Jiwang Corner :)

Khamis, 5 Julai 2012

Sukan Yang Bersejarah

Sukan yang dinanti akhirnya sampai juga. Raptai sukan yang diadakan pada hari semalam cukup buat kami seram sejuk. Mana tidaknya, belum sempat separuh drp aktiviti yang dirancangkan, hujan lebat turun membasahi bumi. Raptai terpaksa ditengguhkan hingga hujan berhenti.




Sukan pada tahun ini dirasmikan oleh En. Tuah Bin Kamisan, Penyelia Kanan Sukan PPD Pasir Gudang. Alhamdulillah acara perbarisan setiap unit uniform dan rumah pasukan berjalan lancar. Namun apakan daya, kita merancang Tuhan yang menentukan segalanya...


Hujan lebat beserta guruh petir turun tanpa diduga. Aku yang ketika itu menjadi hakim acara balapan mula rasa panik. Juruacara tetap mengumumkan acara yang perlu diteruskan. Akhirnya semua hakim mengangkat bendera merah dan beredar.



waktu ni murid-murid mula berkeliaran mencari tempat berteduh yang selesa

Semua murid diarah masuk ke khemah masing2 walaupun agak padat. Aku seakan terpinga2 melihat kejadian tersebut maklumlah murid sekolah aku jumlahnya hampir 2000 orang. Kasihan aku lihatkan mereka berpusu2 dan berdiri ketakutan di bawah khemah.




Setelah hujan agak reda sedikit, mereka diarahkan berlari ke bangunan kelas. Keadaan semua murid sudah tidak dapat dikawal lagi. Masing-masing basah kuyup. Memang kasihan. Inilah pengalaman pertama aku menyaksikan peristiwa seperti ini setelah hampir 13 tahun aku berkhidmat.




Beginilah keadaan sebenar hari sukan sekolah aku tahun ini


Dalam hujan, murid-murid membantu guru mengangkat kerusi dari astaka

Keadaan padang kami semasa hari sukan. Bagaikan bendang !

Akhirnya, sukan tahunan yang ke-11 sekolah aku ditunda pada keesokkan hari. Ibubapa yang hadir untuk menyaksikan temasya sukan dibenarkan membawa anak-anak pulang bersama.

Catatan sejarah : Sukan Siri 2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan