Jiwang Corner :)

Ahad, 16 Disember 2012

Kota Bharu Aku Datang ( Part 6 )

Travelog aku belum selesai lagi. Aku sambung catatan aku tentang kunjungan ke KB. Pagi ini kira2 jam 9.30 kami telah check out dari bilik yang sempit tuh. Argh...baru bernafas rasanya bila keluar dari bilik. Huhuhu... 

Kami bersarapan di warung yang berhampiran dengan hotel. Warung itu asalnya adalah rumah. Bahagian depannya diubahsuai untuk dijadikan warung. Bahagian belakang still rumah pakcik dan makcik tu. Kami makan nasi bungkus yang sedia ada di atas meja. Terdapat juga beberapa jenis kuih yang aku makan. 

Aku nak kongsikan cerita tentang usaha gigih pakcik dan makcik yang mengusahakan warung nih. Aku kira aku boleh panggil atuk dan nenek kepada mereka nih. Aku jangkakan umur mereka telah mencecah 70an. Aku tak sampai hati plak tengok mereka buat kerja. Tak menang tangan dibuatnya memandangkan ramai yang makan di situ. Apapun air yang mereka bancuh memang khaw2! 

Hujan mula membasahi bumi. Kami teruskan perjalanan ke Pasar Siti Khadijah. Objektif aku adalah untuk membeli keropok dan dodol. Aku hanya borong 3kg keropok dan sekilo dodol. Aku turut membeli sehelai baju kelawar. Aku geram je melihat baju2 batik yang dijual. Memang cantik2. Nak beli tapi ia tidaklah menjadi keperluan aku. Cukuplah apa yang ada dalam almari. Tudung2 bawal turut menjadi igauan aku. Aku tidak membelinya lagi kerana aku telah membelinya di Pasar Wakaf Che Yeh. 

Bagi aku harga tudung yang ditawarkan di Pasar Siti Khadijah ni agak murah berbanding di Wakaf Che Yeh. Namun apakan daya. Nasi telah menjadi bubur. Kalau tidak pasti aku dapat beli dengan harga yang lebih rendah. 

Perut mula berkeroncong semula. Kami mengambil keputusan untuk menyimpan beg di stesen bas terlebih dahulu. Ini memudahkan kami sementara nak menunggu bas gerak pada jam 8.30 malam nanti. Cik Guided pun nak pulang ke rumahnya di Kuala Krai petang nanti. Namun keputusan untuk meletakkan beg di stesen bas gagal. Kedai yang menyediakan perkhidmatan itu tidak mampu menyimpan beg2 kami yang banyak itu. Arghhhh....

So kami terus menuju ke Tesco bersebelahan stesen bas itu. Objektif kami adalah untuk memenuhkan perut. Aku hanya makan yong tau fu berharga RM8.00. Selesai makan aku singgah di kedai Sus n Dfelt. Aku sempat beli kain felt polister dan butang. Aku turut bertemuramah dengan penjual di situ tentang beberapa cara membuat kraf felt.


Hah...ada pula jualan durian crepe di depan pintu masuk Tesco tu. Aku ambil peluang untuk rasa sebelum membelinya. Sebekas ada 6 ketul. Harganya RM10. Sementara menunggu seorang sahabat sampai, aku makan durian crepe itu. Memang sedap. Durian crepe sedang popular buat masa ini.


Kunjungan ke rumah seorang sahabat agak melegakan. Dapatlah kami merehatkan diri buat sementara. Kami sempat bermandi manda menggunakan air perigi. Huhu...sejuk. Selepas makan nasi kami dijamu dengan buah rambutan jarum emas dan buah salak. Buah2 itu ditanam oleh bapa sahabat di kebunnya. Manis banget! 



Selepas maghrib kereta MyVi yang memuatkan 6 orang penumpang itu meluncur laju menuju ke stesen bas. Itu adalah kami! Haha...tak percaya? Macam sardin gamaknya. Bukan padat dengan penumpang sahaja malah dengan beg dan barang2 shopping. Mujurlah perjalanan hanya mengambil masa 15 minit. Kalau tidak....agak2 jadi pe ek?


Sampai di stesen bas aku menanti seorang sahabat lama. Dah hampir 18 tahun kami tidak berjumpa. Maklumlah mamat ni adalah rakan sekolah menengah aku dulu. Akhirnya aku bertemu dengannya. Memandangkan bas lewat sampai maka kami dapatlah berbual lama skit. Hehehe...

Akhirnya bas sampai setelah 45 minit lewat daripada waktu yang ditentukan. Alhamdulillah...selamat tinggal Kota Bharu! Ada tujuan aku akan sampai lagi.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan