Jiwang Corner :)

Sabtu, 13 April 2013

Mandikan Si Comel

Selepas selesai kendalikan murid dalam teknik menjawab soalan Matematik kertas 2 aku cadang pulang ke rumah. Namun hasrat untuk memandikan si Comel masih terbuku dalam hati. Dah beberapa kali aku tangguh untuk memandikan ia. Kasihan si Comel sedangkan aku menggunakannya pada tahap maksimum.
Dalam perjalanan aku cuba tinjau kedai cuci kereta berdekatan sekolah. Memang banyak pun. Aku cuba menghentikan si Comel di dua tempat namun aku batalkan. Bukan apa, ada pulak orang yang aku kenali di situ. Hehehehe...


Akhirnya aku singgah di Stesen Minyak BHP berhampiran. Waktu panas terik begini tak ramai yang cuci kereta. Aku taip entri ini sementara aku tunggu giliran si Comel dibersihkan.
Mood :  Tak sabar tengok si Comel berkilat semula. Yahooo!

Rabu, 10 April 2013

Encik PPD muncul di awal pagi

Pagi ini perhimpunan unit uniform diadakan seperti biasa. Kawat kaki asas dijalankan oleh guru yang dipertanggungjawabkan. Semua murid dalam keadaan terkawal kerana mereka telah sedia maklum yang sekolah akan dikunjungi oleh pelawat.
Seawal pagi Encik PPD telah munculkan diri di tapak perhimpunan itu menyaksikan kawat kaki. Huhuhu...Apapun alhamdulillah kerana pergerakan murid semuanya dalam keadaan terkawal. Hati mula berbisik, " kelas mana dan cikgu mana yang akan jadi sasaran nanti?" Minta-minta bukan aku. Bukan aku tak sedia tapi biarlah beri pada mereka yang lebih cemerlang daripada aku.
Akhirnya persoalan dijawab. Encik PPD telah masuk ke kelas tahun 6 Bijak iaitu kelas ke empat daripada daripada 9 kelas. Dia duduk selama 2 jam di situ. Berasap le budak2 mahupun guru yang masuk dalam kelas itu.
Selepas 2 jam berada di kelas tersebut dia meronda pula setiap kelas. Papan kenyataan diperhatikan sama ada jadual waktu, jadual tugas, headcount, visi dan misi sekolah telah diletakkan atau tidak. Tetiba aku ternampak dia menggosok cermin tingkap kelas aku. Hah, bab tingkap memang le kantoi. Budak kelas aku dah lama tidak mengelap tingkap. Huhuhu....
Apapun penilaian telah diberi. Alhamdulillah sekolah aku mendapat 96.5%. Namun bahagian pengurusan kelas masih tidak sempurna. Setahu aku pengurusan kelas hanya mendapat 1 daripada 5 markah. Nampaknya semua guru kelas perlu bertindak untuk membersihkan dan menceriakan kelas masing2.

Selasa, 9 April 2013

Bersedia dengan kunjungan Encik PPD!

Hari ini semua bersiap segia dengan semua dokumen dan fail. Tugas perkeranian mengelilingi guru. Inikah bidang tugas sebenar guru? Erm....siapalah kita untuk bersuara. " Aku yang menurut perintah."
Tahun ini memang tahun yang begitu sibuk. Kunjungan para nazir sedikit sebanyak menganggu emosi semua guru. Mana nak siapkan kerja utama iaitu menanda buku, melengkapkan buku PdP, kerja2 pengurusan kelas mahupun melengkapkan fail.
Awal tahun sekolah kami dikunjungi nazir untuk membuat penilaian kelayakan terima Bai'ah. Akhirnya dah berjaya. Kemudian datang pula nazir untuk membuat semakan keputusan UPSR 2012. Esok pula program Pengarah JPN turun padang di mana pegawai PPD akan membuat penilaian terhadap prestasi sekolah dalam semua bidang. Adehhhh....
Mujurlah fail yang aku uruskan tidak begitu membebankan berbanding rakan lain. Kasihan juga aku melihatnya. Tapi apakan daya itu adalah amanah yang perlu dipikul. Di sebalik amanah yang berat itu pasti ada hikmahnya. Dari situlah pengalaman dikutip. So aku pulun melengkapkan buku RPH terutamanya di bahagian impak. Buku latihan murid nak kena pulun jugak nih. Huhuhu....

Isnin, 8 April 2013

Rindu Itu Mengusik Jiwa

Malam ini perasaan rindu aku pada arwah mak tidak dapat dikawal lagi. Hanya sejadah ini menjadi saksi air mataku mengalir laju. Ya,Allah...cucuri rahmat ke atas roh mak. Kurangkanlah hisabmu terhadapnya. Lapang luaskanlah kuburnya di sana. Allah...rindunya aku pada mak. Rindu untuk memeluknya lagi....

Sebenarnya malam tadi arwah mak muncul dalam mimpi aku. Dia pulang ke rumah. Dia memandang aku. Waktu itu seakan aku nak membawanya ke suatu tempat dengan keretaku. Tapi bila mana aku memanggilnya untuk naik ke keretaku, dia tidak datang. Dia hanya memerhatikan aku dan dalam masa yang sama mak baru aku ada di situ. Tetiba aku terjaga daripada tidur iaitu pada jam 4.30 pagi. Aku terus tidak dapat melelapkan mata aku. Airmata mengalir. Alfatihah aku sedekahkan. Apakah tandanya itu?

Ya Allah...ampuni dosa2 arwah mak. Jangan Kau seksa mak kerana dosa2 aku. Ampuni aku Ya Allah. Kasihani mak. Saat wajah mak aku tatap dalam gambarnya, pasti airmata ini mengalir laju. Aku masih belum puas bersama mak. Dalam usianya 54 tahun dia telah pergi. Aku belum sempat membahagiakan mak. Belum sempat dan belum sempat untuk segala2nya namun Allah lebih menyayanginya.

Al Fatihah untuk arwah mak - Salamah binti Baba ( 3.1.2011 )

Waktu ini aku bawa mak pergi makan KFC bersama anak buah di BP Mall. Kalau tidak silap gambar ini dirakam kira-kira dua bulan sebelum mak pergi buat selama-lamanya.

Bumbung itu sudah dirobohkan

Setelah 3 hari meninggalkan sekolah kerana berkhemah, aku dikejutkan apabila melihat bumbung astaka telah tiada. Kini pentas sekolah aku tidak ada lagi. Astaka menjadi lapang dan terang.
Kerja2 merobohkan bumbung tersebut dijalankan pada Sabtu dan Ahad. InsyaAllah keselamatan kami warga SKTM lebih terjamin. Tindakan awal telah dilakukan oleh pihak berkenaan. Syukur...mudah2an ada bumbung lain yang lebih baik akan menggantikan bumbung tersebut.

Mesyuarat JULANG kali ke-3

Jam menunjukkan 1.00 petang. Mesyuarat Julang dikendalikan oleh penyelaras Tahun 6 dan dipengerusikan oleh Guru Besar. Beberapa perkara perlu dibincangkan untuk kem Teknik Menjawab Soalan UPSR yang akan berlangsung pada hari Sabtu nanti. Aku sudah tentunya terlibat sebagai fasilatator subjek Matematik.

Sasaran aktiviti ini hanya melibatkan 3 kelas yang menjadi harapan sekolah. Murid-murid daripada enam kelas yang lain pula akan mengambil bahagian pada sesi kem yang akan datang. Mudah2-mudahan kem ini akan memberi kesan yang bermakna pada semua peserta.

Dalam pada itu aku agak kecewa kerana penceramah Matematik yang dijemput tidak dapat hadirkan diri atas urusan tertentu. Ini bermakna guru2 Matematik  tahun 6 yang ada akan bekerjasama memberi ceramah.Huhuhuhu....

Sabtu, 6 April 2013

Berkunjung ke Home Fair @ Persada Johor

Selepas menghantar semua murid balik dari pertandingan Cabaran Cilik Bistari, aku dan rakan meneruskan perjalanan ke Persada Johor. Apa tujuan sebenar aku ek?
Haaa...aku sebenarnya nak kunjungi Home Fair yang sedang berlangsung di sana. Aku bercadang nak tengok tawaran pagar automatik. Hah...berangan je pun. Nak survey harga je dulu. Nanti senanglah nak rancang perbelanjaan.
Sampai di sana kira2 jam 6 petang. Agak lewat juga. Aku terus ke surau untuk menunaikan solat Asar terlebih dahulu. Lepas tu kami mula berjalan cuci mata di setiap boot yang ada di situ. Kelihatannya boot wall paper menguasai pameran. Banyak sungguh wall paper dengan corak moden yang dapat menarik perhatian aku. Namun untuk mendapatkannya, aku terpaksa pendam memandangkan ada banyak lagi keperluan lain yang lebih penting untuk dibeli.
Jalan punya jalan, akhirnya objektif aku tidak tercapai. Namun aku pasrah mungkin ada banyak hikmah yang terlindung di depan sana. Isha Allah jika ada rezeki yang lebih baik aku akan perolehinya juga. Amin....

Cilik Bistari : SKTM mara ke peringkat negeri

Pagi ini aku dan 2 rakan mengiring 10 orang peserta yang akan bertanding dalam Cabaran Cilik Bistari ke peringkat daerah Pasir Gudang. Pertandingan diadakan di SMK Agama Johor Bahru. Kira-kira 20 kumpulan peserta daripada sekolah-sekolah dalam daerah Pasir Gudang menyertai pertandingan ini. Ada yang menghantar murid-murid tahun 4, 5 mahupun 6.


Sebelum pertandingan dijalankan, pihak JCorp mengadakan kursus simulasi dan asas keusahawanan kepada semua peserta termasuk guru. Setiap murid dibekalkan fail dan tag peserta. Alhamdulillah semua peserta dari SKTM nampak tenang biarpun baru kembali darip
ada perkhemahan unit unifrom di Kluang semalam.

Perlawanan dijalankan mengikut kumpulan masing-masing. Team A dan Team B SKTM bermain dengan lancar. Maklumlah mereka memang sudah ada pengalaman bermain berbanding ada sesetengah peserta yang memang tidak biasa bermain. Aku ditugaskan menjadi banker SKTPP B manakala rakan aku di SKST. Guru dari SKST telah menjadi banker Team A SKTM manakala guru dari SKTPP telah menjadi banker Team B SKTM.

Permainan dijadualkan berlangsung selama sejam setengah. Semua pemain bermain dengan baik. Selesai pertandingan, kami diberi makan dan ruang masa untuk solat Zohor. Selesai itu kami kembali ke dewan SMKAJB untuk mengetahui keputusan Cabaran Cilik Bistari dan Catur Bistari disamping mengikuti kursus yang berkaitan dengan keusahawanan. 

Penolong Pegawai Pendidikan Daerah sampai kira2 jam 3.00 petang bagi merasmikan majlis disamping menyampaikan hadiah kepada pemenang. Perasaan semakin berdebar-debar kerana terlalu percaya yang peserta SKTM akan mendapat tempat. Ternyata apa yang telah dijangka Team A SKTM telah diumum menjadi Johan Cilik Bistari peringkat daerah Pasir Gudang manakala Team B hanya mendapat saguhati. Peserta Johan menerima sijil dan baucer KFC Pizza bernilai RM150.00 Alhamdulillah...

Keputusan :

Johan : SK Taman Molek ( RM18juta+ )
Naib Johan : SK Tmn Pasir Putih ( RM16juta+ )
Ketiga : SK Kota Masai ( RM1juta+ )


Jumaat, 5 April 2013

Selamat Tinggal Kluang

Kira2 jam 4.15 petang bas kami telah sampai. Namun kami masih belum menyiapkan semua peserta.

Rabu, 3 April 2013

LDK dan Tidur Berjemaah

Lewat petang hujan mula reda dan akhirnya berhenti. Operasi memindahkan beg bermula. Kami seakan bekerja di bagasi lapangan terbang. Membantu peserta mengangkat dan menyusun beg. Beg2 yang basah itu kami susun di ruang dapur dewan itu. Macam2 bau ada sehhh...faham2 jelah bila pakaian yang basah terperap dalam beg.
Hujan yang lebat membuatkan kami tempias di dalam dewan yang menjadi tempat teduh kami. Dewan yang saiznya hampir menyamai gelanggang badminton itu kini dipenuhi oleh 200 orang peserta dan 20 orang guru pemimpin. Subhanallah...
Malam ni hujan renyai2 masih turun. Selepas solat maghrib dan makan malam, peserta mendengar ceramah kepimpinan yang disampaikan oleh kaunselor. Selepas itu LDK dijalankan dengan aktiviti pembentangan tentang kekuatan dan kelemahan bulan kelahiran masing2. Di sini kami sangat lucu bila ada yang tulis mengenai keserasian pasangan antara bulan. Kahkahkah....kecik-kecik dah pandai tuh!
Minum malam kami adalah bubur kacang, roti dan air teh O. Selesai makan semua murid disusun rapat2 untuk tidur di dewan itu. Keadaan waktu itu sememangnya tidak selesa. Kedudukan tempat tidur murid perempuan dan lelaki disekat menggunakan kain batik murid yang digantung menggunakan tali. Semua murid nampak gusar  namun diminta bersabar walaupun ada ketikanya kami terpaksa meninggikan suara.
Akhirnya semua peserta dapat diredakan dan lena kira2 jam 2.00 pagi. Alhamdulillah semuanya dalam keadaan selamat.

Alhamdulillah, Kami Dah Sampai

Kira2 jam 11.00 pagi tadi rombongan perkhemahan kami sampai di tapak perkhemahan Hutan Lipur Gunung Belumut. Masuk ke dalam kawasan tersebut memang ala2 jalan di Cameron Highlands. Pemandangan hijau nan indah di  persekitaran jalan membuatkan mata menjadi segar.

Semua peserta nampak teruja bila mana ada air terjun di kawasan tersebut. Sementara menunggu cikgu lelaki sampai, kami geng naik bas membuat beberapa aktiviti. Antara aktiviti yang dijalankan adalah permainan kelopak jantung, nyanyian vokal, dan beberapa lagu lain. Mereka nampak seronok dapat melakukan aktiviti bersama-sama.

Aku harapkan tiada masalah2 besar yang akan timbul sepanjang perkhemahan nanti. Amin...





Keletah Peserta

Jam menunjukkan 10.25 pagi. Bas membelokkan haluan ke kanan jalan  menuju ke Hutan Lipur Gunung Berlumut, Kluang. Aku sempat tertidur dalam perjalanan tadi. Perjalanan kami diteruskan menyusuri hutan yang sebelumnya tadi melalui kawasan peneroka FELDA. 

Actually kami tidak melalui lebuhraya malah mengguanakan jalan biasa di mana pemanduan melalui jalan Ulu Tiram-Kulai-Kluang.

Kereneh murid2 dalam bas ini sangat aktif. Masing2 memang tak dapat nak kawal diri lagi. Menyanyi bergurau itu dah jadi kemestian. Argh...memang haru dibuatnya. Ada masanya aku terpaksa tegur. Ada masanya aku terpaksa mendiamkan diri kerana mereka masih dalam keadaan terkawal biarpun aku agak malu dengan pemandu bas tersebut.

Inilah ujian. Mungkin murid dahulu atau zaman persekolahan dulu kita tidaklah seagresif seperti kanak2 sekarang. Moga aktiviti yang akan dijalankan semasa perkhemahan nanti sedikit sebanyak dapat memberi kesedaran kepada mereka betapa pentingnya sahsiah diri dalam membentuk kecemerlangan dalam diri. InsyaAllah

Selamat Tinggal Warga Molek

Pagi yang cerah memudahkan perjalanan kami. Sebanyak 5 buah bas persiaran dijadikan pengangkutan kami ke Kluang. Aku mengetuai bas ketiga mengiringi 38 orang murid. Aku sorang je beb. Cikgu2 yang lain ada yang membawa kenderaan sendiri.

Pemandu bas yang nampak muda belia lagi itu menggerakkan bas kami pada jam 8.45pagi. Hopefully pemanduannya berhemah apatah lagi membawa kanak2 nih. Masing2 excited nak berkhemah. Bising yang amat!  Lelaki dan perempuan sama becok.  Aku? Biasalah layan perasaan sendiri. Yang penting aku happy juga bila sesekali dapat keluar dari sekolah. Takdelah nak mengadap papan tulis, pegang marker, pen merah pen hitam setiap hari. Hikhikhik...

Lastly aku harap kami semua dapat sampai ke tapak perkhemahan dengan selamat. Semoga setiap apa yang dirancang dapat berjalan dengan lancar.

Penangan Perkhemahan

Hari ini aku terpaksa bangun awal pagi iaitu pada jam 4.30 pagi. Rasanya aku hanya sempat tidi selama 4 jam sahaja. Korang tau kenapa? Inilah gara-gara penangan perkhemahan unit uniform SKTM.

Kenapa perlu bangun awal? Apa kena mengena? Huh...mestilah kena mengena sebab aku tak siap packing barang lagi! Malam tadi selepas pulang dari mengajar kelas tuisyen di sekolah, aku terus buka laptop. Tapi kenapa? Itulah tugas ketua aliran. Aku terpaksa siapkan jadual guru ganti untuk PdP mulai hari ini, esok dan lusa. Maklumlah ramai guru yang keluar ( guru 20+ orang dan murid -+ 200 orang ). Mereka yang tinggal di sekolah perlu menjalankan PdP seperti biasa.

Aku siap packing barang kira2 jam 6.00 pagi. Mata mula mengantuk. Jika aku rebahkan badan pasti mata pun pejam. Oh, tidakkkk! Bangun, chaiyok2x!

Selasa, 2 April 2013

Incik Nazir datang lagi

Pagi tadi warga SKTM didatangi oleh 3 orang nazir negeri. Pepandai plak aku gelarkan dia Incik Nazir sebab semuanya ialah lelaki. Jika perempuan jadi Puan Nazirah pulaklah gamaknya. Hehehehe...jangan marah eh. Ini gurauan semata-mata. Sekadar nak menghiburkan hati sendiri.

So kedatangan mereka pada kali ini adalah untuk membuat pencerapan. Semalam kami dah diberitahu oleh pentadbir yang 2 orang guru subjek MT, 2 orang guru subjek SN dan 2 orang guru subjek BI akan dicerap. Mungkin 3 orang guru sesi pagi dan 3 orang lagi guru sesi petang.

Aku? Menarik nafas lega. Bukan aku yang nak dicerap tapi seorang guru Matematik tahun 6 yang terbaik. Aku hanya dipanggil untuk menjawab soal selidik tentang SKPM 2010. Apa itu SKPM 2010®? Nantikan pads entry aku yang akan datang.

Incik Nazir pulang pada jam 3.30 petang. Moga setiap perkara yang  dinilai dapat memenuhi kehendak penilaian semasa. TQ :)