Jiwang Corner :)

Jumaat, 19 September 2014

Langkawi Trip Siri 2 ( Padang Besar )

Pagi ini berpagi di Kangar. Hujan turun membasahi bumi. Udara segar dapat dirasai. Sarapan kami disediakan oleh isteri Encik Ahmad. Nasi lemak yang menyelerakan beserta sambal ikan bilis, telur rebus, ikan bilis goreng, kacang tanah, dan sambal sardin tidak kami pandang sahaja. Syukur dengan rezeki pagi ini.
Selesai makan, kami ke SK Behor Empiang semula untuk melihat aktiviti murid di sana. Khabarnya ada aktiviti yang akan disertai oleh murid-murid aku di sana. Tabik betullah kat PK HEM sekolah tersebut sebab sempat sediakan aktiviti untuk murid aku. Selesai aktiviti, kami meneruskan perjalanan ke Padang Besar, Sempadan Thailand. Ini adalah kali kedua aku menjejakkan kaki ke sana. So, adalah sedikit pengalaman aku untuk menuju ke kedai-kedai yang ada di situ.


Langkah membelek pakaian bermula. Daripada pakaian, kami beralih pula kepada selendang. Akhirnya aku sangkut juga dengan dua helai selendang gabungan daripada tiga cantuman kain chiffon. Dapatlah kami membeli dengan harga RM15 sehelai. Okle tu, sangat berbaloi dan mampu dimiliki. Seterusnya kami singgah ke gerai aneka biskut, jeruk, kekacang dan manisan. Banyak juga yang aku beli. Adoyai, barang-barang tu dah macam takde kat Johor pulak! Hahaha...


Pemerhatian terhadap barang diteruskan ke kompleks pula. Aku cuba mencari T-shirt untuk diri sendiri. Melangkah dari kedai ke kedai, menjadikan kaki semakin lenguh. Namun, pakaian masih tidak sesuai untuk dibeli. Ada juga peniaga kedai yang sombong. Melayan aku bagai endah tak endah. Huh, ko ingat aku takde duit nak bayar ke? Geram pula aku dibuatnya.

Lastly, aku temui sebuah kedai yang peniaganya amat berbudi bahasa. Kebetulan ada pula TShirt yang aku berkenan. So, aku pun tangkap 2 helai Tshirt untuk diri sendiri dan 2 helai lagi untuk abah dan mak muda. Harga yang ditawarkan pula agak murah berbanding dengan harga di tingkat atas. Sahabat aku turut membeli sehelai TShirt di kedai yang sama. Alhamdulillah, berkat senyuman dan baik bahasa, rezekinya bertambah. Macam tu lah jika jadi peniaga, bukannya berlagak sombong ! Hah, kan aku dah emo! Hehehe....

Ice Cream Yogurt Padang Besar RM 4 sahaja

Sebelum berangkat ke Kuala Perlis, aku sempat membeli aiskrim yogurt dari gerai berhampiran. Harganya hanya RM4 sebekas. Murahlah jika dibandingkan dengan yogurt yang dijual di Tutti Frutti mahupun Snogurt. Rasanya turut memenuhi tekak aku. Sedap!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan