Jiwang Corner :)

Selasa, 1 November 2011

KPM Rancang Sediakan 7,508 Tempat Latih GSTT 2012

KUALA LUMPUR, 31 Okt (Bernama) -- Kementerian Pelajaran merancang untuk menyediakan 7,508 tempat bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) untuk dilatih di bawah Kursus Perguruan Lepasan Ijazah-Sekolah Rendah, Kursus Perguruan Lepasan SPM dan Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah mulai Jan tahun depan.


Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Wee Ka Siong berkata sehingga 18 Ogos tahun ini seramai 7,920 orang telah dilantik semula sebagai GSTT dan daripada jumlah itu seramai 1,143 orang sedang mengikuti kursus dalam cuti.

Beliau berkata bagi negeri Sabah sehingga 30 Sept tahun ini seramai 516 orang telah dilantik semula sebagai GSTT dan selebihnya akan ditawarkan terus mengikuti latihan di Insitut Pendidikan Guru (IPG) mulai Jan tahun depan.

"Manakala 862 yang ditawarkan tidak melapor diri untuk bertugas dan semua lantikan memenuhi syarat asas kementerian," katanya ketika menjawab soalan Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud) di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Katanya seramai 1,258 orang GSTT kini mengikuti Kursus Perguruan Lepasan Ijazah mod Kursus Dalam Cuti dan Kursus Diploma Perguruan Malaysia mod Kursus Dalam Cuti di IPG seluruh negara.

Menjawab soalan tambahan Chong Eng (DAP-Bukit Mertajam), Wee berkata Kementerian Pelajaran menjangkakan masalah kekurangan guru akan mula reda pada tahun 2015.

"Ijazah Sarjana Muda Pendidikan mengambil masa lima tahun setengah, kita tidak boleh selesaikan masalah ini esok, pengambilan antara dua dan tiga tahun akan datang memang ramai. Selepas 2015 kita akan terus memantau untuk bekalkan guru yang cukup kepada sekolah," katanya.

Menjawab soalan tambahan Abdul Rahman, Wee berkata penyerapan terus GSTT kepada guru sepenuh masa adalah bergantung kepada jumlah penjawatan dan kekosongan jawatan guru yang sedia ada.

"Kekosongan (jawatan guru) tidak boleh diadakan dengan sewenang-wenangnya, usaha mewujudkan perjawatan ini kita mesti mengikuti peraturan JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam)," katanya.

Beliau berkata Kementerian Pelajaran mengutamakan lepasan IPG dalam mengisi kekosongan jawatan guru di sekolah-sekolah di negara ini.

BERNAMA: 1 November 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan