Jiwang Corner :)

Khamis, 21 Mac 2013

Maulidurrasul 1435H ( 2013 )

Sambutan Maulidurrasul tahun ini disambut meriah. Buat pertama kalinya majlis ini dianjurkan bersama dengan Sekolah Agama yang terletak bersebelahan dengan sekolah kami. Sek Agama tersebut baru beroperasi pada awal tahun lalu.

Murid tahap 2

Murid Tahap 1
Ustaz dari Sekolah Agama mengiringi murid sambil berselawat

Majlis dimulakan dengan perarakkan murid-murid bersama guru kelas masing-masing. Kami berarak kira-kira 1 km iaitu masih dalam sekitar perumahan dan deretan kedai. Pihak polis turut mengawal keselamatan kami. Maklumlah kira2 1500 orang murid yang hadir pada waktu itu berarak sambil berselawat.
Sebahagian daripada guru-guru lelaki yang berzanji


Selesai berarak kami didengarkan bacaan al Quran oleh peserta Johan tilawah peringkat zom yang akan mara ke peringkat daerah pada bulan hadapan. Selesai ucapan perasmian majlis diteruskan dengan bacaan berzanji dan selawat. Persembahan diteruskan dengan nyanyian nasyid.



Tiba masanya untuk mendengar ceramah daripada penceramah jemputan iaitu Dr Adnan bin Omar. Beliau merupakan kaunselor di Sekolah Menengah Islam Hidayah. Aku bangga dengan beliau kerana mempunyai pendidikan yang tinggi iaitu memiliki 2 ijazah dan 2 PHD. Apa yang paling menarik perwatakan beliau yang bersahaja itu membuat aku seakan tidak percaya yang beliau pernah tinggal di Amerika selama 14 tahun. Pergh, terkejut aku!

Dr Adnan dengan gaya tersendiri menarik minat murid-murid 
Dalam pada ceramah didengarkan, murid-murid tahap 1 mula beredar mengikut darjah ke kantin untuk menikmati jamuan. 

Murid-murid menikmati jamuan secara berempat di dalam dulang

Geng rewang bungkus berkat

Geng rewang

Geng minuman

Bersambung pada entry akan datang...

1 ulasan:

  1. gembira sungguh geng rewang bt keje... bergelak tawa... hahahahahaha

    BalasPadam