Jiwang Corner :)

Khamis, 15 Disember 2011

Abah Dilanggar !

Alhamdulillah kita dapat bertemu semula di alam maya ini. Terima kasih atas kunjungan korang menerusi blog aku yang tidak seberapa ini. Hari ini aku terpanggil untuk mencoret kisah yang berlaku tengah hari tadi. 

Selesai masak kira-kira jam 11.55 pagi, hatiku mula rasa gelisah. Tidak tahu apa yang aku fikirkan. Tidak lama kemudian, jam dinding menyanyi-nyanyi menunjukkan jam 12.00 tengah hari. 

Sambil mengelap kabinet dan dapur, tiba-tiba kendengaran, “ Dum !!! ” Saya tersentak seketika. Dalam hati berkata, “ Siapa pula yang berlanggar di depan rumah ini ? ”. Mata meliar melihat jarum jam memandangkan abah masih tidak sampai rumah lagi. Biasanya abah dah sampai untuk pulang makan di rumah. 

sumber gambar ihsan Pak Google

Saya keluar ke muka pintu rumah. Mak cik di sebelah turut keluar. Kelihatan beberapa orang ada di jalan depan rumah. Jiran-jiran yang lain mula menuju ke tempat kejadian. Anak-anak saudara pula sibuk mahu ke sana juga. 

Hatiku berdebar-debar. Namun, masih berasa di garaj rumah. Mata masih tidak dapat mengesan siapa yang dilanggar dan siapa yang melanggar. Di hadapan rumah ada pokok bunga kertas yang agak besar melindungi jalan. Jadi, terlindunglah pandangan saya. 

Tiba-tiba kakak sepupu yang merupakan jiran depan rumah melambai-lambaikan tangannya lalu berkata, “ Sini, sini, abah kena langgar !” “ MasyaAllah, abah rupanya !”. Sepantas kilat saya mencapai tudung dan segera ke jalan. 

Kelihatan abah sudah bangun. Rupa-rupanya seorang remaja lelaki yang menunggang motosikal telah melanggar abah semasa abah nak belok masuk ke jalan rumah. Abah beritahu dia memang menunggang dengan laju. Berdekatan dengan rumah aku pula ada selekoh. Mungkin abah tak perasan tetiba mamat tu dah muncul dan tak sempat brek. 

Argh…geramnya aku. Kawan-kawannya ada memberhentikan motosikalnya di situ. Namun, remaja lelaki itu telah pun beredar semasa aku berjalan menuju ke tempat kejadian. Tak sempat aku sekolahkan dia. 

Mujurlah abah tidak luka teruk. Tapi kasihan abah. Jatuh dari motor pastinya ada bahagian tubuhnya yang sakit. Namun, abah tidak mahu tunjukkan pada aku. Dipendekkan cerita, abah pun memimpin motorsikal hadiah daripada aku 7 tahun yang lalu itu. Kelihatan lampu hadapan tercabut, pedalnya bengkok, ekzosnya kemek dan rim belakang agak mereng. Huhuhu… 

Kira-kira sejam selepas kejadian, remaja itu dating bersama rakannya dalam hujan. Dia risaukan abah. Sebelum itu, abang aku sempat sekolahkan dia. Dia kelihatan pucat. Lastly, abah redha dengan kejadian dan meninggalkan beberapa pesanan pada mamat itu. Nak minta ganti rugi sekalipun, dia masih bersekolah. Erm…tak berbaloi. ( Kalau nak merempit, g la ke litar lumba. Baru best !!! )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan