Jiwang Corner :)

Ahad, 20 November 2011

Ekoran Mansuh Kerja Guru 9 Jam. Apa Kata Mereka ?

Hari ini saya terpanggil pula untuk memetik kata-kata orang yang kurang matang berbicara melalui penulisannya. Mereka tidak sudah-sudah mengata guru-guru sedangkan guru-guru tidak buat salah apa pun kepada mereka.Ini semua gara-gara setuju mengarahkan kerja 9 jam sehari. Agak-agaknya bila agaknya mereka nak minta maaf kepada sekalian guru sekiranya guru adalah dipihak yang benar dalam menjalankan tugasnya.

Berikut kata-kata orang yang kurang matang tersebut. Mari kita baca dan komen bersama-sama :

1) Cikgu kerajaan pemalas dan manja, didik anak bangsa x ikhlas, nk gaji je, x macam zaman dlu. Cikgu didik anak bangsa dengan ikhlas, sekarang dah la x ikhlas pastu manja sangat..dah x ikhlas, pergi kerja lain, ada cikgu yang ikhlas nk ajar anak murid. Cikgu yang kuat merungut, sila la berhenti kerja, ramai lagi yang nk masuk. Seorang pergi, ramai lagi yang nak masuk, x heran langsung dengan cikgu yang manja dan x ikhlas.


2) Manja betul cikgu2 di Malaysia ni. Merungut sana sini. Kalau terbeban sangat jadi cikgu, berhenti shj la. Ramai lagi nak jadi cikgu di luar sana.

3) Setuju sangat jika guru bekerja 9 jam sehari. Sekarang ni anak-anak aku merayau waktu petang. Nanti kalau cikgu kerja 9 jam, adalah balachi yang jaga anak-anak aku. Tak payah risau merayau-rayau kat shopping kompleks. Bukan senang nak jaga anak remaja, terutama waktu petang ,. Nasib baik ada cikgu.Terima kasih, jasamu bukan sahaja untuk mendidik, tetapi sebagai “baby sitter” cikgu serba boleh….Bila aku balik dari pejabat, terus boleh ambil kat sekolah. Bagus betul cadangan ni.

4) Batal kerja 9 jam ? Elaun dan macam2 kemudahan dah dapat, suruh kerja lebih nak ugut macam2. Tak boleh kerja berenti je la. Buka kelas tuisyen je.

5) Guru adalah golongan yang paling suka mengeluh dan komplain, semua orang pun tahu hakikat ini.

6) Saya sangat tak setuju program ini dibatalkan. Ini kerana kita (penjawat awam lain) kerja 9 jam. So apa salahnya guru kerja 9 jam. Anak2 kita pun selamat boleh duduk di sekolah dari pukul 8am-5pm. Boleh kurangkan masalah sosial anak2 kita semua kerana guru boleh pantau mereka di sekolah. Kita pun xpayah risau anak kita buat apa bila kita tengah kerja.. Sepatutnya program ini diteruskan. Masalah pembantu rumah pun boleh selesai..Xpayah ambil pembantu rumah lagi untuk jaga anak. Cikgu boleh tengokkan kat sekolah. So, kerajaan xperlu mintak maid dari Indonesia lagi. Banyak benda boleh settle kalau kerja 9 jam diteruskan. Mintak kerjasama NGO tolong buat bantahan kerana ini boleh menyusahkan kita penjawat awam yang lain. Sekian terima kasih.

Argh...sungguh mudah mereka nak suruh jaga anak2 mereka sedangkan mereka sendiri xtau nak jaga anak sendiri. Malangnya anak yang dapat ibu bapa seperti itu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan