Jiwang Corner :)

Rabu, 7 September 2011

Antara Keutamaan Puasa Sunat Syawal dan Qada

Setelah mengharungi pelbagai dugaan menamatkan ibadah puasa dalam bulan Ramadhan, umat Islam sekali lagi diberi peluang untuk merebut peluang ganjaran di bulan kemenangan pula. Pada bulan Syawal ini kita diberi peluang olehNYA untuk menambahkan pahala dalam mendapatkan keberkatan di dunia ini dengan melakukan ibadah puasa enam.

Namun, satu isu yang kerap ditimbulkan berkenaan hal ini adalah tentang penggabungannya dengan puasa ganti Ramadan.Jika ada yang bertanya manakah yang lebih baik di antara puasa sunat Syawal dan puasa qada? 
Jawapannya sudah tentu puasa qada.


Ini terbukti dari hadis Kudsi yang sahih bahawasanya: “…dan tidaklah hampir kepadaku seorang hamba-Ku dengan apa jua pun, maka yang lebih Ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardu (wajib) ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri kepada-Ku dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya…” (Riwayat Al-Bukhari)

Hadis tadi sebagai asas keutamaan, walau bagaimanapun dari sudut praktikal jawapannya mungkin berbeza menurut keadaan diri seseorang.

Maksudnya begini, jika seseorang itu perlu Qada puasanya selama 30 hari, berpuluh atau berbelas hari (kerana nifas atau haid yang lama di bulan Ramadan sebagai contoh) dan tubuhnya juga sihat dan diyakini masih kuat.

Eloklah ia mengerjakan puasa sunat Syawal terlebih dulu pada ketika itu kerana waktu sunat puasa Syawal yang singkat berbanding Qada (sepanjang tahun).

Bagaimanapun harus diingat, walaupun waktu bagi puasa Qada adalah panjang, kita tetap tidak pasti adakah kita mampu sampai ke tarikh itu jika ajal yang tiba-tiba menjengah.

Seseorang yang mati sebelum menggantikan puasa Ramadan tetapi sudah berpuasa sunat Syawal akan pasti dikira masih berhutang dengan Allah SWT.

Bagaimanapun seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin ia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat Syawal itu sekali gus berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “… barang siapa yang mempunyai keinginan untuk melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya, telah dituliskan Allah SWT baginya pahala penuh, maka jika ia kemudian mempunyai keinginan untuk melakukannya, dituliskan 10 pahala sehingga 700 kali ganda. (Riwayat Al-Bukhari)

Kita harus memahami bahawa darjat puasa Qada adalah lebih tinggi dan tanggungjawab bagi menunaikannya adalah jauh lebih besar daripada sunat Syawal.

Ini kerana puasa qada adalah puasa wajib dan adalah ‘hutang’ ibadat dengan Allah SWT berbanding puasa Syawal yang hanyalah sebagai tambahan pahala.

Isu menggabungkan puasa qada dan Syawal sememangnya amat popular, namun pandangan ringkas saya adalah seperti berikut:

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya.

Ini kerana berdasarkan pengetahuan saya tiada dalil khusus membuktikan Rasulullah SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya. Apabila Rasulullah SAW, sahabat dan ahli ibadat yang soleh tidak melakukannya, maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Rasulullah SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.

Malah terdapat juga hujah-hujah yang menyebabkan pandangan yang mengharuskan penggabungan ‘qada dan ganti’ itu dipersoalkan, iaitu:

1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qada (yang wajib) dengan puasa Syawal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid’ atau dengan solat sunat fajar, atau solat Jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid’.

Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadat wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardu subuh campur istikharah dan lain-lain.

2. Menurut Prof Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (mantan Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan), mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain.

Ini kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajipannya.

Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka.

3. Tindakan Aisyah RA yang melewatkan Qada pula boleh dijadikan hujah beliau mengasingkan kedua-dua puasa qada dan Syawal.

Maka inilah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana Aisyah RA tidak menggabungkannya).

Berdasarkan hadis Riwayat Muslim, bahawasanya Aisyah RA menyebut: “Kewajipan ke atasku untuk berpuasa (Qada) daripada puasa Ramadan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang Syaaban.

4. Amalan wajib (qada) memerlukan niat yang ‘jazam’ (tepat dan pasti) maka tindakan menggabungkan ia dengan niat puasa sunat boleh merosakkannya.

Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qada saja, adapun Syawal itu dipendam saja dengan harapan Allah SWT menerimanya.

Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat Syawal berkenaan kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

5. Malah ada pula yang berhujah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu.

Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad ‘Aayish al-’Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awalwiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadis Rasulullah SAW bahawasanya: “Barang siapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan enam hari daripada Syawal (puasa), maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun),” (Riwayat Al-Bukhari)

6. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe’il madhi’ iaitu bagi puasa Ramadan, mungkin saja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadan perlulah melengkapkannya dulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawal.

7. Hujah ulama yang ‘mengharuskan’ adalah berdasarkan hadis riwayat Bukhari bahawa: “Sesungguhnya amalan itu berdasarkan pada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan.”

Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang dicadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan ketika lafaz takbiratul ihram disebut, jika tidak, niat itu tidak dikira.

Justeru, niat juga ada disiplinnya dan tidak boleh di buat sesuka hati di dalam ibadat.

Kesimpulan dalam yang mengutarakan perbincangan yang terbatas ini, eloklah ia tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib daripada sunat.

sumber : http://darululumonline.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan