Jiwang Corner :)

Rabu, 17 April 2013

Cabaran Catur Cilik Bistari : Gosip Musykil Terlampau

"Cikgu, cikgu jadi banker di kumpulan SKPZ tadi kan?" tanya aku kepada guru lelaki itu. " Ya, cikgu," jawabnya ringkas sambil tersenyum. Mungkin dia dah tahu apa yang aku nak tanya padanya. " Maaflah, saya cuma nak tanya skit. Macamana budak2 tu main sampai leh dapat RM 3.3b ek? Macam pelik jerk. Peserta johan sekolah menengah yang main Catur Bistari itu pun baru kutip RM 336 juta. Hiskh....musykil nih!

" Saya tengok diorang main macam biasa jerk. Ikut flow yang betul. Tp tak tau le bila jumlahkan leh dapat jumlah sebanyak tu," kata guru lelaki itu lagi. Sebenarnya hanya 6 buah sekolah sahaja mendapat banker dalam kalangan guru. Ini disebabkan bilangan pelajar STF yang sepatutnya menjadi banker kontrak tidak mencukupi. " Murid diorang tak habis pun beli aset daripada kad Pilihan Bistari. Seingat saya, aset diorang ada RM 300 ribu sahaja. Tapi seorang daripada pesertanya dapat mengumpul hampir 2 bilion, " tambahnya lagi.

Tiga dari kiri : Guru yang menjadi banker SKPZ

" Aik? Saya memang musykil la. Tak puas hati sebab peserta sekolah saya disingkirkan. Samalah macam sekolah cikgu, kan? " Aku cuba meluahkan rasa kecewa. Rakan2 yang lain turut bercerita dan bertanya dan bercakap dan dan dan.... perkara yang sama. Datang pula guru yang menjadi banker Team B SKTM.  Dia menggamatkan lagi suasana di situ. Walaupun peserta sekolah dia tidak beroleh kemenangan, namun dia berpihak kepada kami kerana musykil dengan jumlah aset SKPZ.


Sebelum itu kami ada meluah rasa tidak puas hati itu kepada pihak penganjur namun dia tidak berpihak kepada mana2 kerana dia terpaksa akur dengan pihak juri. Apakan daya, kami dah tak upaya, tak mampu nak buat apa2,  selain berserah pada yang Esa walaupun telah berusaha. 

Bercakap punya bercakap akhirnya guru lelaki yang menjadi banker SKPZ itu dipersalahkan. Dalam gurauan, banker itu diperli habis2an. Kahkahkahkah......suasana menjadi riuh dengan gelak tawa hingga masuk ke dalam lif. Tempat makan pun masih bicara gelak bersama mereka. Secara tak langsung kami jadi berbaik pula.


Lastly kami rasa happy sikit lepas bergelak ketawa. Kuranglah sikit rasa bengkek kecewa bengang pada awal tadi. Kakak banker itu nak hubungi pihak penganjur kemudian hari untuk meluah dan mencadang bagi perjalanan program akan datang. Ini bertujuan agar kesilapan seperti ini tidak berlaku lagi kerana ia melibatkan pertandingan peringkat negeri.


Kami pulang kira2 jam 5.45 petang setelah aku dan sahabat menghantar semua peserta sampai ke rumah masing2. Aku sampai di rumah kira2 jam 6.20 petang. Cuaca yang panas menyebabkan rasa keletihan menguasai diri. Namun aku perlu ke sekolah semula pada jam 7.30 malam kerana kelas tuisyen Matematik tahun 6 akan bermula pada jam 8.00 malam.


# Mood : Berkorban apa sahaja untuk anak bangsa :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan