Jiwang Corner :)

Selasa, 22 Januari 2013

Goncang dan campak murid ke dinding?

Hari ini akhbar Metro membawa isu sensasi tentang guru goncang dan campak murid ke dinding. Betul ke? Ada bukti daripada kedua2 pihak ke atau saja nak lariskan jualan?

Listen!Listen! Listen! Meh aku nak khabar nih. Apa yang Metro tulis tu auta bukan fakta. Aku tahu cerita sebenar dari awal hingga akhir. Memang aku simpati atas tertuduh. Tertuduh yang aku kenali adalah seorang guru bahasa Inggeris yang tinggi budi bahasanya. Seorang yang pendiam dan sangat menghormati rakan setugas. 


Peristiwa yang aku cuba sampaikan ini ada kaitannya dengan entry aku yg lepas iaitu Ragam Si Ayah II. Kami rakan guru sangat kesal dengan berita yang war-warkan. Apa yang ditulis oleh wartawan itu tidak benar belaka. Murid tersebut yg dikatakan digoncang dicampak ke dinding dimaki dengan perkataan bodoh adalah auta semata.

Mengapa kita terlalu manjakan anak? Begitu ke cara nak didik anak supaya berjaya? Bagaimana pula dengan caci maki bapa tersebut terhadap guru itu? Kalau aku nak cerita sure 3 hari 3 malam nih.

Anak yang tidak mahu ke sekolah dilayan dan ditatang oleh ibu bapa bagaikan raja. Makan semasa rehatnya masih disuap. Kemudian sanggup pula tunggu si anak di pintu kelas tanpa jemu. Tak pergi kerja ke ek? Menurut maklumat murid tersebut, si ayah hanya menjual ikan di pasar. Adeh...banyaknya cekadak dia.

Guru yang hanya menegur dan mengajarkan cara minta izin ke tandas dalam Bahasa Inggeris disalah ertikan. Guru yang mengejar dan menangkap murid daripada lari pecut supaya dapat belajar dalam kelas dimaki-maki. Adilkah begitu? Patutkah cikgu diugut untuk dibelasah?
Subhanallah...Allahu Akbar!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan