Jiwang Corner :)

Ahad, 21 September 2014

UPSR : Kertas 1 Matematik dan Bahasa Tamil Didakwa Bocor

KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan sedang menyiasat dakwaan kebocoran kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) Matematik dan Bahasa Tamil selepas laporan polis dibuat mengenai perkara itu.
Perkara ini disahkan oleh Timbalan Menteri Pendidikan II, P. Kamalanatan, yang berkata Menteri Pendidikan akan menyetuai penyiasatan di peringkat kementerian.
"Ia juga telah menjadi satu perkara polis dan kami percaya mereka yang bertanggungjawab akan didakwa sepenuhnya di sisi undang-undang," katanya kepada Astro AWANI.
Petang tadi, The Malaysian Insider melaporkan bahawa Lembaga Peperiksaan telah membuat laporan polis mengenai kebocoran itu.
Mengungkap kata-kata Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajuddin Md Isa, laporan itu akan disiasat oleh pasukan sama yang sedang mengendalikan kes UPSR bocor bagi kertas Sains dan Bahasa Inggeris yang dilaporkan sebelum ini.
Ekoran kebocoran kertas peperiksaan Sains dan Bahasa Inggeris minggu lepas, Jawatankuasa Bebas Mengkaji Pengurusan Peperiksaan Awam ditubuhkan dan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Tun Azmi dilantik untuk mengetuainya.
Berikutan kes itu, kerajaan telah menggantung tugas Pengarah LPM Dr Na'imah Ishak dan Timbalan Pengarah Operasi badan itu Dr Wan Ilias Wan Salleh sehingga siasatan mengenainya selesai.
Susulan laporan polis berhubung kebocoran kertas peperiksaan subjek Sains dan Bahasa Inggeris UPSR, polis menahan 14 orang bagi membantu siasatan.
  
Kebocoran kertas soalan itu menjejaskan hampir 470,000 murid Tahun Enam yang terpaksa mengambil semula peperiksaan bagi kedua-dua subjek yang dijadualkan pada 30 September 2014.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan