Jiwang Corner :)

Sabtu, 23 Mac 2013

Maulidurrasul 1435H Episod 2

Pasti korang dah baca entry aku yang lepas. So sekarang aku nak kongsi sikit tentang isi ceramah daripada penceramah jemputan tersebut iaitu Dr Adan bin bin Omar. Orangnya bertubuh kurus dan tinggi cukup bertenaga dalam tutur kata dan gerak gayanya. Siap nyanyi lagu Hindustan dan Kpop lagi!

Satu perkara yang menarik perhatian murid dalam ceramahnya ialah ganjaran daripada beliau. Komunikasi dua hala menyebabkan murid dan guru fokus pada ceramah itu. Ganjaran berbentuk wang, epal dan jambu mengiringi setiap jawapan yang tepat daripada murid.


Antara isi ceramahnya ;

1) jangan lakukan perkara2 yang lagha terutamanya menghabiskan masa dengan menonton televisyen.

2) tinggalkan hiburan terutamanya unsur budaya barat kerana mereka yang di barat tidak nyanyikan lagu Melayu tapi orang Melayu nyanyi lagu Barat.

3) jangan tinggal solat dan ikut sunnah Rasullullah.

4) jangan mudah putus asa jika terima kegagalan sebab dalam alQuran ada menulis La Tahzan, jangan bersedih kerana Allah sentiasa ada bersama kita.

5) jangan sia2kan hidup dengan melakukan maksiat. Anak tidak sah taraf atau anak luar nikah semakin banyak yang dibuang. Di Malaysia, setiap 8 saat seorang anak luar nikah akan lahir.

Banyak lagi perkara yang dikongsikannya pada hari itu. Semoga setiap apa yang disampaikan oleh beliau dapat dijadikan panduan bersama. InsyaAllah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan