Jiwang Corner :)

Isnin, 22 Oktober 2012

Kerja Akhir Tahun

Lama aku tidak menulis di sini atas kesuntukan masa. Maklumlah, kerja-kerja pengurusan murid pada akhir tahun tersangatlah banyak. Macam-macam nak kena buat. Minggu lepas baharu sahaja selesai peperiksaan akhir tahun setara peringkat negeri Johor.

Lepas murid-murid periksa, maka giliran guru pula menanda kertas mereka. diikuti dengan key in markah dalam Sistem Aplikasi Peperiksaan Sekolah. Lepas tu kena cetak dan serahkan keputusan peperiksaan mereka. Fai-fail mereka juga perlu dikemaskini. Kad laporan koko sepanjang tahun juga perlu dilengkapkan untuk mendapatkan markah prestasi mereka. 

Hah, nampaknya entry aku kali ini cerita pasal kerja-kerja hujung tahun kat sekolah. Yang agak rumit adalah saat nak screening murid ke kelas tahun hadapan. Arghh...memang agak memeningkan aku. Nak kena tengok jumlah murid, bilangan murid lelaki dan perempuan, dan murid bukan Islam. Itu belum lagi nak pisahkan murid-murid tegar ke dalam kelas yang berlainan. Huhuhu...

Tadi, murid-murid aku dah dah mula pulangkan buku teks yang telah dipinjamkan oleh KPM. Esok pula, proses peminjaman buku teks untuk sesi persekolahan 2013 pula. Apa yang aku kesalkan sebahagian daripada murid-murid ini tidak tahu nak menjaga buku-buku mereka.


Minggu lepas aku telah ingtakan mereka agar dapat memperbaiki buku-buku yang rosak sebelum dipulangkan. Tapi ada juga yang buat tidak endah. Bila aku tegur ada pula yangmenjawab, " Ala..cikgu ni banyak songeh pulak !. Orang dah bawa buku ni ambik sahajalah... " 

Aku sangat sedih dengan murid yang begini. Hendak sahaja aku tangankan. Namun aku cuba kawal dan marah sambil menjerit, " Awak ni dah melampau. Kurang ajar !". 

Beginilah sikap mereka. Baharu mencecah usia 10 tahun, dia sudah berani menunjukkan belang. Aku tidak tahu bagaimana jika murid-murid seperti ini tidak diberi perhatian dan tunjuk ajar. Bagaimana pula sikapnya ketika bersama keluarganya di rumah ? Wallahulam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan