Jiwang Corner :)

Selasa, 26 Februari 2013

Nilai hartanah dan rumah


Baca dan komen. So apa pendapat korang ?,


Antara Snogurt dan tutti Frutti

Semalam selesai memantau Cina yang memasang grill rumah, aku sempat singgah ke Snogurt di Bandar Seri Alam. ini adalah kali pertama aku ke Snogurt. Sebelum ini aku hanya ke Tutti Frutti. So, hasil daripada merasa snogurt  meh aku nak komen skit.


Bagi aku antara snogurt dengan tutti frutti lebih sedap tutti. Ini pendapat tekak aku la. Aku tak pasti apa pendapat tekak korang. Snogurt ni lebih cair atau menghampiri kepada aiskrim banding tutti yang lebih umphhh !


Ini snogurt yang aku makan semalam :)

Tuisyen Malam

Tuisyen malam bermula pada hari ini. Seperti biasa aku akan masuk mengajar kelas 3 dan 4. Tahun ini bilangan murid yang menyertai kelas tuisyen ini lebih banyak berbanding tahun lepas.

Jika pada tahun lepas murid kelas 3 dan 4 tidak mencecah 40 orang tetapi tahun ini mencapai 68 orang. Apapun kena tunggu sama ada bilangan ini akan berterusan hingga ke bulan Ogos atau setakat bulan pertama jerk.

Aku harap semangat belajar calon UPSR tahun ini lebih membara. InsyaAllah...

Isnin, 25 Februari 2013

Doa Pelembut Hati

Untuk Suami Dan Anak-Anak (Jom AMAL)

Photo: DOA PELEMBUT HATI 
untuk Suami Dan Anak-Anak (Jom AMAL)

Bacaan dalam huruf rumi:-

1. Yaaaa Ayyuhalladziina aamanuszbiruu waszaabiruu waraabithuu wattaqullaha la’a'llakum tuflihuuuun.
(Ayat 200 Surah Al Imran)

Maksud ayat:-
200 . Hai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya.

Ayat terakhir daripada surah Al Imran ini hendaklah dibaca ketika memasak/menyediakan makanan dan dihembus ke dalam makanan tersebut bertujuan untuk melembutkan hati suami dan anak-anak.

Bacaan dalam huruf rumi:-

2. Innahuu min sulaimaana wainnahuu bismillaahirrahmaanirrahiiiim. Allaa ta’luu a’layya wa’tuunii muslimiiiin.
(Ayat 30-31 Surah AnNaml)

Ayat ini dibaca dan dihembus ke muka atau ke arah orang yang dimaksudkan secara berdepan. Ayat ini adalah untuk mengatasi masalah anak-anak yang tidak mendengar kata, tidak hormat kepada ibubapa dan sebagainya.

Maksud Ayat :-
Sesungguhnya surat itu, dari Sulaiman dan sesungguhnya (isi)nya : ‘Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Bahawa janganlah kamu sekelian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri”.

SILAKAN LIKE ♥ Keharmoniaan Rumahtangga Dan Keluarga Muslim♥ bagi mendapatkan UNTUK TIPS,PETUA,DOA untuk SUAMI ISTERI, ANAK-ANAK, IBU BAPA & KELUARGA

Dipersilakan SHARE untuk manfaat bersama


Bacaan dalam huruf rumi:-

1. Yaaaa Ayyuhalladziina aamanuszbiruu waszaabiruu waraabithuu wattaqullaha la’a'llakum tuflihuuuun.
(Ayat 200 Surah Al Imran) 

Maksud ayat:-

200 . Hai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya. 

Ayat terakhir daripada surah Al Imran ini hendaklah dibaca ketika memasak/menyediakan makanan dan dihembus ke dalam makanan tersebut bertujuan untuk melembutkan hati suami dan anak-anak. 

Bacaan dalam huruf rumi:- 

2. Innahuu min sulaimaana wainnahuu bismillaahirrahmaanirrahiiiim. Allaa ta’luu a’layya wa’tuunii muslimiiiin. 

(Ayat 30-31 Surah AnNaml) 

Ayat ini dibaca dan dihembus ke muka atau ke arah orang yang dimaksudkan secara berdepan. Ayat ini adalah untuk mengatasi masalah anak-anak yang tidak mendengar kata, tidak hormat kepada ibubapa dan sebagainya. 

Maksud Ayat :- 

Sesungguhnya surat itu, dari Sulaiman dan sesungguhnya (isi)nya : ‘Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Bahawa janganlah kamu sekelian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri”.

Sabtu, 23 Februari 2013

Rentas Desa 1M1S1M 2013

Gaya dan aksi guru dan anak-anak molek semasa acara rentas desa peringkat sekolah 2013. Syabas dan tahniah kerana semuanya dapat dijalankan dengan lancar.

Senamrobik bertemakan lagi Gemuruh Faizal Tahir . 

" Gemuruh jiwa semangat membara...."

Cikgu-cikgu jadi polis trafik !

Guru Besar menjadi pelepas di garisan mula


Cikgu Asmawi mengiringi murid-murid tahun 1 berlari. Chaiyok2...


Hari ini Cikgu Idzham jadi doktor


Anak-anak molek berlari dengan penuh semangat untuk menyumbang mata kepada rumah sukan
masing-masing

Sebahagian anak-anak molek

Rabu, 20 Februari 2013

Selasa, 19 Februari 2013

Jom ke Program UTM Berselawat


Bersama menyoroti kehidupan Pesuruh Allah dalam The Mesengers, sebuah forum yang menampilkan panelis selebriti Ustaz Don Daniyal, Imam Muda Asyraf, Bro Shah Kirit dan Ustaz Muhajirin. Jom ke UTM Ahad ini.

Isnin, 18 Februari 2013

Tuduhan Kepada Guru Tidak Betul

Ada segelintir ibu bapa atau mungkin yang belum menjadi ibu atau bapa mempersoalkan peranan guru. JOMMMM …. layan sembang orang kampong.. baru kita tahu siapa sebenarnya sape CIKGU tu…


A : Ehhhh…. Anak sape yang duk menangis dari td tu..?
B : Anak cikgu Peah… kenapa…?
A : Kesian budak tu, mak dia tak ada ke…?
B : Mak dia pergi sekolah, anak yang kecik tu suami dia la yang tengok2
kan……
A : Biar betull…. Malam-malam macam ni pon pegi skolah jugak…?
B : Yea lah… anak orang lain nak exam dia pulak yang bertungkus lumus… 
biasanya buat kelas tambahan la tuuuu…. Pastu sembahyang hajat pulak
untuk anak-anak muridnya.
A : Tapi cikgu balik awal kan….?
B : Balik awal? Isshh….. kalau cikgu balik awal, kenapa anak aku petang baru
balik…? Tak kan lah anak aku belajar dengan tukang kebun sekolah kot…?
A : Maksudnya cikgu pun balik lewat petang jugak la ehhhh…?
B : A’ahh… Si Joyah jiran aku yang mengasuh anak cikgu peah tu cakap,
Cikgu Peah awal pagi dah pegi sekolah pastu lewat petang baru balik.
Ada aktiviti pulak kat sekolah pada belah petang. Masa datang ambik
anaknya tu, Si Joyah cakap muka Cikgu Peah dah tak bermaya… Kesian
tauu…. Balik rumah tanda buku budak-budak plak, time exam lagi teruk
sbb kena tanda kertas exam budak.
A : Nasib baik aku bukan cikgu… kalau tak, ngamuk laki aku tu….
B : Alaaa…. Hari minggu pun bukan lekat kt rumah, aku tengok dia kat skolah
jugak… ada je program kat skolah tu… heerrrmm.. kadang2 anak aku tu
pon tak ikut program tu… tak larat katanya nak ikut program kat skolah
tu… penat….
A : Tapi…. Cikgu kan banyak cuti….. budak cuti sekolah.. cikgu pon cuti kan...
B : Si Joyah citer kat aku… time cuti sekolah pon dia kena jaga anak cikgu
peah. Si Joyah cakap cikgu-cikgu kena datang jugak buat kelas tambahan
untuk murid yang nak exam. Tak pon kena hadir pelbagai kursus…
A : Habis tuu… bila masa cikgu peah dapat lepak macam kita ni…?
B : Alaaa…. Dia lepak ngan budak-budak kelas dia je la kot….. budak-budak
tu dah macam anak dia dah… kat dia lah budak2 tu mengadu kalau ada
masalah…
A : Kenapa ada orang cakap jadi Cikgu rileks jer…?
B : Alahai…. Kalau Cikgu tu rileks, kenapa ramai budak yang dapat Cemerlang
dalam exam.. Haaa… anak engkau si Fatihah yang masuk Universiti tu….
Engkau ke yang ajar dan tanda buku dia kat umah…..?
A : Hehehehe…. Mana sempat aku nak ngajar anak aku kat umah… Lagipun….
Anak aku kan ramai, 4 orang… Pening nak melayan karenah diorang tu….
B : hahahhahaha……
A : Kenapa kau gelak kat aku….?
B : Engkau tu baru 4 orang anak dah x larat nk layan… Cikgu Peah tu
berpuluh-puluh anak dalam kelas dia, bukan takat pening, aku rasa dah
hancur kepala dia kot…. Hehehehe…. Tapi… seramai mana pun dia masih
lagi dapat layan budak-budak tu dengan baik ….
A : Ehhhh… engkau cakap cikgu layan budak-budak dengan baik, habis tu…
yang Si Dollah pergi mengamuk kat sekolah hari tu apa kes…?
B : Alaahhh…. Laki aku cakap, Si Dollah tu memang begitu. cepat sangat naik
angin. Dengar sangat cakap anak dia tu… manjakan anak tidak bertempat
A : Maksud engkau….
B : Pasal hari tu la… dia pergi marah2 kat cikgu cakap cikgu cubit anak dia.
Anak aku cakap kalau cikgu rotan pon memang patut… anak dia nakal.
Selalu ganggu kawan-kawan kat sekolah… pastu kurang ajar plak tu kat
cikgu. nak jadi gangster agaknya anaknya tu… Macam mana nak suruh
anak jadi baik, baru cubit mak ayah dah bising… ntah-ntah ayah ngan anak
pon sama je…..
A : Susah jugak ehh jadi cikgu ni. Tengok aku ni.. balik kerja duk kat rumah
dah boleh rileks.. kat tempat kerja pon tak de tekanan… Fuhhh…. Untung
aku dapat kerja bagus…
B : Macam mana engkau boleh dapat kerja bagus macam sekarang ni..?
A : Laaaa….. aku kan berpendidikan tinggi…. Kat sekolah dulu… aku kan
selalu dapat result exam yang cemerlang…
B : Ohhhh…. Ingatkan engkau belajar kat rumah sorang-sorang.. rupanya
engkau pon blaja kat sekolah jugak dulu yeaa….
A : Engkau ni… saje je nak kenakan aku….
B : Bukan lah… Sebenarnya….. aku bangga dengan cikgu-cikgu ni… tanpa
mereka anak-anak aku takkan dapat menjadi insan yang berguna dan
Berjaya seperti sekarang ini… Orang kampung seperti aku ni mungkin lebih
menghargai dan menghormati jasa guru-guru.

Sabtu, 16 Februari 2013

Shopping at IKEA KL

Pagi ini bangkit awal seperti biasa. Tak sabar rasanya nak ke IKEA. Maklumlah tak pernah sampai lagi ke sana. Sebelum ini hanya mendapat gambaran daripada adik yang telah ke sana beberapa kali.

Kali ini boleh lah aku menyandar di belakang. Maklumlah ada yang pandu kenderaan. Sempat juga aku melelapkan mata. Bukan sengaja nak ambil kesempatan tapi memang dah nak terlelap. Hikhikhik...

Kami sampai di IKEA pada jam 2.00 petang. Pemanduan hampir 2 jam itu akhirnya dapat merehatkan enjin kereta di ruangan parkir. Terpusing- pusing juga dibuatnya. Bila hujung minggu memanglah ramai pengunjung.


Kami memulakan langkah menuju ke restoran dalam IKEA itu. Menu kami adalah meat ball dan beberapa potong kek. Anak-anak buah memang suka makan kentang goreng. Aku layankan mereka. Si adik yang berusia 2+ tahun memang suka makan. Seronok aku melihatnya. Tak sangka boleh ternampak seorang rakan di situ. Hehehe....

Bila dah kenyang, maka langkah diteruskan dengan show room. Wah, memang seronok! Terasa lebih bersemangat untuk aku mendeko rumah. Bila semangat dah tinggi adakah poketnya cukup tinggi? Kihkihkih....

Aku cuba berbelanja mengikut budget. Maklumlah berbelanja di Nilai tempohari dah menurunkan tinggi poket. So sendiri mau ingatlah ek. Lastly aku tamatkan perbelanjaan pada jam 5.30 petang. Sebenarnya banyak benda yang berkenan di hati. Namun bila memikirkan poketku semakin tipis, aku cuba kawal nafsu kehendak itu. 

Bye..bye... Bagio. Dia masuk lif yang sama denganku. Nampaknya dia ada anak kembar yang comel. Hehehe...Kami selamat sampai di rumah kira2 jam 8.45 malam. Memang meletihkan tapi aku puas hati. Esok aku perlu bangun awal untuk pulang ke BP sebelum gerak ke JB.


From KL Sentral to Central Market

Rasa lega bila dah sampai di KL Sentral. Bermacam ragam sikap penumpang dalam komuter yang ada masanya tidak menyenangkan, namun aku jadikan iktibar. Sesekali kita perlu rasa apa yang orang lain rasa terutamanya semasa menggunakan perkhidmatan awam.


Orang yang ramai di stesen KL Sentral sudah menjadi lumrah. Masing2 ada urusan tersendiri. Aku teruskan ke mesin tiket Rapid KL. Rupa2nya mesin ini tidak mengeluarkan tiket malah token. Hah...jika tidak cuba maka tak tahu. Inilah yang dinamakan pengalaman. Betol2, betol2, betol2....



Sampai di Central Market aku target nak dapatkan magnet peti sejuk. Aku sempat singgah 2 buah kedai untuk mendapatkan corak dan bentuk magnet yang berbeza. Dua kedai menawarkan harga yang berbeza. Kedai pertama satu magnet berharga RM 7.90 & after discount we can get RM7. So i have choosed 3 of it. Kedai kedua puls menawarkan harga 3 fride magnet berharga RM 15. Aku beli lagi 3 magnet walaupun dalam hati timbul rasa bengkek sebab rasa ditipu. Namun setelah pulang aku cuba pujuk hati danbanding beza magnet tersebut. Ternyata kualitinya memang jauh beza.


Perjalanan kami diteruskan ke Jalan Masjid India untuk membeli kain pasang. Seterusnya kami ke Sogo untuk menebus voucher yang ada dalam simpanan. Pelbagai dugaan yang kami tempuh terutamanya semasa menukar tren LRT dari stesen bandaraya ke stesen Kelana Jaya untuk meneruskan perjalanan ke KL sentral-Seremban. Alhamdulillah akhirnya kami sampai di rumah pada jam 9.00 malam dengan selamat.




FSTKL by KTM's Komuter ( Part 3 )

Sambung cerita di sini. Sampai di stesen KTM Senawang aku dan adik dan lega. Namun kami masih kasihan dan risaukan pemuda Pakistan itu. Kami nak yakinkan dia namun kami sendiri tak biasa dengan perkhidmatan komuter ini.

Aku lihat ada seorang pakcik yang duduk di situ sambil memerhati aku. Mungkin dia tahu aku perlukan bantuan. Pemuda Pakistan itu masih berdiri di sisi aku. Huhuhu...serba salah jadinya. Aku terus menuju ke arah pakcik itu.

" Assalammualaikum, pakcik. Boleh tumpang tanya?". Pakcik itu menganggukkan kepalanya. " Kalau nak ke KL naik di sini ke?". "Ya, betul," jawabnya. "Dia ni nak ke Kluang. Nak tunggu di mana ye?" tanya aku sambil menudingkan ibu jariku ke arah pemuda Pakistan itu. " Owh...awak kena tunggu di stesen Seremban. Kemudian seberang ke landasan bertentangan. Awak kena tunggu kereta api dari Butterworth," jawabnya penuh yakin. Aku cuba terangkan semula kepada pemuda itu.

Aku pasti yang pakcik itu memang selalu menggunakan perkhidmatan kereta api. Pakcik itu bercerita lagi tentang perkhidmatan komuter antara bandar itu. Katanya landasan itu akan di panjangkan hingga ke Rembau. InsyaAllah pembinaannya dalam proses.


Pemuda Pakistan itu masih setia bersama aku. "Saya takda tiket nak ke Seremban. Saya kena ambil teksi ke? Tiket saya ke Kluang jam 10 pagi. Sempat ke?" tanya pemuda itu. Jam sudah menunjukkan pukul 9.50 pagi. Aku pun kasihan melihat dia.

" Cuba tengok tiket awak?" pakcik itu bersuara semula. Aku dan pakcik tengok bersama2. Ahhh...lega.Tiket itu menunjukkan perjalanan dari Seremban ke Kluang adalah pada jam 10.15 pagi. Maknanya dia sempat sampai ke stesen Seremban nanti.
Sedang membelek2 tiket itu komuter pun sampai. Kami masuk ke gerabak bersama2. Pemuda itu nampak tenang dan mula tersenyum.

Jumaat, 15 Februari 2013

Elaun Rumah Naik RM450,Cola Naik RM300 ?

Elaun Perumahan Wilayah 2013 Kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan ITP (RM450), Elaun Sara Hidup COLA (RM300) & Penginapan (RM200) 2013. Pengumuman Sebelum PRU Ke 13?


Elaun Tetap Perumahan 2013 : Akhirnya, pihak Cuepacs telah pun menghantar kertas cadangan berkaitan dengan tuntutan majoriti kakitangan awam yang mahukan kenaikan elaun kakitangan awam seperti Imbuhan Tetap Perumahan(ITP) dipercepatkan. Cuma ada sedikit perubahan pada angka yang dituntut berdasarkan kertas cadangan kali ini apabila kami semak semula laporan berita sebelum-sebelum ini.

Jikalau berdasarkan kenyataan Omar Osman sebelum ini, Cuepacs mahu menuntut Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) sekitar RM480. Kali ini angka ada sedikit berkurangan untuk semakan terakhir sebelum dimuktamadkan.




Tuntutan Cuepacs 2013 Sebelum PRU Ke 13

Antara Yang Terkandung Dalam Kertas Cadangan Cuepacs yang telah dihantar kepada Ketua Setiausaha Negara ialah :

Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) 2013 : Kenaikan daripadaRM180 kepada RM450 disebabkan kos hidup yang semakin meningkat dari semasa ke semasa



Elaun Sara Hidup (COLA) 2013 : COLA diselaraskan kepada RM300



Elaun penginapan : Kenaikan daripada RM120 kepada RM200 kerana kebanyakan hotel sudah menaikkan harga



Status jawatan kontrak melibatkan masalah hampir 50,000 kakitangan kontrak dalam perkhidmatan awam seluruh negara



Gaji maksimum melibatkan penjawat awam yang sudah mencapai tangga gaji maksimum serta kadar kenaikan (gaji) yang bakal diperoleh mereka (kenaikan antara 2 hingga 5 peratus)



Peranan ketua jabatan yang kadang-kala menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan kakitangan bawahannya

Melihatkan rekod dan tindakan sebelum ini :

Tahun 2011 : masih dalam peringkat kajian
Tahun 2012 : masih lagi kajian
Tahun 2013 : harap-harapnya menjadi kenyataan


Elaun Sara Hidup JPA 2013 Kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan ITP (RM450), Elaun Sara Hidup COLA (RM300) & Penginapan (RM200) 2013. Pengumuman Sebelum PRU Ke 13?

Kami yakin pada waktu yang terdekat ini, kakitangan awam lebih selesa jika elaun tetap perumahan diberikan perhatian yang lebih untuk direalisasikan.

Berdasarkan maklumat yang kami perolehi, sebenarnya kerajaan berbesar hati untuk memberikan kenaikan imbuhan tetap perumahan (ITP). Cuma kertas cadangan yang dihantar oleh Cuepacs sebagai salah satu prosedur biasa (syarat) sahaja.

Minggu ini masuk kertas cadangan.
Dalam masa terdekat, semakan cadangan akan dilakukan & diluluskan. Mungkin angka tidak akan dapat “sebiji” seperti yang dipohon. Mungkin berkurang sedikit. Mungkin tidak semua tuntutan tidak dipenuhi. Cuma Imbuhan Tetap Perumahan ITP akan diberikan perhatian lebih oleh pihak kerajaan buat masa ini termasuklah isu gaji maksimum.

Dan selepas itu, dijangka Perdana Menteri akan mengumumkannya semasa menjelangnya Pilihanraya Umum ke 13.

Sumber : http://beritasemasa.com/kenaikan-imbuhan-tetap-perumahan-itp-2013

FSTKL by KTM's Komuter ( Part 2 )

Dah baca entry sebelum neh. Hah...ini kisah tentang aku, adik dan seorang pemuda Pakistan. Setelah membeli tiket komuter yang berharga RM6 seorang, aku pun duduk di kerusi batu yang disediakan. Berdasarkan pengalaman aku pada 3 tahun yang lepas, kami memang tunggu komuter di situ.
Beberapa minit kemudian komuter pun sampai. Wah, komuter itu berwajah baharu! Sebelum ini ada terbaca dan dengar berita juga tentang komuter 1Malaysia antara bandar ini. Tapi sekarang ia ada depan mata aku. Di gerabak itu ada tertulis destinasi ke Sungai Gadut. Ke mana tu? Macam tak familiar je nama tempat tu? Aku tidak hiraukan semua tu. Apa yang pasti aku segera masuk ke dalam perut gerabak komuter itu. G ke gerabak ladies coach lagi. Hehehe...
Kelihatannya hanya ada beberapa penumpang sahaja dalam gerabak itu. Maklumlah hari bekerja. Aku nampak ada seorang remaja perempuan yang duduk hampir dengan aku. Tetiba pemuda Pakistan itu datang bertanya kepada aku dan adik," Awak nak je mana? Saya nak ke Kluang. " Aku dan adik mengerutkan kening lalu aku menjawab, " Saya nak ke KL. " "Erm....saya salah ke?" tanyanya lagi. Aku pun yakin menjawab, "Yea..salah."
Pemuda Pakistan itu nampak panik. Aku mula  rasa musykil. Adakah sudah tukar? Aku ringankan mulut bertanya kepada remaja perempuan itu, " Dik, komuter ni nak ke KL ke?" Remaja itu menjawab, " Tak, kak. Ini nak ke Sungai Gadut." Aik? Nampaknya aku pun salah nih. Setaraf dengan Si Pakistan itu. "Sepatutnya akak tunggu di platform 2 di seberang sana, " tambah remaja itu lagi.
"Lepas ni akak turun kat stesen Senawang. Lepas tu akak naik komuter di landasan sebelah," remaja itu menyambung kata2nya. " Terima kasih ye dik. So dia ni nak ke Kluang. Macamana pula?" tanya aku. Si Pakistan itu cuba fahamkan penerangan remaja itu.
Akhirnya aku dan adik turun di Stesen KTM Senawang bersama pemuda Pakistan itu. Dia mengekori aku dan adik. Hah...seakan dah jadi ejen warga asing pulaknya aku neh.
So, apa yang terjadi seterusnya?

Khamis, 14 Februari 2013

From Seremban to KL by KTM's komuter ( Part 1 )

Pagi ini aku keluar menghantar anak buah ke TASKA. Perjalanan diteruskan dengan pemanduan ke Seremban untuk mendapatkan perkhidmatan komuter ke KL. Ternyata telah lama aku tidak menaiki komuter ini. Mungkin telah hampir 3 tahun yang lalu. Apa yang aku tahu banyak perubahan tentang perkhidmatan awam tersebut.
Sampai di Seremban aku meletakkan kereta di parkir yang disediakan di Stesen KTM itu. Bayaran yang dikenakan adalah RM1 setiap satu jam dan RM5 untuk sehari. Tak tahu maka perlu bertanya. Rupa2nya perkhidmatan parkir di sini beroperasi 24 jam.
Pengalaman menaiki komuter kali ini memang membuat aku ketawa dalam debar. Mujurlah ada yang bantu beritahu. Kalau tidak, tak tahulah aku nak tuju ke mana. Tersebutlah kisah pertemuan aku dengan seorang lelaki Pakistan yang sama2 naik komuter itu.
Nak tahu cerita selanjutnya? Tungguuu...
#Mood : Senyum tak perlu kata apa2 :)

Rabu, 13 Februari 2013

Nilai Destinasiku

Lepas sarapan pagi tadi aku dan adik bersiap untuk ke Nilai. Sebenarnya tujuan asal aku nak ke IKEA di Damansara. Namun perancangan itu dibatalkan atas sebab2 tertentu.
So pemanduan diteruskan ke Nilai. Objektif nak membeli permaidani dan beberapa keperluan lain untuk rumah baharuku. Kira2 1 1/2 jam kami pun sampai. Nampaknya bangunan membeli belah itu lengang. Ini menunjukkan semua orang dah mula bertugas selepas cuti Tahun Baru Cina.
Tujuan asal terus di kenalpasti. Terasa mudah pula untuk membeli belah bila kurang orang. Biasanya memang berduyun2 orang datang ke sana. Aku menuju ke Baryali Carpets. Memang banyak pilihan yang ada di situ. Mamat Pakistan memang sedia melayan kehadiran pelanggan.
Setelah memilih warna dan corak yang menambat hati aku, proses tawar menawar pun bermula. Aku agak seram juga tegok mamat2 Pakistan ni. Senyum2 satu macam. Last price yang aku terima untuk 2 bidang permaidani tu adalah RM500. Itu pun siap panggil aku nak berbisik tentang harga tu. ( pada awalnya dia beri aku harga RM 600 ). Seram juga aku dibuatnya. Huhuhu....
Sempat juga kami singgah membeli tikar plastik bercorak alpebhat untuk kanak2. Harga asalnya RM20. Kemudian dia turunkan jadi RM19 dan seterusnya jadi RM18. Itupun aku jenuh melayan percakapan dia yang masih kurang fasih berbahasa Melayu.
Apa yang aku paling kelakar dia kata aku bukan bangsa Melayu. Aik?  dia ingat bila berkening lebat maka berbangsa Pakistan jugak kot. Haha...memang mengelihatikan aku. Aku balas semula kata-katanya," kalau orang Pakistan hidungnya pasti mancung. Hidung saya tak mancung!". Dia tersenyum lebar. Huh...seram!

Dari BP ke PD

Mata masih tidak boleh dilelapkan. Maklumlah sesekali datang ke rumah adik aku di PD ni. Barangkali juga atas perubahan cuaca. Orang berumah berhampiran pantai katakan...suhunya tinggi lah sikit.


Sebenarnya aku bergerak dari BP pada jam 3 petang tadi. Perjalanan bergerak seperti biasa biarpun tidak boleh memecut disebabkan banyak kenderaan. Aku hanya mengekori kereta adik ipar aku. Sesekali aku tertinggal disebabkan lampu isyarat yang menyekat perjalanan aku. Maklumlah kami tidak menggunakan lebuhraya. Kami hanya menggunakan laluan Muar, Cheng, Sungai Udang, Pangkalan Badak dan Pasir Panjang terus ke Port Dickson.

Kenderaan yang banyak menyebabkan masa untuk sampai lebih panjang. Mungkin semua sudah habis bercuti dan akan memulakan tugas esok. Itu yang semuanya sibuk pulang dari kampung. Kami yang masih bercuti ini tidak sesekali lupa yang cuti kami adalah berganti. Hihihi...


Maghrib tadi kami sempat berhenti solat di kawasan mana aku tidak pasti. Tapi masih dalam negeri Melaka dekat dengan pantai. Aku sempat merakamkan beberapa gambar dari dalam kereta di mana senja melabuhkan tirainya. Subhanallah cantiknya ciptaan Allah.  Jom, tengok! Alhamdulillah kami sampai rumah pada jam 8.30 malam.




Amalan Meluaskan Pintu Rezeki

Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah S.W.T. melimpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya.

Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah S.W.T. memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat.


Di antaranya:

01.Menyempatkan diri beribadah

Allah S.W.T. tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi:

“Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” – [Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.]

02.Memperbanyakkan istighfar

Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah S.W.T., yang menjadi sebab Allah S.W.T. jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Nabi S.A.W.:

“Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah S.W.T. akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.” – [Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa'i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a]


03.Tinggalkan perbuatan dosa

Istighfar tidak laku di sisi Allah S.W.T.jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Nabi S.A.W.:

“… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya.” – [Riwayat at-Tirmizi]


04.Sentiasa ingat Allah S.W.T.

Banyak ingat Allah S.W.T. buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yang hanya Allah S.W.T.beri kepada orang beriman. Firman-Nya:

“(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah S.W.T.. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah S.W.T.hati menjadi tenteram.” [Ar-Ra'd: 28]


05.Berbakti dan mendoakan ibu bapa

Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah S.A.W. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. Baginda S.A.W. juga bersabda:

“Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah S.W.T.akan memanjangkan umurnya.” – [Riwayat Abu Ya'ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim]

Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi S.A.W.:

“Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah S.W.T.) daripadanya.” – [Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami]


06.Berbuat baik dan menolong orang yang lemah

Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Nabi S.A.W.:

“Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu.” – [Riwayat Bukhari]


07.Tunaikan hajat orang lain

Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah S.W.T. lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Nabi S.A.W.:

“Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah S.W.T.akan menunaikan hajatnya” – [Riwayat Muslim]


08.Banyak berselawat

Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a’lam.


09. Banyakkan berbuat kebajikan

Ibnu Abbas berkata:

“Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya.”


10.Berpagi-pagi

Menurut Rasulullah S.A.W., berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat.


11.Menjalinkan silaturrahim

Nabi S.A.W. bersabda:

“Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya.” – [Riwayat Bukhari]


12.Melazimi kekal berwuduk

Seorang Arab desa menemui Rasulullah S.A.W. dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah S.W.T.. Baginda S.A.W. bersabda:

“Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah S.W.T. akan memurahkan rezeki.” – [Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid]


13.Bersedekah

Sedekah mengundang rahmat Allah S.W.T. dan menjadi sebab Allah S.W.T. buka pintu rezeki. Nabi S.A.W. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam:


“Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah S.W.T. membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah S.W.T. menyedikitkan baginya.” – [Riwayat ad-Daruquthni dari Anas r.a.]


14.Melazimi solat malam (tahajjud)

Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah S.W.T..


15.Melazimi solat Dhuha

Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah S.W.T.dalam hadis qudsi:


“Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.” – [Riwayat al-Hakim dan Thabrani]


16.Bersyukur kepada Allah S.W.T.

Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah S.W.T.. Lawannya adalah kufur nikmat. Allah S.W.T.berfirman:

“Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras.” – [Ibrahim: 7]

Firman-Nya lagi:

“… dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” – [Ali Imran: 145]


17.Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu

Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma’ul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki.

Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, Insya-Allah dikatakan boleh menjadi sebab Allah S.W.T. melapangkan kehidupan dan memurahkan rezeki.

Selain itu, salah satu nama Allah S.W.T., yakni al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu. Contohnya dibaca “Ya Allah ya Fattah” berulang-ulang, diiringi doa: “Ya Allah S.W.T., bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya ‘Alim.”

Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a’lam.


18.Berdoa

Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah S.W.T., penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah S.W.T. menyuruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.


19.Berikhtiar sehabisnya

Siapa yang berusaha, dia yang akan dapat. Ini sudah menjadi sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah S.W.T. memberikan dunia kepada orang yang dicintai-Nya dan yang tidak dicintai-Nya, tetapi agama hanya Allah S.W.T. beri kepada orang yang dicintai-Nya sahaja. – [Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim]

Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yang boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas.

Misalnya, jika hendak tenang dibacanya Quran, jika hendak mendapat anak yang baik dididiknya sejak anak itu di dalam rahim lagi, jika hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan makanan yang baik serta halal, jika hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha menjadi baik, jika hendak rezeki berkat dijauhinya yang haram, dan sebagainya.


20.Bertawakal


Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah S.W.T. seperti firman-Nya:

“Barang siapa bertawakal kepada Allah S.W.T., nescaya Allah S.W.T. mencukupkan (keperluannya).” – [At-Talaq: 3]

Nabi S.A.W. bersabda:

“Seandainya kamu bertawakal kepada Allah S.W.T.dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” – [Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.]

Kesemua yang disebut di atas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa.

Dengan takwa, Allah S.W.T. akan memberi “… jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan), dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.” – [At-Talaq: 2-3]

Pendek kata, bagi orang Islam.. untuk murah rezeki dalam ertikata yang sebenar, kuncinya adalah dengan melaksanakan amalan-amalan takwa.

Amalan-amalan ini akan menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah S.W.T., lalu Allah S.W.T. pasti melimpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Insya-Allah.

- Credit to iluvislam.com

Sabtu, 9 Februari 2013

Masa Untuk Pulang ke Kampung

Setelah selesai semua urusan, aku mula bertolak ke kampung halaman. Aku bertolak kira2 jam 3 petang. Jiran2 turut pulang bercuti di kampung. Nampaknya sunyilah di sekitar Jalan 1/22 dan Jalan 1/23 itu.

Musim perayaan begini memang mengambil masa yang agak panjang untuk sampai ke kampung. Tambahan pula cuaca hujan. Dalam perjalanan di lebuhraya tadi memang memenatkan. Sesak berikutan kemalangan dan kenderaan rosak. Mujurlah ada alunan zikir daripada Hafiz Hamidun, dapatlah aku tenangkan diri. Alhamdulillah...


Perjalanan di lebuhraya yang sepatutnya hanya memakan masa 1 jam telah tersasar kepada 2 1/2 jam. Sebebarnya pemanduan menjadi lebih sesak berikutan warga Singapura turut meraikan cuti mereka di Malaysia. Erm...ke mana destinasi mereka aku sendiri tidak pasti.

Akhirnya aku sampai ke kampung halamanku setelah 4 jam berada atas jalan raya dalam perut si Comel. ( Sepatutnya aku hanya mengambil masa selama 2 jam untuk sampai ke kampung ). Apapun aku tetap bersyukur kerana telah sampai dengan selamat.


Jumaat, 8 Februari 2013

@ Court Giant

8/2 Selepas selesai waktu persekolahan tadi aku dan rakan memenuhkan masa di kedai eMart Plentong. Sebenarnya aku nak survey tv dan peti sejuk untuk rumah baharu aku nanti.
Memula aku kaji tentang peti sejuk. Menurut hasil pembacaan aku melalui bantuan Pak Google, jenama Toshiba mempunyai ketahanan dan kelebihannya tersendiri. So aku cuba cari bentuk dan warna yang sesuai mengikut budget yang aku ada. Ternyata peti sejuk warna hitam jenama Toshiba itu ada di eMart. Harga yang ditawarkan adalah RM 1899 sebelum diskaun. Menggigil juga aku.
Aku cuba survey di SenQ pula. Harga yang sama tetapi tiada diskaun. So ada baiknya aku booked. Alhamdulillah selesai satu perkara. Aku singgah di Court M pula untuk survey tv. Hati dah berkenan pada TV Sharp LED Full HD 39inc itu. So cash n carry je la.
Aku nak kongsi pula satu perkara yang aku tak pernah ambil tahu. Perkara tu tentang perkhidmatan penghantaran Courts. Rupa2nya perkhidmatan penghantaran dikenakan bayaran. Kos penghantaran tv adalah sebanyak RM48 manakala sofa adalah RM89. So tinggallah wahai sofa. Aku cancelllll! Huhuhu...

Khamis, 7 Februari 2013

Aksi Juara Sofball Daerah Pasir Gudang

Antara rakaman terindah juara sofball perempuan bawah 12 tahun peringkat daerah Pasir Gudang 2013. Tahniah buat jurulatih dan semua pemain kerana telah mengharumkan nama sekolah :)





Jurulatih tersohor :)

Rabu, 6 Februari 2013

KSSR Tahap 2

Saat ujian datang

Ujian daripada Allah tetap akan hadir. Ianya berlaku antara kita sedar ataupun tidak. Kini giliran aku pula. Ujian sebegini buka sekali hadir dalam hidup aku. Aku sedar imanku yang lemah membuatkan aku lebih bermuhasabah diri. Mendekatkan diri kepada Allah adalah fitrah. Maka mengapakah aku harus menolaknya?
Sakit kepala yang berterusan sedikit sebanyak mengganggu urusan kerja aku. Kepala lutut dan bahagian pergelangan kaki tidak dapat berfungsi dengan baik. Naik tangga mahupun rukuk dan sujud membuatkan air mata mula mengalir. Itu tandanya sakit yang aku rasakan tidak tertanggung. Bahu pula terasa berat dan badan terasa panas. Ya Allah...kasihanilah aku. Lindungilah aku.
Berpandukan maklumat daripada seorang ustaz, aku diminta ke pusat perubatan Islam. Tidak melengahkan masa maka aku ke tempat yang dicadangkan. Sah ada gangguan sihir. Tiada apa yang harus perkatakan kecuali memaafkan orang tersebut. Mudah-mudahan dia cepat sedar.

Ahad, 3 Februari 2013

Buku Kedatangan

Pagi Ahad ini aku pasangkan niat agar tidak keluar bersiar-siar. Ini semata-mata kerana nak menyiapkan buku kedatangan murid kelas aku. Hah...mau makan berjam-jam juga nak menyiapkan buku kedatangan nih. Tambahan pula tidak boleh salah tulis. Pemadam cecair pula disenarai hitamkan. Hehehe...
Mujurlah pada tahun ini ada seorang rakan mencadangkan kepada guru kelas tentang penggunaan pen yang boleh dipadam. So takdelah ralat initial dalam buku kedatangan nanti. Alhamdulillah aku telah memilikinya dengan harga RM5.50 sebatang selepas diskaun ek. Jika tidak, korang bayarlah dengan harga RM6.90.
Akhirnya buku kedatangan kelas aku siap mengikut nama murid selepas disaring pada 30hb lalu. Sekian, terima kasih. Yahuuuu....

Sabtu, 2 Februari 2013

Kenduri Kesyukuran

Selesai menghadiri bengkel penandaan, aku pulang ke rumah. Kira2 jam 1.30 petang aku pun sampai. Namun tanpa diduga hari ini merupakan hari tergesa2 aku. Bukanya apa, jam 2.00 petang nanti nak kena hadirkan diri ke rumah seorang sahabat pula. Sahabat tersebut mengadakan kenduri kesyukuran sempena masuk pindah ke rumah baharunya di kawasan Seri Alam, Masai.
So sesampainya di sana semua rakan2 lelaki sedang membaca Yaasin dan tahlil. Geng2 perempuan duduk menunggu di bawah khemah yang disediakan. Sambil itu sempat juga aku memerhati kawasan sekeliling mahupun sekitar rumahnya yang mempunyai keluasan sama seperti rumah aku itu.
Hah...selepas geng lelaki selesai bertahlil, mereka keluar untuk makan. So geng perempuan berganjak ke dalam rumah pula. So inilah masanya untuk skodeg pengubahsuaian rumah dan segala deko dan lain2 benda. Hahaha...takda hal punya sebab tuan rumah dah beri keizinan. Kami bukan propa...hikhikhik

Bengkel Penandaan Matematik K2

Selepas selesai menunaikan amanah yang diberi oleh PKKoku aku pulang ke rumah. Tergesa-gesa aku menukar pakaian sukan kepada pakaian rasmi waktu bekerja.
Enjin si Comel dihidupkan lantas bergerak menuju ke destinasi. Kira-kira 20 minit aku pun sampai ke Bengkel Penandaan Matematik Tahun 6. Biarpun sebelum ini aku pernah hadir ke bengkel yang sama seperti ini,  namun aku gagahkan diri dengan niat untuk mendapatkan ilmu baharu.
Sesampainya di sana, ketua panitia Matematik sekolah berkenaan terkejut dengan kehadiran aku. Mujurlah aku datang berdua. Rupa-rupanya sekolah kami tidak terlibat. Lagipun jika diperhatikan surat yang diterima sekolah aku memang bukan dalam senarai zon tersebut.
Atas budi baik mereka kami dibenar duduk bagi menerima perkongsian ilmu yang disampaikan oleh Encik Ramli bin Mohamad, dari JPNJ. Alhamdulillah aku dapat mengimbas semula perkongsian ilmu yang disampaikan olehnya sebelum ini. Apa yang menarik kami diberi beribu soalan latih tubi dalam softcopy. InsyaAllah apa yang dikongsikan olehnya dapat dipanjang luas lebarkan ke peringkat sekolah nanti.
InsyaAllah aku akn kongsikan perkongsian ilmu yang aku terima pada entri akan datang.

Pagi Gemuruh

Pagi tadi aku bersemangat hadir ke sekolah menghadiri aktiviti kokurikulum kali kedua. Walaupun aku diminta menghadiri ke bengkel Matematik oleh Ketua Panitia, amanah daripada PKKo tetap aku tunaikan.
Lagu Ke Puncak Jaya dan lagu Bangsa Johor dinyanyikan dengan penuh semangat biarpun kehadiran hanya memuaskan. Kami dimaklumkan ramai murid yang hadir ke majlis maulidur rasul di sekolah agama mereka.
Seterusnya lagu Gemuruh berkumandang. Aku dan tiga orang rakan lain mula menggerakkan kaki dan tangan. Empat orang murid aku juga turut membuat aksi tersebut sambil menyanyi bersama-sama.
Lagu Gemuruh ini akan terus berkumandang di astasa Dataran DeMolek kiranya ada aktiviti koko pada hari Sabtu. Hah...nampaknya tugas kami sekumpulan masih belum selesai hingga perjumpaan akhir aktiviti koko nanti :)