Jiwang Corner :)

Ahad, 22 April 2012

Pendaftaran Permata Pintar UKM

Hari ini sempat aku daftarkan murid sekolah aku untuk Program Pendidikan PERMATApintar UKM. Pihak JK telah bersetuju untuk mendaftarkan seramai 39 orang murid tahun 6 untuk mengikuti program ini jika berkelayakan.

Meraka akan melayari http://ukm1.permatapintar.edu.my/ dan menjawab soalan-soalan yang disediakan untuk menyaring darjah kecerdasan (IQ) pelajar dari umur 8 hingga 15 tahun. Ujian saringan ini dijalankan bermula 1 Februari 2012 dan berakhir pada 30 April 2012 nanti. Masih ada masa lagi untuk mendaftar bagi mereka yang masih belum berbuat demikian.


Program Pendidikan PERMATApintar UKM, merupakan satu program pendidikan pelajar pintar cerdas yang permata di Malaysia yang dilahirkan oleh sebuah institusi pendidikan tinggi tempatan. Universiti Kebangsaan Malaysia telah diberi kepercayaan oleh Jabatan Perdana Menteri untuk melaksanakan program pendidikan ini melalui Pusat PERMATApintar Negara, UKM yang ditubuhkan pada bulan Januari 2010. 

ppmt


Program ini akan bermula pada bulan 17 Januari 2011. Pengambilan pertama pelajar pintar cerdas untuk program ini ialah seramai 116 orang pelajar berumur 16 tahun dari seluruh Malaysia yang telah melalui tiga ujian saringan iaitu Ujian PERMATApintar UKM1, Ujian PERMATApintar UKM2 dan Ujian Kompetensi Matematik dan Sains (Ujian UKM3).

ppmt

Program ini memberikan tumpuan pendidikan serta pembelajaran yang bersifat holistik dan berlandaskan Falsafah Pendidikan Negara. Ia juga memberi penekanan kepada perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial yang seimbang. Justeru, program ini akan memberikan tumpuan kepada pembangunan pelajarnya berlandaskan falsafah serta prinsip hidup sejahtera yang seimbang dalam kelima-lima aspek yang dinyatakan.

Untuk maklumat lanjut, bolehlah layari laman sesawang berikut :



Tiada ulasan:

Catat Ulasan