Jiwang Corner :)

Khamis, 16 Mei 2013

Itulah mereka!

Hari ini aku masih teringat2 apa yang dengar semalam. Suara2 murid yang agak melampau dalam mengeluarkan kata2. Aku sendiri tidak pasti mengapa mereka bersikal demikian. Adakah kurang ajar atau terlebih ajar? Siapa yang harus dipersalahkan?

Semasa mengedarkan surat edaran kepada ibu bapa tentang kem teknik menjawab soalan, aku minta mereka membuat sedikit pembetulan pada ralat masa yang telah dicetak. Waktu program tersebut dipinda dari jam 7.30pagi-6.00ptg kepada 7.30pagi-6.30ptg.

Tetiba seorang murid berkata, "Mak ai....bapak dia ah! ". Aku terkejut mendengar kata-kata murid itu. Aku cuba tegur dengan baik. Aku tak mampu untuk menampar dia atas beberapa sebab. Dalam hati agak terkilan dan terfikir bagaimana pula komunikasi dia bersama ibubapanya, atau akukah yang tidak pandai memberi pendekatan yang terbaik untuknya? Aku sedih...

Tetiba sebelum pulang, hujan turun dengan lebat. Seorang murid datang kepada aku. "Cikgu, kahak saya,!" Aku terkejut. Dia menunjukkan sejenis pepejal seakan jelly yang lembik itu pada tapak tangannya. Memang nampak kahak sebenar. Aku marah kerana terkejut tambah geli. Dia nak bergurau dengan aku agaknya. Aku sabar lagi. Itulah kerenah mereka.

Aku cuba nasihatkan mereka. Adakalanya aku kasihan dengan mereka. Mungkin mereka kurang kasih sayang. Saat itu aku terfikir patutlah sebelum ini ada antara mereka yang memanggil aku ibu. Kasihan mereka. Mungkinkah benar tanggapan aku?

Bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan