Jiwang Corner :)

Sabtu, 31 Disember 2011

Main Masak-masak dan Berkebun

Hari ini saya tinggalkan dulu isu-isu semasa dalam dunia pendidikan terutamanya SPBA. Saya nak kongsikan pula cerita santai bersama aktiviti saya semasa cuti akhir tahun persekolahan. Di kampung aktiviti saya tidak lain tidak bukan adalah memasak dan berkebun.

Seperti yang saya angankan, saya telah berjaya menanam semula pokok-pokok bunga arwah mak saya. Banyak yang telah mati disebabkan tidak ada siapa yang sempat untuk menjaganya. Kesian pokok-pokok itu. Dahulu, arwah mak memang suka menanam pokok-pokok bunga di sekitar rumah. Sayalah yang selalu membantunya.

Kali ini, cuti yang agak panjang saya manfaatkan sepenuhnya. Selain hari-hari kena jadi chef ( tapi memang tak layak masuk program MasterChef Malaysia pun ), saya usahakan membeli tanah, arang dan batu untuk tanam semula orkid arwah mak. 

 Antara menu yang saya masakkan untuk abah. Hehehe...laris nampaknya :)

Resepinya mudah je. Ni saya sertakan bahan-bahannya :

6 ekor ketam - dibelah dan dibersihkan
3 cwn santan 
2 biji bawang besar *
3 biji bawang merah *
2 inci kunyit hidup *
2 batang serai - diketuk
2 helai daun kunyit
Segenggam cili padi - jika suka pedas boleh ambil bergenggam2x
Garam
Asam keping
sedikit perasa


Dibantu oleh Mak Su yang kebetulan tidak ada kerja, pasu-pasu bunga di tepi-tepi rumah saya angkat dan kumpulkan di satu tempat. Saya punggah dan tanam semula. Alhamdulillah, siap juga projek saya. Walaupun badan terasa sakit-sakit akibat aktiviti menyangkul dan mengangkat pasu, namun saya gagahkan juga. Kalau tidak, tak jadi lah projek tanaman saya nih :)

 Walaupun tak seberapa apa yang saya hasilkan, mudah-mudahan pokok-pokok itu dapat mendoakan kesejahteraan saya kerana telah memberi nafas baru kepadanya :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan