Jiwang Corner :)

Selasa, 30 April 2013

Awek Photostat

Selesai pulang dari sekolah aku singgah ke Tesco Plentong untuk membeli beberapa barang keperluan. Aku ke sana ditemani oleh seorang rakan.
Setelah membeli barang2 keperluan aku dan rakan keluar lalu memandu menuju ke rumah masing2. Sebelum sampai ke rumah aku perlu singgah ke Pusat Fotostat yang berdekatan dengan rumah. Aku dah janji untuk ambil semua bahan fotostat yang aku tempah. Lagipun aku memang memerlukannya sebagai bahan PdP untuk kelas tuisyen malam nanti.
Sesampainya di kedai fotostat itu, awek tu pun ke kaunter untuk mendapatkan aku. Awek itu kelihatan muda remaja. Dengar loghatnya dia berasal dari Terengganu. Tentu korang tau kan macamana loghat mereka. Ala...ikang makang tu...hehehe...org Ganu jangan marah eh.
" Saya punya bahan dah siap?," tanya aku pada awek tersebut. Dia tersenyum manis lalu menjawab, " Cikgu, betul ke cikgu nak buat 65 set? Ada banyak ni. Kalau 65 set harganya dah RM100+...Saya buat 30 set je." Aku terkejut sebab dalam hati aku berbisik sudah tentu dia tak buat. Aku memerhati kertas tempahan yang dia catat semalam. Memang betul dia tulis 65 set. Aku mula bengkek sebab aku nak gunakan bahan itu malam nanti.
" Kalau kena RM100+ apa masalahnya?" tanya aku semula. " Saya nak gunakannya malam nanti. Jadi macamana? " tambah aku lagi. " Saya minta maaf sebab saya tak yakin cikgu nak 65 set. Cikgu boleh tunggu tak?", tambahnya lagi. Mukaku mula berkerut. Jam menunjukkan hampir jam 6 petang. Dua orang pelanggan yang mungkin juga guru memerhatikan aku dari awal.
"Saya tak boleh tunggu. Saya nak bersiap di rumah. Lepas maghrib nanti saya kena ke sekolah untuk kelas tuisyen, " tegas aku. Awek itu nampak takut. Namun aku terpaksa bertegas kerana aku nampak dia agak cuai. Akhirnya aku ambil 30set itu dahulu sementara bakinya aku akan ambil pada hari Khamis.
Sebelum pulang dia meminta maaf kepadaku sekali lagi. Aku menganggukkan kepala dan terus berlalu.Dalam hati Tuhan sahaja yang tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan