Jiwang Corner :)

Sabtu, 18 Januari 2014

Kuliah UAI di Cahaya Baru

Petang ni aku dan sahabat bersedia untuk hadirkan diri ke kuliah Ustaz Azhar Idrus di Surau Barakah, Kg Cahaya Baru Masai sempena majlis Maulidur Rasul. Aku agak teruja juga sebab ini adalah kali pertama aku nak ke kuliah UAI secara langsung. Alhamdulillah dapat meletakkan kereta di tempat yang selamat walaupun terpaksa menapak jauh. Tak sangka kawasan di situ agak berbukit. So, mendakilah kami kira-kira 1km. Semput juga dibuatnya :)
Sampai di masjid kelihatannya orang tersangatlah ramai. Gerai-gerai peniaga turut serta pada malam itu. Solat jemaah maghrib berkali-kali dijalankan memandangkan kapisiti ruang surau tidak mampu menampung jemaah. Apapun, syukur sebab aku dan sahabat dapat menunaikan solat maghrib dengan selesa.
UAI sampai pada jam 9.00 malam. Takde harapan nak tengok wajah UAI secara dekat. So kami duduk di padang rumput mendengar ceramah beliau. Memang tak mengantuk dan tidak kering gusi sepanjang 2 jam ceramahnya. Antara pendekatannya adalah tentang aurat, solat, fardu ain dan sunah-sunah Rasulullah.
InsyaAllah, semuanya membawa pengajaran buat kami semua.
# Kalau awak bakar tisu, kemudian tarik lembu untuk lalu di tempat api itu adakah lembu itu nak lalu? Pasti tidak...Lembu yang bodoh itu pun tau api itu panas. Manusia yang tau api neraka itu panas, tapi masih melakukan dosa, bermakna dia lebih bodoh daripada lembu. -UAI-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan