Jiwang Corner :)

Isnin, 10 Februari 2014

Sistem Pengurusan Sekolah ( SPS )

Sejak dua minggu ni semua guru kelas sibuk mendaftarkan murid dalam kelas masing-masing dalam Sistem Pengurusan Murid - https://sps.1bestarinet.net/SPS/cms_sps/login.jsp. Tahun ini aku tidak lagi menjadi guru kelas. Nampaknya aku terlepas lah. Namun, aku telah dilantik membantu guru kelas 6X untuk membuat kerja-kerja pengurusan. Dalam masa yang sama, aku turut terlibat dalam jawatankuasa SPS ni. Wakaka....

So, aku sempat membantu guru kelas tersebut mendaftarkan 20 orang murid dari kelasnya. Sebenarnya kerja mendaftar murid dalam sistem ni adalah kerja berulang. Mananya tidaknya, awal tahun haritu kena daftarkan dalam Aplikasi Pangkalan Data Murid ( APDM ) - http://apdm.moe.gov.my, kemudian Sistem Maklumat Murid secara manual pula. Huhuhuhu....

Sekolah-sekolah lain macamana yea? Mungkin dah lama siap atau masih tak gerak lagi? Ada juga link yang mungkin membantu guru-guru untuk import data data SMM ke SPS ini, namun admin sekolah saya tidak menggalakkannya. Ini mungkin disebabkan untuk mengelakkan masalah atau ralat  timbul pada kemudian hari.

Apapun, moga apa yang cuba dilaksanakan oleh KPM ini membawa manfaat sepenuhnya kepada semua pihak. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan