Jiwang Corner :)

Jumaat, 28 Disember 2012

Aku dan Dunia Pendidikan ( Siri 1 )

“Cikgu, kenapa cikgu suka jadi cikgu ?” Begitulah persoalan dari seorang anak didik aku. Wah..agak mencabar juga untuk aku jawab. Teringat pula aku tatkala aku menghadapi ujian temuduga untuk masuk ke maktab perguruan. Soalan yang sama diajukan kepada aku oleh penemuduga pada hari itu. Aku tidak dapat mengingati namanya lagi kerana telah 15 tahun berlalu.

Aku teringat akan jawapan aku, “ Saya suka nak jadi cikgu sebab saya nak didik anak bangsa saya. Saya nak mereka jadi insan berguna satu masa nanti. ” Wah, begitu yakinnya aku dengan jawapan itu. Pakcik aku yang juga seorang guru memang berpesan kepada aku. Begini katanya, “ jika disoal, kita kena tunjukkan keyakinan ketika menjawab.” Jadi, aku praktiklah.

Pengalaman belajar di maktab banyak mematangkan hidup aku. Kami dididik untuk menjadi insan cemerlang jasmani, emosi, rohani dan intelek agar dapat membentuk generasi cemerlang. Pelbagai teori dan praktikal menjadikan kami lebih matang dalam dunia pendidikan. Dunia remaja aku dihiasi dengan pelbagai pengalaman tatkala praktikum. Kami terpaksa tinggal menyewa rumah di negeri orang. Waktu itulah pengalaman untuk hidup berdikari bermula. Aku syukur dengan pengalaman indah itu.

Kini, hampir 13 tahun aku berada dalam dunia pendidikan. Bilangan yang memohon menjadi guru turut bertambah. Beribu-ribu calon yang memohon tetapi hati ini sering tertanya, “ Antara yang ramai-ramai itu berapa ramaikah yang benar-benar komited dengan kerjaya guru di sekolah?” Hakikatnya bukan mudah untuk menjadi seorang guru. Ada yang berpendapat nak jadi guru ni sebab kerja seorang guru itu mulia. Tapi bagaimana pula dengan kerjaya lain? Adakah tidak mulia? Bagi aku semua kerja itu mulia asalkan apa yang kita usahakan itu dengan niat hati yang ikhlas. InsyaAllah semuanya akan jadi satu ibadah.

Namun, tidak disangkalkan bahawa kerjaya guru ini ada keistimewaannya tersendiri. Mana tidaknya dari usia enam tahun kita dah melangkah ke TABIKA ataupun prasekolah. Enam tahun kemudiannya pula kita  berada di sekolah rendah. Sambung pula 5 tahun lagi di sekolah menengah. Wah...hari-hari ke sekolah lah kita selagi tidak jejak ke usia 60 tahun, Namun aku bangga selamanya kalimat ‘ cikgu’ itu akan digunapakai pada gelaran semua guru oleh masyarakat di luar sana.
“ Cikgu, nak ke mana tu ?” Begitulah teriakan jiran-jiran aku ketika aku nak keluar berjalan mengisi masa. Dulu aku janggal dengan panggilan itu. Mana tidaknya itu bukan nama aku. Itu hanya gelaran. Namun, kini panggilan itu sudah menjadi sebati dan lali buat aku.

Aku juga sering terdengar masyarakat mengatakan kerja guru ini terjamin masa depannya. Masuk maktab, belajar hingga tamat, kemudian tunggu panggilan penempatan. Tidaklah seperti graduan lain yang terpaksa mencari kerja sesuai dengan bidang mereka. Guru juga tidak perlu khuatir tentang risiko dibuang kerja seperti kakitangan swasta yang lain jika tidak komited. Pelbagai andaian yang sering berbisik di gegendang telinga aku. Namun aku biarkan ianya berlalu kerana ada ketikanya tanggapan itu adalah benar belaka.

Aku bersyukur saat mengingatkan kembali kata-kata pensyarah aku semasa di maktab dulu. “ Di Sabah dan Sarawak banyak kekosongan jawatan guru. Tidak mustahil kamu akan di tempatkan di sana. ” Seram sejuk juga aku mendengarkannya. Mana mungkin aku akan berjauhan dengan keluarga aku? Mana mungkin aku mengajar di pedalaman ? Naik rakit ? Naik bot ? Merentas hutan rimba paya bakau ? Oh, tidak...

Ini adalah penempatan kedua aku. Kedua-dua penempatan aku adalah di kawasan bandar raya. Syukurlah Allah beri aku peluang dan permudahkan urusan aku. Pengalaman mengajar di sekolah di kawasan bandar raya semestinya memberi pengalaman yang berbeza berbanding di luar bandar. Namun dalam masa yang sama aku mengambil peluang mendengar kisah pengalaman rakan yang ditempatkan di luar bandar mahupun di pedalaman. Sungguh unik kehidupan mereka di sana. Yang pastinya aku tidak akan dapat pengalaman seperti itu !

Masih banyak yang perlu aku pelajari untuk cari pengalaman dalam kerjaya aku. Budaya kerja yang berbeza dari satu tempat ke satu tempat sebenarnya lebih memberi aku timba pengalaman hidup dan pengajaran. Jadi tidak mustahillah jika aku berhijrah untuk mendapatkan sesuatu yang lebih baik. InsyaAllah rezeki yang luas itu akan jadi milik kita sedikit demi sedikit.

Menghadapi kerenah murid dahulu berbanding murid sekarang memang jauh jurang bezanya. Semasa zaman aku bersekolah  dahulu tidak pernah pula menjawab atau membuat memek muka bila ditegur oleh guru. Tetapi sekarang, aku biasa melihat gelagat itu. Dalam  hati sering berbisik, “Argh...inikah anak-anak zaman siber?”

Zaman ini, kuasa guru terhakis. Ibu bapa yang lebih mendengar kata-kata anak tidak teragak-agak untuk mengeluarkan surat saman kepada cikgu. Teringat aku akan kisah seorang sahabat guru yang disaman. Bagi aku sahabat aku itu seorang yang komited terhadap kerjaya. Dia memang bersungguh dan tidak pernah duduk diam. Malah ada sahaja kerja yang nak dilakukannya termasukkan menceriakan kelas mahupun sekolah.

Suatu hari, sahabat tersebut yang juga rakan guru Matematik aku, menegur seorang anak didiknya. “ Aina, kenapa tidak siapkan kerja kamu ? Mana lembaran kerja yang saya beri semalam?” Murid tersebut hanya diam membatu sedangkan murid itu bukanlah murid yang lemah. Dari sehari ke sehari murid tersebut semakin malas walaupun telah dikaunselorkan. Maka, rakan aku tadi telah merotannya hinggalah berbekas pada lengannya. Tanpa di duga ibu bapa murid tersebut pun datang ke sekolah. Wah, saat yang sungguh mencemaskan !!!

Alkisahnya, datuknya punya ramai kenalan yang bekerja di Kementerian Pelajaran Malaysia. “ Ini sudah jadi kes berat ,” hati aku berbisik. Hah, rupa-rupanya apa yang disangka jadi kenyataan. Rakan aku itu di saman ! Atas rayuan guru besar, saman tersebut dikecualikan dengan syarat. Akhirnya sahabat aku tadi terlepas. Dalam pada itu, sahabat tadi terpaksa menulis laporan setiap hari. Pihak Jabatan Pelajaran Negeri pun sentiasa bertanya khabar memandangkan sekolah aku waktu itu berstatus Sekolah Harapan Negara.

Siapa kata mudah menjadi seorang guru ? Bagi aku, guru yang lalai dalam tugasnya bukan sahaja membunuh semangat pelajar untuk belajar malah perlu menjawab kepadaNYA di akhirat sana. Hakikatnya, Ikrar dan janji telah dilafaz. Lagu pun telah dinyanyikan “ Kami guru Malaysia, berikrar dan berjanji, mendidik dan memimpin, putra putri negara kita...Pada Seri Paduka, kami tumpahkan setia, rukun negara kita,panduan hidup kami semua...

Di bidang pembangunan, kami tetap bersama, membantu, membina, negara yang tercinta...amanah yang diberi, kami tak persiakan,
apa yang kami janji,  tunai tetap kami tunaikan...”

Besarnya tanggungjawab menjadi seorang guru. Tapi kenapa aku memilih untuk menjadi guru dan terus mahu menjadi guru ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan