengan keputusan aku. 

Anak-anak calon UPSR,
Jika kegagalan pada hari ini masih menghantui kalian, usahlah berputus asa. Kegagalan hari ini tidak bermakna kita akan gagal selamanya. Saya percaya orang yang telah Berjaya pada hari ini, pasti pernah lalui kegagalan. Saya yakin anak-anak di hadapan saya ini tidak mudah mengalah. 

Anak-anak Molek,

Suka saya ingatkan, nilailah kembali pengorbanan dan jasa ibu dan bapa masing-masing. Penat lelah bekerja mereka tak pernah hilang demi melihat kalian berjaya. Fikirkan dan kenangkan harapan semua guru yang telah ajarkan kalian sejak tahun 1 lagi. Mohon kalian tidak hampakan harapan dan impian semua guru di sini. 

Anak-anak yang saya sayang,

Anggaplah kalian barisan tentara mahu pergi berperang mempertahan negara daripada diancam. Maka usah takut, usah mengalah sebelum berjuang. Fokus dan yakin pada kemenangan dan kejayaan, inshaaAllah matlamat kalian akan tercapai.

Harapan saya, pada hari akhir-akhir menuju hari peperiksaan ini, jaga diri , jaga keselamatan dan jaga kesihatan masing-masing. Dalam pada itu, teruskan berdoa kepada Tuhan agar hajat kalian diperkenankan olehNYa.

Ingat, selangkah kalian masuk ke bilik peperiksaan, niatkan dalam hati mahukan kejayaan dan membahagiakan semua orang yang kita sayang. Tetapkan dalam diri, biar apapun yang menanti, aku tetap teguh berdiri dalam satu perjuangan yang belum berkesudahan. Jangan sesekali lupa orang yang gagal selalu member alas an tetapi orang yang berjaya berusaha dengan tindakan.

Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan