Jiwang Corner :)

Sabtu, 31 Disember 2011

Walimatul Urus Seorang Sahabat

Sampai di Wakaf Bharu, saya dan rakan tinggal di sebuah rumah tamu milik seorang rakan. Alhamdulillah...semuanya berjalan dengan lancar. Kebetulan rumahnya itu memang dekat sangat dengan Stesen KTM wakaf Bharu itu.

Selepas merehatkan diri beberapa jam, kami bertolak ke majlis persandingan sahabat pula di Machang. Perjalanan mengambil masa kira-kira sejam suku dari rumah. Sampai di sana, kelihatan ada juga 3 orang sahabat yang telah mendahului kami.

Selepas jumpa dengan sahabat dan ibu bapanya, kami pun terus makan. Almaklumlah, perut pun memang sedang berkeroncong. Hehehehe...memang tak senonohnya orang Johor ni. Hishk...senonoh lah. Sopan lagi tau ! 

Gulai kawah kambing segar

Jantung pisang masak pe ek ? Saya makan jerk...

Jamuan yang diberi, memang berbeza dengan jamuan yang diberi oleh orang Johor. Tapi saya tiada masalah. Asalkan namanya makanan ( yang halal ok...) saya makan jerk kecuali ada beberapa jenis lah yang saya tak boleh makan atas sebab-sebab tertentu. Menu kali ini adalah nasi putih, kambing gulai kawah, jantung pisang, serawa keledek, dan acar timun nenas. Sedap kambing tu... Memang kegemaran hamba apatah lagi kambing segar. Erm...yum,yum...( makan sampai kenyang nampaknya )

Sebelum pengantin lelaki sampai

Kira-kira jam 3.00 petang pengantin lelaki pun sampai. Mereka dijamu terlebih dahulu. Biasalah, adegan makan bersuap oleh pasangan pengantin dah jadi adat. Saya tumpang gembira...semoga jodoh mereka berkekalan dan bahagia hingga ke akhir hayat. InsyaAllah, amin...


Selepas siap makan, mereka naik ke atas pelamin lantas imam membacakan doa. Sesi bergambar terus berlangsung sementara kami mula bersiap untuk pulang semula ke Wakaf Bharu. Perancangan kami untuk aktiviti seterusnya ialah membeli belah ( lebih indah lagi jika saya gunakan istilah pergi menipiskan duit di dompet ) di Pasar Malam Wakaf Che Yeh yang dibuka hingga ke pagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan